Prijs indicatie Uniti One

0

Het Zweedse Uniti heeft de prijs en specificaties bekendgemaakt van haar One, een via crowdfunding gefinancierde elektrische auto. Aanvankelijk beloofde de startende onderneming dat de prijs onder de 20 mille zou komen te liggen. Als er niet aan muggenzifterij wordt gedaan, heeft Uniti zich in principe aan gehouden.

De compacte Uniti One gaat in het Verenigd Koninkrijk, waar hij grotendeels ontwikkeld is, omgerekend 21.200 euro kosten. Het autootje heeft met de standaard accu van 12 kW een actieradius van 150 km en biedt plaats aan 3 personen: de bestuurder voorin en de 2 passagiers achterin. Ondanks de geringe afmetingen heeft de Uniti One toch nog ruimte voor 155 liter bagage. Ook kunnen de achterstoelen ingeklapt worden om zo nog meer (760 liter) laadcapaciteit te creëren.

Er komt ook een duurder model met een bijna dubbel zo grote accu van 22 kWh. Deze heeft een actieradius van 300 km en kost omgerekend 24.000 euro. De basisversie kan volgens Uniti met een 50 kW lader in slechts 9 minuten worden bijgeladen van 20 naar 80 procent. Dan kan men weer minimaal 100 km verder rijden. Bij de 22 kWh uitvoering duurt dat bijladen 17 minuten. De Unity One heeft een elektromotor van 68 pk en 85 Nm. De topsnelheid is 120 km/u en het autootje accelereert in 9,9 seconden naar 100 km/u.

De Uniti One is het best valt te vergelijken met wijlen de Think One en de nieuwe e.Go Life. Dat het om een echte stadsauto gaat, blijkt ook uit de afmetingen: de Uniti One is 3.222 mm lang en 1.709 mm breed (inclusief buitenspiegels). Hij heeft een kleine draaicirkel, namelijk van 7 meter. Het gewicht komt uit op een zeer bescheiden 600 kilo. De accu’s liggen onder de vloer, wat de auto een laag zwaartepunt geeft. Het gemiddelde stroomverbruik overschrijdt de 8 kWh/100 kilometer niet. Een dikke elektrische SUV jaagt er zomaar 4 keer zoveel elektriciteit doorheen.


De Uniti One is voorzien van diverse technische snufjes, zoals een op Android draaiend infomedia en navigatie systeem, een digitaal instrumentarium en via spraakinstructies of aanraking bedienbare verlichting, verwarming en ventilatie. Ook keyless entry is aanwezig. De software kan ‘via de lucht’ een update krijgen. Daarmee worden tijdrovende garagebezoeken voorkomen. Voor achteruitrijden, of de optie om de transmissie in neutraal of drive te zetten, zijn er 3 aparte fysieke knoppen op het dashboard.

Standaard is de Uniti One verder voorzien van LED dagverlichting, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een panoramadak (voor het ruimtelijke effect), getinte ramen (die in de portieren elektrisch bedienbaar zijn), een verwarmbare voorruit, een achteruit rij camera en aanpasbare binnenverlichting. Opties zijn LED dimlicht voor de koplampen, een verwarmbare voorstoel, airconditioning en een upgrade van de geluidsinstallatie met 6 speakers. Ook kan men kiezen voor een hoogwaardigere bekleding van het interieur.

De Uniti One is vanaf volgend jaar leverbaar in het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Daar moeten in het midden van 2020 de eerste exemplaren op de weg zijn. Op de website de fabrikant kan men zich inschrijven om een notificatie te krijgen wanneer het elektrische autootje in jouw land besteld kan worden. Op de lijst met landen waaruit gekozen kan worden, staat ook Nederland. Geïnteresseerden die zich voor eind november melden, kunnen een zogeheten Founders Edition bemachtigen.

Reageren is niet mogelijk.