Prijs vergelijking Audi A8 60 TFSI e Quattro

0

Audi introduceert een geëlektrificeerde versie van haar topklasse limousine, de A8 60 TFSI e Quattro. Dankzij stekker hybride technologie kan dit model tot 48 kilometer volledig emissievrij rijden. De combinatie van de 3.0 TFSI benzinekrachtbron en een in de 8-traps Tiptronic automaat geïntegreerde elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 449 pk. Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 toeren. De A8 60 TFSI e Quattro is er met een normale en verlengde wielbasis (A8 L).

De elektromotor fungeert tijdens uitrollen en afremmen als dynamo. De energie die daarbij wordt opgewekt, gaat rechtstreeks naar het batterijpakket, dat zich onder de vloer van de bagageruimte bevindt. De opslagcapaciteit van 14,1 kWh maakt een elektrische actieradius van 48 kilometer volgens de WLTP norm mogelijk (A8 L: 46 km). Dit volstaat volgens Audi in veel gevallen voor de dagelijkse woon – werk ritten. Wat prestaties en verbruik betreft zijn beide carrosserieversies gelijk aan elkaar. In Boost modus accelereert de Audi in 4,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de WLTP testcyclus bedraagt 2,5 liter per 100 km. Dat betekent een CO2 uitstoot van 57 à 61 gram/km).

In de rij strategie van de A8 60 TFSI e Quattro ligt opgesloten dat een zo’n groot mogelijk deel van de ritten elektrisch wordt uitgevoerd en dat de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk wordt beperkt. De Predictive Operating Strategy speelt daarbij een sleutelrol. De Audi start altijd in de EV modus voor elektrisch rijden. Daarnaast zijn er de Hybrid Auto en Hybrid Hold modus. In de eerste stand wordt de lading van de batterij via de vooruitziende rij strategie optimaal over de route verdeeld. Als het mogelijk is, wordt er elektrisch gereden. In Hold modus wordt de batterijlading op het huidige niveau gehouden. Na een lange rit is het zo bijvoorbeeld mogelijk om op de plaats van aankomst volledig elektrisch te rijden, bijvoorbeeld in een milieuzone.

De momenten waarbij de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt zijn belangrijk. Hierbij wordt namelijk energie teruggewonnen en daarmee is de elektrische actieradius te optimaliseren. Zo verzorgt de elektromotor circa 90 procent van alle dagelijkse remacties (tot 0,3 G). Bij afremmen is tot 80 kW aan energie terug te winnen. Ook aanwijzingen via de Audi Virtual Cockpit en het Head-up display ondersteunen de bestuurder bij het realiseren van een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Via Audi Drive Select kiest de bestuurder uit de rij karakteristieken Comfort, Efficiency, Auto en Dynamic.

De A8 60 TFSI e Quattro wordt standaard geleverd met een ‘Mode 3’ laadkabel voor publieke laadpunten en het Audi Charging System Compact. Bij een 400 Volt / 16 Ampère aansluiting duurt het circa 2,5 uur om het batterijpakket volledig op te laden. Via een huishoudaansluiting (230 Volt / 10 Ampère) bedraagt de laadtijd voor een lege accu 6,5 uur. De A8 60 TFSI e Quattro wordt in Nederland standaard geleverd met de Shuttel pas, die toegang geeft tot alle handige (laad)diensten van dit bedrijf.

De myAudi app maakt het op elk moment mogelijk om de laadstatus en resterende elektrische actieradius van de A8 60 TFSI e Quattro te raadplegen en om het laadproces te starten. Ook laad en verbruik statistieken zijn in te zien. Met de app is tevens het voorverwarmen of koelen van het interieur te activeren. Voor optimaal comfort worden hierbij ook de betreffende functies van stuur, stoelen, buitenspiegels en voor & achterruiten ingezet.

De A8 60 TFSI e Quattro is te herkennen aan een specifieke lichtsignatuur, zoals die van de 100 procent elektrisch aangedreven e-Tron. Zo heeft de dagverlichting 5 horizontale elementen op de randen van de luchtinlaten in de voorbumper. Ook de chromen afwerking van die bumper en de deurgrepen draagt bij aan het eigen gezicht. Achter valt de diffuser met chroomaccenten op. 19 inch lichtmetalen velgen zijn standaard.

De standaarduitrusting van de A8 60 TFSI e Quattro kan onder andere worden uitgebreid met de City en Tour pakketten waarin de nieuwste assistentiesystemen zijn gebundeld. Ook voor de verlichting zijn er diverse opties, waaronder HD Matrix LED koplampen met Audi laser licht en OLED achterlichten. AVAS is standaard. Dit Acoustic Vehicle Alerting System waarschuwt voetgangers met geluidssignalen voor de naderende auto.

AudiBMWMercedes-BenzPorsche
A87-serieS-klasse LangPanamera
60 TFSI-e Quattro45e xDrive560e 4Matic4 E-Hybrid
113.430 euro110.995 euro119.992 euro123.600 euro

De Audi A8 60 TFSI e Quattro is vanaf eind deze maand te bestellen vanaf 113.430 euro. De prijs van de uitvoering met verlengde wielbasis bedraagt 116.630 euro.

Reageren is niet mogelijk.