SUV op stiletto’s: test Audi A1 City Carver

0

Waarom de korte test?

Audi heeft de laatste tijd haar SUV aanbod gestaag uitgebreid, maar is nog steeds niet tevreden. Ook in het marktsegment onder de Q2 ruikt de Duitse autofabrikant omzetkansen. Een compleet nieuw model (Q1) was evenwel niet haalbaar en/of zou tot te veel interne concurrentie met de Seat Arona, Skoda Kamiq en Volkswagen T-Cross leiden. Daarom komt Audi nu met een terrein look versie van de A1: de City Carver.

 

Wat voor auto is het?

De City Carver uitvoering is een 50 mm hoger op zijn poten staande, avontuurlijk ogende versie van de A1 Sportback met robuust ogende bekleding van de wielkasten, nieuwe dorpels, een roestvrijstalen bodemplaat achter en een gewijzigde achterbumper. Ook monteert Audi een matzwarte, hexagonale grille met grijs honingraat rooster die kenmerkend is voor de echte SUV modellen van het merk. Voor mensen die zo min mogelijk zaken op deze speels ogende A1 City Carver in carrosseriekleur uitgevoerd willen zien, is er het Black Styling pakket. Een dakspoiler die normaal gesproken in het S-line pakket zit, is dan standaard aanwezig.

Met de A1 City Carver wil Audi (vrouwelijke) autoconsumenten aanspreken die een compact premium model met een terrein vaardig uiterlijk zoeken, maar zonder de nadelen van een volwaardige SUV zoals een met het oog op parkeren onhandig groot formaat, een hoger gewicht en een forser verbruik. Van de eerder genoemde 50 mm grotere grondspeling komt 35 mm voor rekening van de aangepaste ophanging met langere veerwegen. Er kan worden ingestapt voor 29.220 euro. Daarmee is de City Carver uitvoering 1.010 euro duurder dan de vergelijkbare, gewone A1 Sportback. Voor dit bedrag krijg je de 25 TFSI uitvoering die voorzien is van een 95 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder TFSI motor en een handbak met 5 versnellingen. Er is ook een 116 pk versie. Met een 6-bak kost die 30.760 euro en met een 7-traps S-tronic automaat 33.070 euro. De laatste uitvoering wordt hier getest.

Aan het interieur van de A1 Sportback heeft Audi in het kader van de transformatie tot City Carver nauwelijks wat veranderd (de aanpassingen blijven beperkt tot specifieke ventilatie roosters, een aangepaste middenconsole en andere portier bekleding; die zijn allemaal met mint, koper of oranjekleurige sierdelen afgewerkt). Dat is enerzijds een goede zaak, want dit betekent dat hetzelfde voortreffelijke infomediasysteem krijgt met 10,25 in groot aanraakscherp en een digitaal instrumentarium. Maar anderzijds monteert Audi ook in de City Carver uitvoering dezelfde goedkope deurpanelen en hard, krasgevoelig plastic in de onderste helft van het dashboard.

Audi levert de A1 Citycarver in Nederland alleen in combinatie met het uitrustingsniveau Epic. Bij de reguliere A1 Sportback staat die versie een trede hoger dan de basisuitvoering. Qua toeters en bellen betekent dit dat de kleine avontuurlijke Audi is uitgerust met zaken als een contrasterende kleur voor de spiegels plus de strips op de portieren, LED achterlichten, matzwarte luchtinlaten aan de voorzijde, een matzwarte rand aan de onderzijde van de spoiler, dorpels in carrosseriekleur, een zwarte diffusor met matte titanium accenten en 17 inch lichtmetalen velgen.

 

Is het wat?

Als je instapt, valt niet direct op dat je wat hoger zit. Dat komt zoals gezegd doordat de wielophanging 35 mm van de 50 mm extra grondspeling voor zijn rekening neemt. De rest komt op conto van de banden met grotere wangen en extra profiel. Audi heeft de stoelen in de cabine dus niet hoger gezet. Voor lange passagiers is het achter behelpen. Het formaat van de bagageruimte is voor B segment begrippen goed (335 liter, of 1.090 liter met de bankleuning neergeklapt), maar de voor hetzelfde geld verkrijgbare Kia XCeed biedt meer kofferbak capaciteit (426 respectievelijk 1.378 liter). Maar de vergelijking met de Ford Fiesta Active (269 respectievelijk 1.069 liter) wint de Audi A1 City Carver wel. Ook is zijn infomedia installatie duidelijk superieur.

Het rijgedrag van de A1 City Carver is heel volwassen. De langere veerwegen zorgen voor extra absorptievermogen van oneffenheden en dat is met name in de stad, de natuurlijke habitat van deze Audi, welkom. Er is als gevolg hiervan een iets grotere overhel neiging, maar dat is niet hinderlijk. De lichte besturing mist gevoel, maar toch kan je de A1 City Carver nauwkeurig plaatsen en de installatie is prettig direct. Ook biedt de Audi ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving (zoals bij de Allroad modellen van het merk) veel grip. Dat vergroot het vertrouwen dat je in de A1 City Carver kan hebben.

De automaat schakelt soepel en snel. In andere Audi modellen wil de S-tronic transmissie nog wel eens aarzelen, hetgeen met name hinderlijk kan zijn als je bij een rotonde gebruik wil maken van een gaatje, maar daar heeft deze A1 City Carver geen last van. Een 3 cilinder 1,0 liter motor klinkt niet spannend, maar de 115 pk van de geteste versie is meer dan voldoende. Ik had geen moment het gevoel dat ik vermogen tekort kwam. Ook de trekkracht onderin is goed. Dit betekent dat de Audi zich moeiteloos vlot door de stad beweegt. Dat de stoere aankleding voor een meergewicht van 40 kilo ten opzichte van de gewone A1 Sportback heeft gezorgd, merk je eigenlijk niks. Nou ja, in de folder zal je lezen dat de acceleratie naar 100 km/u fractioneel minder vlot verloopt. Op de snelweg blijft het geluid van de pittige TFSI krachtbron keurig op de achtergrond. Deze kleine A1 City Carver doet qua comfort al met al niet onder voor grotere auto’s.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

In isolatie doet de A1 City Carver eigenlijk niks fout. Het is zonder meer een verfijnd product die opvallend volwassen rijdt. Ook zijn uitstekende infomedia installatie is een duidelijk pluspunt. Ben jij helemaal weg van het uiterlijk van deze kittige Audi, dan zal jij jou aan de A1 City Carver geen buil vallen.

Maar de Audi wordt gehandicapt door zijn prijs: voor 33 mille kan je makkelijk ruimere auto's vinden, al dan niet in volwaardige SUV vorm. Aan de extra grondspeling zal men in de praktijk weinig hebben aangezien vierwielaandrijving ontbreekt. Dat maakt ook de hele terrein look outfit discutabel.

De Audi A1 City Carver is niet zonder charme, maar de vanaf 22.235 euro verkrijgbare Ford Fiesta Active oogt eigenlijk net zo avontuurlijk. En voor 30 mille kan je wegrijden in de wezenlijk grotere Kia XCeed. Binnen de Volkswagen Groep is de T-Roc een serieus te nemen alternatief. Die heeft een duidelijkere SUV uitstraling, biedt wel een hogere zitpositie en voor hetzelfde geld rij je in een 150 pk sterke 1.5 TSI uitvoering.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    1.9

Reageren is niet mogelijk.