Volkswagen probeert zichzelf rijk te rekenen

0

Volkswagen topman Herbert Diess laat in een interview weten dat de keuze van de autofabrikant om bij haar investeringen te focussen op elektrische auto’s de winstmarges van het concern niet zal drukken. De hogere productiekosten van emissievrije personenwagens vallen volgens hem mee omdat alle merken van de Volkswagen Groep dezelfde batterijen gebruiken. Ook wordt er bij de bouw van de ID.3, het debuutmodel, veel intensiever gebruik gemaakt van robots dan bij de qua formaat vergelijkbare Golf.

Diess (foto) gokt er op dat elektrische auto’s snel aan populariteit zullen winnen. Veel productieplekken van de ID.3 voor komend jaar zijn al vergeven. Met de bestellingen die voor dit model inmiddels zijn binnengekomen, kan Volkswagen productietechnisch tot midden 2020 vooruit. Diess zegt ook tevreden te zijn over de belangstelling voor de e-Tron van dochtermerk Audi. De verwachting is dat daar dit jaar bijna 20.000 stuks verkocht zullen worden. Diess stelt verder dat de elektrische Porsche Taycan, die afgelopen september op de IAA van Frankfurt debuteerde, dit jaar zelfs al is uitverkocht.

Begin 2019 kondigde Volkswagen aan dat het de komende jaren 26 miljard euro te investeren in het elektrificeren van het huidige aanbod. Met dit bedrag wil het autoconcern uit Wolfsburg in de periode tot 2025 in totaal 50 elektrische modellen op de markt brengen. Een deel daarvan is bestemd voor de dochtermerken Audi, Bentley, Porsche, Seat en Skoda. Een belangrijke reden voor Volkswagen om zwaar te investeren in de transitie naar elektrisch rijden is het dieselschandaal. Diess wil op deze manier het bedrijfsimago ombuigen van ‘frauduleus’ naar ‘duurzaam’. Maar daarnaast is het ook een nuchtere zakelijke strategie. “Elektrische auto’s zijn de goedkoopste manier om de klimaatdoelen te halen”, aldus de topman van het Volkswagen concern.

 

Goede septembermaand

Vooralsnog doet Volkswagen uitstekende zaken met traditioneel aangedreven auto’s. Het hoofdmerk heeft afgelopen maand in Duitsland namelijk 74 procent meer auto’s verkocht dan in september 2018. Het beeld is wel enigszins vertekend, want in die maand werden vorig jaar de nieuwe WLTP regels ingevoerd, hetgeen de verkopen onder druk zette. Maar dat neemt niet weg dat het herstel indrukwekkend is. In heel Europa schoten de verkopen van Volkswagen 45 procent omhoog.

Ook in Brazilië, één van de belangrijkste afzetmarkten buiten Europa en China voor Volkswagen, werd succes geboekt met 16 procent hogere verkopen. Omdat de verkopen in de Verenigde Staten juist met bijna 12 procent daalden (Volkswagen blijft moeite houden met het raken van de gevoelige snaar bij de Amerikaanse autoconsument), bleef de wereldwijde groei in september beperkt tot 10 procent. Na 9 maanden staat de verkoopteller bij Volkswagen op 4.514.600 afgeleverde auto’s. Dat is 2,3 procent minder dan in dezelfde periode van 2018. Oorzaak is de genoemde overgang naar WLTP regelgeving.

Maar inmiddels heeft men in Wolfsburg de opgaande lijn dus weer te pakken. In september verkocht het merk Volkswagen wereldwijd 533.700 personenauto’s, hetgeen er bijna 50.000 stuks meer waren dan een jaar geleden. Daarvan gingen er 287.000 naar Chinese klanten. Op het eerste gezicht lijkt dit een bescheiden groei (van 3 procent), maar omdat de totale autoverkopen in dit Aziatische land in september daalden, is het toch knap dat Volkswagen tegen de verdrukking in heeft weten te groeien. In Europa verkocht men 132.300 auto’s waarvan 40.600 in Duitsland en 22.200 in landen in Midden en Oost Europa. Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann zegt over het behaalde resultaat: “Zoals verwacht hebben wij een ommekeer kunnen bewerkstelligen na het instorten van de verkopen in Europa in september 2018 als gevolg van de WLTP regelgeving. Ook zijn wij aanzienlijk beter voorbereid op de tweede fase van deze nieuwe verbruikmeting. Volkswagen heeft haar positie in de wereld met succes verstevigd. Met onze producten sluiten wij volledig aan bij de wensen van onze klanten en daarvoor zullen we blijven groeien in een krimpende markt”. Dat klinkt goed, maar je vraagt je wel af of het dan wel het goede moment is om juist nu zwaar te investeren in elektrische auto’s. Mondiaal zijn er namelijk signalen dat de vraag weer aan het afzwakken is.

 

Brexit

Met het oog op de reële mogelijkheid van een harde Brexit op 31 oktober, heeft Volkswagen in Groot-Brittannië een flinke voorraad nieuwe auto’s aangelegd. Daarmee wil het merk kunnen beschikken als de leveringen verstoord worden. Ook hoeft Volkswagen hiermee eventuele hogere invoertarieven nog niet direct door te berekenen aan de klant. “Maar er komt wel een eind aan wat wij kunnen doen”, aldus Stackmann. Hij waarschuwt ook dat bij een harde Brexit een prijsverhoging voor de Britse klant onvermijdelijk is. “Wij kunnen die kosten niet volledig blijven compenseren”.

 

Lamborghini

Diess ontkent dat het Volkswagen concern, om haar eigen marktwaarde te vergroten, Lamborghini apart naar de beurs zal brengen of zal verkopen. Een dergelijk gerucht deed afgelopen week de ronde nadat de topman had aangegeven dat ‘zijn’ bedrijf met de juiste ingrepen 200 miljard euro waard kan worden. Nu is dat 81 euro. Dat de blikken daarbij zijn gericht op Lamborghini is niet verwonderlijk. De introductie van het op het MLB Evo platform gebaseerde SUV model Urus heeft de verkopen een enorme impuls gegeven (binnen de Volkswagen Groep wordt deze bodemplaat ook gebruikt voor de Audi Q7 / Q8, de Bentley Bentayga, de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg). Dat maakt een aparte beursgang van Lamborghini aantrekkelijk, ook omdat branchegenoot Fiat Chrysler Automobiles enorm veel geld heeft verdiend met het verzelfstandigen van Ferrari.

Maar Diess laat weten dat er helemaal geen plannen zijn om Lamborghini los te weken of af te stoten. Wel laat hij weten dat deze dochter in de toekomst niet meer zal worden aangestuurd door Audi, maar door Porsche. Dat merk past beter bij het exclusieve Lamborghini. Ook Bentley en Bugatti komen onder de hoede van Porsche. De beslissing is een klap in het gezicht voor Audi, maar wel goed verklaarbaar aangezien deze dochter zijn zaken niet op orde had. Het merk met de 4 ringen heeft zelf meer dan genoeg uitdagingen, zo stelt Diess.

Reageren is niet mogelijk.