Zorgeloos zoeven: test Peugeot e-208 GT-Line

0

Waarom de korte test?

Peugeot had gepland dat 10 procent van de productie van de nieuwe 208 uit elektrische exemplaren zou bestaan. Maar door de grote vraag is de Franse fabrikant genoodzaakt om dat percentage te verhogen. Van de 40.000 voorinschrijvingen die Peugeot voor de nieuwe 208 heeft ontvangen, is namelijk een kwart voor de elektrische versie.

Jean-Philippe Imparato (foto), algemeen directeur van Peugeot, laat in een interview weten dat het nog te vroeg is om te kunnen bepalen hoe de productiemix uiteindelijk gaat worden. Volgens hem geeft het hoge aantal reserveringen voor de e-208 een flink vertekend beeld, omdat daar waarschijnlijk veel klanten bij zitten die zo snel mogelijk elektrisch willen rijden. Imparato sluit niet uit dat hun verkoopaandeel naar verloop van tijd zal afnemen.

“De geplande jaarproductie van de 208 ligt op 300.000 exemplaren”, zegt Imparato. “Wij kunnen het aandeel elektrische exemplaren daarin ophogen van 10 naar 20 procent als dat nodig is”. Als het (op de lange termijn) bij 10 procent blijft, is dat voor Peugeot ook prima, want dan is de e-208, die in het tweede kwartaal van volgend jaar op de Nederlandse markt komt, al winstgevend. In dit test verslag kan je lezen of het relatief grote aantal orders voor de elektrische versie terecht is.

 

Wat voor auto is het?

De Peugeot e-208 is er vanaf 36.250 euro. Betaalbaar voor een elektrische auto, maar in vergelijking met de benzineversies, waarvan de prijzen bij 17.580 euro beginnen (al kost de Peugeot in de vergelijkbare Allure uitvoering 22.430 euro natuurlijk behoorlijk. Maar leaserijders zullen die meerkosten, ook als de bijtelling volgend jaar naar 8 procent gaat, slechts beperkt in hun portemonnee voelen. En het financiële plaatje voor de e-208 zou voor particulieren gunstiger kunnen uitpakken als ook de variabele kosten en de verwachte afschrijving wordt meegenomen. In ieder geval hoeft er voor de elektrische Peugeot tot en met 2020 geen wegenbelasting betaald te worden.

De e-208 heeft in een heel behoorlijk actieradius van 340 kilometer, met dank aan een accu van 50 kWh, die met een snellader binnen een half uur weer tot 80 procent kan worden opgeladen. De vernieuwde Renault Zoé heeft een groter rij bereik (395 kilometer) en is ruim 1.000 euro goedkoper (35.190 euro voor de Zen versie), maar is minder snel op te laden (maximaal met 50 kW; de e-208 kan 100 kW aan). Qua actieradius troeft de Peugeot wel de Honda E (220 km; instapprijs circa 34.500 euro) en de Mini Cooper SE (235 km en 34.900 euro). De Opel Corsa-e heeft dezelfde techniek als de e-208, maar het opgegeven rij bereik ligt 10 kilometer lager (een kwestie van Duitse gründlichkeit versus de Franse slag?) en is al te koop vanaf 30.999 euro. Je krijgt dan de Edition uitvoering.

De standaarduitrusting van de Opel Corsa-e Edition omvat buitenspiegels in Diamond Black, deurgrepen in carrosseriekleur, een Radio 7 kleuren touch screen van 7 inch, elektrisch bedienbare ramen vóór, automatische airconditioning, Keyless Start, Active Lane Keep Assist en cruise controle met snelheidsbegrenzer. Wil je ook LED koplampen (inclusief automatisch groot licht), een contrasterende dakkleur, 17 inch lichtmetalen velgen, Multimedia Navi Pro met 10 inch touch screen en elektrisch bedienbare ramen achter, dan dien je voor de Launch Edition te gaan. Die kost 34.999 euro. Voor de genoemde 36.250 euro die de Peugeot e-208 minimaal moet opbrengen, krijg je (dus) de Allure uitvoering. Die biedt automatische airconditioning, Bluetooth, cruise controle, Active Safety Brake, Active Lane Departure Warning, Peugeot Connect SOS, verkeersborden herkenning, een 7,0 inch touch screen, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, LED dagverlichting, een ‘3D instrumentarium’, LED achterlichten, Apple CarPlay, Android Auto, parkeer sensoren achter, een licht & regen sensor, automatisch grootlicht en 16 inch lichtmetalen velgen. Duidelijk completer dan de Opel Corsa-e dus. Investeer je bij de Peugeot e-208 in een upgrade naar het uitrustingniveau GT-Line (39.050 euro) van de test auto, dan krijg je tevens hoogglans zwarte exterieurdelen, een afwijkende grille, getinte achterste ruiten, 17 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, LED koplampen, een 10,0 inch touch screen met navigatiefunctie, parkeer sensoren vóór, een sportstuur en een achteruit rij camera. De elektrische versie kan worden herkend aan de ‘e’ op de C stijl en aan de grille in carrosseriekleur. Mensen met een timmermansoog zullen ook zien dat de spoorbreedte achter wat groter is om ruimte te creëren voor de batterij.

Imparato stelt dat de ‘cost of ownership’ van de e-208 vergelijkbaar zal zijn met de 130 pk sterke 1.2 benzinevariant van de 208 met 8-traps automaat (26.130 euro als Allure en 27.930 euro als GT-Line). Hoe het zit met de Nederlandse orders op dit moment is niet duidelijk, maar Autointernationaal.nl voorspelde in de test recensie van de benzineversie (met 100 pk en handbak) dat de e-208 wel eens heel populair zou kunnen worden in ons land. Peugeot kan namelijk van 2 walletjes eten (en daar is niks mis mee): enerzijds klanten binnenharken die over willen stappen op een elektrische auto en anderzijds de doelgroep blijven bedienen die vooralsnog wil vasthouden aan een conventionele manier van aandrijving. Het Franse automerk, of eigenlijk het overkoepelende PSA concern, kiest hiermee voor een andere strategie dan Nissan, Renault en Volkswagen. Die hebben er voor gekozen om specifieke modellen te ontwikkelen om de markt voor elektrische auto’s mee te bedienen: de Leaf, de Zoé en de ID.3 . Maar de tweede generatie van de Nissan kunnen we zachtjesaan als een flop bestempelen, Renault heeft vanwege (aanvankelijk) tegenvallende verkopen bewust gekozen voor slechts een bescheiden vernieuwing van haar product en de Volkswagen , laten we wel wezen, moet zich nog bewijzen. De debuutversie van de ID.3, de First Edition, blijkt in tegenstelling tot wat de importeur aanvankelijk beweerde in ieder geval nog helemaal niet uitverkocht te zijn. En laten wij pionier BMW niet vergeten: die geeft bewust geen vervolg aan de exclusief voor elektrische aandrijving ontwikkelde i3. PSA speelt op veilig. Binnen de voor de nieuwe Peugeot 208 gecreëerde productiecapaciteit kan er geschoven worden met de aandrijfmix. Verhoging van het aandeel van de elektrische versie zal Imperato eventjes op het achterhoofd doen krabben, maar het kan. En als het bij 10 procent blijft is het ook goed, want dan is Peugeot in ieder geval uit de kosten. Dezelfde strategie hanteert PSA voor Opel bij de nieuwe Corsa, bij DS voor de 3 Crossback en bij de volgend jaar oktober te introduceren nieuwe Citroën C4 (en bij de tweede generatie Peugeot 2008 en Opel Mokka X). PSA zegt de drempel voor elektrisch rijden te verlagen door bewust te kiezen voor bekende modellen. De klant kan gewoon Peugeot 208 blijven rijden, maar de volgende keer zonder een verbrandingsmotor onder de kap. En daar is wat voor te zeggen, want de Volkswagen e-Golf was relatief erg succesvol. Zijn opvolger, de op veel grotere schaal te bouwen ID.3, is weliswaar goedkoper, maar heb jij wel eens goed naar zijn dashboard gekeken? Zelfs de Up fan wordt daar niet vrolijk van. Eén en al goedkoop plastic.

Een elektrische versie van de oude Peugeot 208 zou ondenkbaar zijn geweest omdat zijn nog van de 206 stammende onderstel daar niet geschikt voor was. Maar dat platform was sowieso toch hoognodig aan vervanging toe en kon PSA met een schone lei beginnen. Met als gevolg dat Peugeot van haar nieuwe 208 direct een elektrische versie kan aanbieden. Dat komt agendatechnisch goed uit, want volgend jaar moet de gemiddelde CO2 uitstoot bij elke autofabrikant die in Europa auto’s verkoopt flink omlaag. Gebeurt dat niet, dan gaat ‘Brussel’ hoge boetes uitdelen.

PSA lijkt zijn huiswerk dus goed voor elkaar te hebben, maar in de test van de benzineversie van de nieuwe 208 heb je kunnen lezen dat de met het nieuwe CMP platform gegenereerde rijeigenschappen niet geweldig zijn. Het weggedrag kan er heus wel mee door, maar Peugeot krijgt voor het nieuwe onderstel lang niet in dezelfde mate de handen op elkaar als vroeger voor bijvoorbeeld de fenomenaal sturende 306. Ook de DS 3 Crossback, die al wat langer op de markt is en in al eerder in conventioneel aangedreven vorm kon worden getest, heeft rijeigenschappen uit de categorie ‘mwa’. Is dat de keerzijde van de medaille van de keuze om voor de elektrische modellen geen apart platform (zoals MEB van Volkswagen) te ontwikkelen?

 

Is het wat?

Qua ruimteaanbod hoeft er in ieder geval geen water bij de wijn te worden gedaan. De batterij is onder de voor en achter stoelen en in de middentunnel geplaatst. Dit betekent dat er in vergelijking met de gewone 208 geen verlies aan interieurruimte of kofferbak capaciteit is. En dat is een goede zaak, want de nieuwe Peugeot is niet bepaald een balzaal: een volwassene kan net achterin zitten, maar veel bewegingsvrijheid is er niet. Met name de hoofdruimte houdt niet over. Voor de voeten is evenwel voldoende plek; dat zie je bij elektrische auto’s waarbij de batterij in de wagenbodem is geplaatst nog wel eens anders.

De batterij is een vloeistof gekoeld exemplaar. Indien een 100 kW snellader (DC) niet in de buurt is, dan kan dat ook via een Wallbox of publieke laadpaal met 11 kW (AC) in 5 uur en 15 minuten. De aansluiting annex opening zit op dezelfde plek als bij de benzine en diesel versies van de 208, oftewel in het achterspatbord. Dat maakt opladen extra eenvoudig. Maar ronduit onhandig is het feit dat er geen aparte opbergplek is voor de laadkabel. Die moet je dus, ook als die vies is, in de kofferbak laten slingeren.

De elektromotor (synchroon met permanente magneet) zit tussen de voorwielen en levert 136 pk, waarmee de e-208 meteen de krachtigste uitvoering van de modelreeks is. Overweldigend, zoals sommige andere elektrische auto’s, dat doet de Peugeot echter niet, maar daar is dit type personenwagen ook niet voor bedoeld, ondanks de sportieve aankleding. Met een acceleratietijd (naar 100 km/u) van 8,1 seconden is de e-208 vinnig genoeg voor vlot met de rest van het verkeer mee te komen en in de stad is vooral de instant beschikbare trekkracht (260 Nm) handig. In Sport modus wordt er alerter gereageerd op gaspedaalcommando’s en dan zal je menig stoplichtsprint kunnen winnen. Ook van de Renault Zoé. De Peugeot komt dan rap van zijn plek, tenminste als het wegdek niet nat is, want dan voel je de voorwielen naar grip zoeken.


De 350 kilo wegende batterij is er de oorzaak van dat de acceleratie van de e-208 niet overweldigend is. De set heeft een gunstige uitwerking gehad op het zwaartepunt, dat bij de elektrische uitvoering lager ligt dan bij de uitvoeringen met verbrandingsmotor. Maar Peugeot heeft wel merkbaar moeite gehad in het vervinden van een goede onderstelbalans na het toevoegen van de zware batterij. De 1.455 kilo wegende e-208 heeft stevigere dempers gekregen om de boel onder controle te houden, maar die hebben een negatieve uitwerking op het comfort. Op een ruw wegdek kan de Peugeot soms ronduit stoterig worden; een eigenschap die je niet verwacht van een Franse auto. Mogelijk veert de Allure versie, die kleinere 16 inch wielen heeft, comfortabeler.

De besturing van de e-208 is voldoende nauwkeurig, maar net als bij de benzineversie wel gevoelloos. Doordat de installatie minder licht werkt, is ook de afstandelijkheid minder en voelt de besturing natuurlijker aan. Ondanks dat de massa van de e-208 de Peugeot naar buiten drukt, is er geen sprake van buitensporig onderstuur of onverwacht overstuur. Peugeot heeft de bediening eenvoudig gehouden met een klassieke automaatpook waarbij men de B stand kan inschakelen voor extra recuperatie van de remenergie. In beide modi vergt de vertragingswijze weinig gewenning, maar in de B setting kan je grotendeels met één pedaal rijden en al snel wil je niks anders meer.

Het hightech dashboard van de e-208 heeft dezelfde fraaie vormgeving en materialen als de reguliere versies, maar de ergonomie laat te wensen over. Zo blijft de zitpositie door de hoge stoel en het merk karakteristieke, laag geplaatste, (te) kleine stuurwiel wennen. En de afleesbaarheid van het instrumentarium is daardoor slecht. Verder zou de bediening van het 10 inch touch screen (met Apple CarPlay, Android Auti, MirrorLink en TomTom navigatie) intuïtiever mogen. De afleesbaarheid is evenwel prima. Dat geldt ook voor het 3D instrumentarium. De telefoon kan in de GT-Line versie draadloos worden opgeladen en zowel voorin als achterin zijn er USB aansluitingen.

Omdat een elektromotor minder lawaai maakt dan een verbrandingsmotor, kunnen andere bronnen (rolgeluiden en windgeruis) dominanter aanwezig zijn tijdens het rijden. Peugeot heeft hiertoe bij de e-208 de wielkasten van extra isolatiemateriaal voorzien. Dat werkt goed, want tot een snelheid van 100 km/u is het in de cabine prettig rustig. Pas als je sneller gaat rijden, hoor je windgeruis rond de spiegels en de voorruit. Per saldo is het aan boord van de elektrische 208 evenwel stiller dan in de meest benzineconcurrenten.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Voor gebruik in de stad is een elektrische auto van dit formaat ideaal. De e-208 ziet er net zo gelikt uit als de conventioneel aangedreven uitvoeringen in GT-Line tenue dus zijn verleidingskracht is maximaal. Het uiterlijk van zijn landgenoot Renault Zoe zal ondanks de opfrisbeurt niet iedereen kunnen bekoren, maar deze rivaal is al dit jaar leverbaar en dat is ook verleidelijk aangezien er dan geen 8 procent maar slechts 4 procent bijtelling is.

In zijn klasse is zeker de 39.050 euro kostende GT-Line uitvoering geen prijsbreker, maar zijn uitstraling is beslist 'premium'; zowel van binnen als van buiten. De Honda E en Mini Cooper SE bieden globaal dezelfde kwaliteitsbeleving, maar hebben een veel minder grote batterij, waardoor de kans dat men de actieradius als 'onhandig klein' ervaart groter is. Anders dan de Renault Zoé heeft de Peugeot e-208 een jeugdige, bruisende persoonlijkheid.

Voor leaserijders is de e-208 vanwege de lage bijtelling sowieso aantrekkelijk, maar als particulieren eenmaal de hobbel van de ruim 11 mille hogere aanschafprijs hebben genomen (in vergelijking met de PureTech 130 EAT8 uitvoering), dan zullen zij merken dat overschakelen op elektrisch rijden eigenlijk reuze simpel is. Daarmee is deze Peugeot een waardevolle aanvulling op de keuzemogelijkheden.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.