Nu officieel in detail: de Ford Mustang Mach-E

0

Het is misschien schokkend nieuws, maar ook een teken des tijd: Ford komt met een Mustang die op stroom rijdt. Het betreft de zogeheten Mach-E variant; feitelijk een geheel zelfstandig model. De elektrische cross-over wordt gepresenteerd als lid van de Mustang familie om hem zo te kunnen positioneren als sexy en sportief. Dat is belangrijk, want ook als auto krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken.

De Mustang Mach-E wordt in het najaar van 2020 leverbaar voor prijzen die beginnen bij 48.825 euro. Daarmee wordt de Ford net wat goedkoper dan de kaalste Tesla Model 3 (de Standard Range Plus uitvoering die 49.998 euro kost). Ook de Polestar 2 is een directe concurrent. Daarvan moet de Intro Edition 59.800 euro opbrengen (maar in een later stadium volgen goedkopere uitvoeringen). Met een instapprijs van 48.825 euro wordt de Mustang Mach-E overigens ook veel goedkoper dan zijn klassiek aangedreven naamgenoot, die minimaal 70.390 euro moet opbrengen. De rechtstreekse concurrent waarmee de Ford de meeste optische verwantschap heeft, is de Jaguar I-Pace. Die is met een prijs van 80.580 euro echter een stuk duurder.

Voor de Mustang Mach-E heeft Ford een geheel nieuw platform ontwikkeld. Op termijn volgen andere modellen (waaronder een Lincoln) die gebruik maken van dezelfde elektrische basis. De Mustang Mach-E wordt aan de vooravond van de autotentoonstelling van Los Angeles onthuld en moet daar de show gaat stelen. Voor Europese begrippen zit zijn formaat op de rand van wat nog als ‘handzaam’ kan worden beschouwd en voor menig particuliere rijder zal de Ford ondanks de competitieve prijsstelling te duur zijn, maar dat probleem wordt in 2023 opgelost als een speciaal voor Europa ontwikkeld compacte elektrische auto op de markt verschijnt. Die krijgt dezelfde basis als de Volkswagen ID.3.

Doet Ford niet alles heiligschennis door voor de elektrische cross-over de iconische modelnaam Mustang te gebruiken? Immers, niet alleen het type aandrijving verschilt van het origineel, maar ook de carrosserievorm (‘hoog’ in plaats van ‘laag’) en het aantal deuren (5 in plaats van 2 of 3). Volgens Amko Leenarts, de Nederlander die sinds 2017 de designchef van de Europese divisie is, is dat niet het geval. “De Mustang is al lang geen volbloed muscle car meer”, zo laat hij in een interview weten. Dat klopt, want in de jaren zeventig had dit Ford model het onderstel van de armoedige Pinto en kon hij worden besteld in atmosferische 4 cilinder vorm. Toch zullen velen de naam ‘Mustang’ associëren met donkerbruin V8 gehamer.

Maar het zijn andere tijden, waarin de Mitsubishi Eclipse (Cross) evenmin een sportwagen is. Ook de Puma van Ford is van gedaante veranderd. Toch gaat het hier om conventioneel aangedreven auto’s. De Mustang Mach E is volledig elektrisch. Dat nieuws zal ongetwijfeld een enorme schokgolf teweegbrengen bij liefhebbers van klassieke Amerikaanse Ford modellen. Om de overgang niet al te groot te maken, is er gekozen voor een naam én een design waarvan de verwantschap met de gewone Mustang groot is. Bij het bedenken van de naam van deze nieuwe elektrische cross-over heeft Ford dus vrij letterlijk het beste paard van stal gehaald. De Mustang is nog altijd immers één van de meest begeerlijke modellen uit de lage geschiedenis van de autofabrikant.

Leenarts laat overigens weten dat de reacties op het nieuws tot nu toe bijzonder positief zijn. “Iedereen begrijpt het belang van de ommezwaai naar elektrische aandrijving”. De vraag was dus niet óf Ford met een volledig emissieloos model zou komen, maar of zij er in zou slagen om hem een begerenswaardig design te geven. Dat is goed gelukt, want de Mustang Mach E oogt zowel knuffelbaar als stoer. Leenarts zegt over het design: “De neus is zo laag mogelijk gehouden en de achterste wielkasten zijn breed en hoog, waardoor men ‘dat echte Mustang gevoel’ krijgt”. De Mustang Mach-E is dus een echte allemansvriend, net zoals het origineel uit 1964 dat ook was. Leenarts: de beroemde modelnaam past daarom perfect bij deze auto”.

De Mustang Mach-E is 4,71 meter lang en 1,60 meter hoog. Hij biedt volgens Ford dankzij een wielbasis van liefst 2,90 meter riant ruimte aan 5 inzittenden. Ook in dit opzicht wijkt hij dus sterk af van zijn klassieke gemotoriseerde naamgenoot. Het accupakket is geïntegreerd in het onderstel, met als gevolg dat het meubilair wat hoger staat. Vandaar dat het geen liftback op coupéachtige sedan is geworden, maar een cross-over. Gelukkig oogt de Mustang Mach-E niet als een (p)lompe SUV. Dat is vooral te danken aan het Fastback silhouet dat duidelijk overeenkomsten vertoont met de gewone Mustang. Het is misschien niet de sierlijkste auto, maar het design is wel stoer en een tikkeltje onbehouwen. Dat maakt hem tot een echte Amerikaan.

Wat natuurlijk ook helpt bij de sportieve uitstraling van de Mustang Mach E, zijn de Superman grille in de neuspartij en de retro achterlichten van het originele model uit 1964 die uit 3 elementen bestaan. De blauwe ovaal van Ford ontbreekt, zoals die ook niet op de gelijknamige sportwagens van het aloude merk te vinden zijn. Wel is de Mustang Mach-E gedecoreerd met badges waarop het galopperende paard is te zien.

Leenarts: “Daar zijn wij erg trots op en willen wij daarom graag laten zien. Op de dichte grille komt het Mustang logo trouwens beter tot zijn recht”. De nieuweling deelt ook zijn koplampontwerp met zijn iconische naamgenoot en de lijn van de motorkap komt eveneens overheen. Omdat voor het fastback design inspiratie is opgedaan bij de klassieke Mustang, is een auto ontstaan met een (oude) ‘ziel’. Ford zegt hiermee te voldoen aan de uit klantenonderzoek naar voren gekomen wens van de beoogde doelgroep.

Een opvallend profieldetail zijn de ontbrekende deurgrepen. De flanken van de Mustang Mach-E zijn daardoor volledig glad. Ford heeft een systeem ontworpen waarbij het bestuurdersportier automatisch 10 centimeter naar buiten komt indien de sleutelhouder aan komt lopen. De passagiers openen hun deur door middel van een druktoets, waarna een klein kunststoffen schuifmechanisme in het portier de deur enkele centimeters open zet. Vervolgens kan men de greep aan de binnenzijde vastpakken waarmee het portier volledig geopend kan worden.

Op de B stijl bevindt zich een cijfercode, die gebruikt kan worden indien men geen sleutel bij zich heeft. Dat kan ook handig zijn als men wil gaan zwemmen of joggen omdat men dan de sleutel (of de mobiele telefoon met sleutelcode) in de Mustang Mach-E kan achterlaten. De telefoon kan dus ook als sleutel dienst doen. Daardoor kan de eigenaar ook anderen autoriseren, al dan niet met bepaalde (snelheid)beperkingen, waarmee autodelen eenvoudiger wordt.

Er zijn in de Mustang Mach-E twee bagageruimtes aanwezig. Naast de gebruikelijke kofferbak achterin kunnen er ook in de neuspartij spullen worden opgeborgen. De klep van de voorste bagageruimte kan op afstand worden bediend, zodat bijvoorbeeld een koerier een pakket in de zogeheten Frunk kan achterlaten. De kofferbak achter is hoekig van vorm, maar beschikt vanwege de plaatsing van de elektromotor niet over een verborgen opbergruimte onder de laadvloer. Wel kan de achterbank leuning worden platgelegd. Deze handeling kan men vanuit de kofferbak uitvoeren. Met de leuning rechtop is er 402 liter aan bagageruimte, maar dat kan met omklappen worden vergroot tot 1.420 liter.

Voor het interieur heeft Ford echter geen inspiratie opgedaan bij de eigen klassieke Mustang, maar bij concurrent Tesla. Elon Musk moet dit maar als een compliment beschouwen. Net als bij de modellen van Tesla zien we louter digitale beeldschermen met een 15,5 inch groot verticaal geplaatst touch screen als bedieningscentrum.

Die geven het interieur een hypermoderne uitstraling, maar het dashboard oogt wel een beetje kil, eenvoudig en afstandelijk. Dat grijs en zwart de hoofdkleuren zijn, helpt ook niet.

Het gebruik van stof zorgt gelukkig voor een enigszins huiselijke sfeer. Met dit materiaal is ook de zogeheten Soundbar, die Ford samen met Bang & Olufsen heeft ontwikkeld, bovenop het dashboard bekleed. Het resultaat zou een ongeëvenaarde geluidsbeleving moeten zijn. Onderaan het centrale display zit overigens een fysieke volumeknop, waaraan men nog ouderwets lekker kan draaien.

Het digitale scherm achter het stuur, dat als instrumentarium dienst doet, is niet alleen bestemd voor de snelheidsweergave en waarschuwingslampjes, maar vermeldt ook het resterende rij bereik. De betreffende berekening vindt plaats op basis van parameters als de nog te rijden route, de infrastructuur en de verkeersdrukte. Ook wordt rekening gehouden met de rijstijl van de bestuurder. De Mustang Mach-E beschikt over 3 verschillende rij modi: Whisper, Engage en Unbridled. Lekker Amerikaans dus. Het is deels een gimmick en deels een echte feature. Zo past de besturing zich aan de gekozen rij modus aan. Het gimmick gehalte zit hem in het feit dat het geluid dat de Ford produceert en de verlichting zich dan ook aanpassen.

Uiteraard kan de software van de Ford à la Tesla ‘via de lucht’ een update ondergaan. Het Sync3 infomediasysteem van de Mustang Mach-E maakt gebruik van Alexa, de assistente van Amazon die leert wat jij doet om vervolgens met die kennis jouw leven een stukje makkelijker te maken. Ook zonder de diensten van Alexa is de Ford trouwens ‘zelflerend’ want hij kan de gewoontes van de bestuurder herkennen en de schermindeling daar op aanpassen.

Tussen de stoelen op de vlakke laadvloer heeft Ford een voor Amerikaanse begrippen een wel erg kleine midden tunnel geplaatst. Hij telt slechts 2 bekerhouders. Daarnaast is er een inductielader voor de telefoon. Onder de verstelbare armsteun is ruimte aangebracht voor bijvoorbeeld een handtas.

Op de achterbank merk je dat de lage koets deels optisch bedrog is, want behalve de riante beenruimte is ook de hoofdruimte dik in orde. Dat geldt eveneens voor het formaat van de kofferbak. De eerder genoemde Frunk heeft een capaciteit van 100 liter en is bovendien zowel waterdicht als afwasbaar, zodat hij geschikt is om bijvoorbeeld vuile schoenen in op te bergen na een dag in de natuur.

De levering van de Mustang Mach-E komt pas op zijn vroegst in september volgend jaar op gang, maar geïnteresseerden kunnen zich nu al voor de elektrische cross-over inschrijven. Zoals vorige week al duidelijk werd uit de voortijdig uitgelekte informatie, zal men kunnen kiezen uit achterwiel en vierwielaangedreven versies. Daarnaast zijn er accupakketten met een verschillende capaciteit. Voor het laden beschikt de Mustang Mach-E over een 11 kW onboard charger en kan hij tot 150 kW snel laden. Dan ‘tank je in ’10 minuten 93 km actieradius. Mocht de bestuurder 38 minuten de tijd hebben, dan komt dat goed uit want dat is precies de tijd die men nodig heeft om van 10 naar 80 procent van de maximale accucapaciteit te laden.

In ‘4X’ uitvoering beschikt de Mustang Mach-E over vierwiel aandrijving (het getal ‘4’ staat voor ‘4WD’ middels zowel vóór en achter een elektromotor), en de letter ‘X’ betekent ‘eXtended range’ (grotere actieradius). Maximaal is een rij bereik van 600 kilometer mogelijk, zo belooft Ford. Daarmee wordt de Tesla Model S (en de nog te introduceren, technisch identieke cross-over Model Y) in het defensief gedrukt. Ook de Polestar X en de volgend jaar debuterende Volkswagen ID.4 hebben een kleinere actieradius.

In de basis is de Mustang Mach-E een achterwiel aangedreven auto, want bij de instapversie zit er alleen een elektromotor op de achteras. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 75 kWh. Met deze batterij is de klant al verzekerd van afgerond 500 km actieradius. De X uitvoering van de Mustang Mach-E heeft een accucapaciteit van 99 kWh en moet zoals gezegd 600 km kunnen halen. Het vermogen van de elektromotor is afhankelijk van het batterijformaat. Bij het kleinste accupakket hoort een 258 pk sterk exemplaar.

Bij de X versie van de Mustang Mach-E kan er gekozen worden uit een 284 pk of 338 pk sterke elektromotor. In het laatste geval is de systeemoutput afkomstig van 2 exemplaren (en is de typeaanduiding dus eigenlijk ‘4X’, hetgeen ook vierwielaandrijving betekent). De ruim 2 ton wegende Mustang Mach-E kan in deze vorm in iets meer dan 5 seconden naar 100 km/u accelereren. Later volgt nog een krachtigere uitvoering met een iets afwijkend frontdesign: de GT. Die schiet in ongeveer 3,5 seconden naar 100 km/u. De Mustang Mach-E is standaard voorzien van MagneRide: adaptieve dempers die zich aan de rij omstandigheden kunnen aanpassen.

Alle uitvoeringen van de Mustang Mach-E kunnen optioneel worden geleverd met een glazen panoramadak dat van buiten zwart oogt. Volgens Ford wordt daarmee de Fastback lijn van de cross-over extra benadrukt en optisch meer afstand gecreëerd tot SUV modellen. De Mustang Mach-E gaat komende zomer in Mexico in productie (de Amerikaanse president Donald Trump heeft hierover op Twitter nog niet zijn beklag gedaan). Nederland behoort samen met Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zwitserland tot de eerste Europese verkooplanden. “Wij verwachten ontzettend veel van deze auto”, aldus Leenarts. “Wij zullen concurreren met de Model Y van Tesla, maar ik denk eigenlijk dat vooral de Volkswagen ID.4 onze grootste rivaal wordt”.

Reageren is niet mogelijk.