Prijs vergelijking Citroën C5 Aircross Hybrid

0

Citroën lanceert de C5 Aircross Hybrid: de eerste stekker hybride auto van het merk. Hij doet tevens de aftrap bij een nieuwe lichting geëlektrificeerde modellen. Citroën wil tegen 2025 van elk model in het gamma een (deels) emissievrije variant aanbieden. De C5 Aircross Hybrid komt medio juli 2020 naar Nederland en wordt leverbaar vanaf 41.740 euro.

Er zijn de afgelopen jaren al een groot aantal zogeheten Low Emission Vehicles op de markt gebracht door Citroën, zoals de Berlingo Electric, de C-Zero en E-Méhari. Geen van allen hebben voor een revolutie op de automarkt gezorgd. De C5 Aircross Hybrid zou als eerste stekker hybride model van het merk daar verandering in kunnen brengen. Niet zozeer vanwege innovatieve techniek (daarvan is geen sprake), maar wel omdat dit Citroën model relatief scherp geprijsd is: voor een soortgelijke Opel Grandland X of Peugeot 3008 betaalt men namelijk minimaal 4.000 euro meer. Het Duitse zustermodel is zelfs ruim 5 mille duurder, al krijg je dan wel 75 pk extra vermogen én vierwielaandrijving.

De C5 Aircross Hybrid combineert een 180 pk sterke PureTech benzinekrachtbron met een 109 pk sterke elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale 8-traps automaat is gemonteerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke lithium / ion batterij die het mogelijk maakt om tot 50 kilometer elektrisch te kunnen rijden. In hybride modus levert de voorwiel aangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximum koppel van 320 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is. De benzinemotor is voorzien van een speciale startmotor voor, zo belooft Citroën, een razendsnelle en stille start. Het benzine verbruik van de C5 Aircross Hybrid bedraagt gemiddeld 1,7 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 39 gram/km betekent. Hij heeft ook een remsysteem dat energie opslaat die vrijkomt bij remmen of snelheid minderen. Met de vrijgekomen energie wordt de accu tijdens het rijden opgeladen, voor een grotere elektrische actieradius.

Speciaal voor de C5 Aircross Hybrid heeft Citroën een exclusief ‘Anodised Blue’ styling pakket ontwikkeld dat bestaat uit unieke blauwe styling accenten op de Airbumps en de onderzijde van de voorbumper. Samen met de andere aankleedmogelijkheden komt het aantal leverbare kleurencombinaties voor de stekker hybride SUV op 39. In het interieur heeft de C5 Aircross Hybrid een frameloze binnenspiegel met een speciale blauwe verlichting die wordt geactiveerd als de auto in volledig elektrische modus rijdt. De verlichting is ook buiten de auto zichtbaar, zodat het ook voor de overige weggebruikers duidelijk is dat de Citroën emissievrij aan het verkeer deelneemt . Om ervoor te zorgen dat de C5 Aircross Hybrid opvalt bij voetgangers en fietsers, wordt er gebruik gemaakt van een speciaal geluid bij snelheden tot 30 km/u. Voor een optimaal comfort van de inzittenden is dit in het interieur niet waar te nemen.

Op de middenconsole prijkt een keuzeknop waarmee de bestuurder verschillende rij standen kan selecteren, variërend van rijden op de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Het dashboard omvat een 12,3 inch digitaal instrumentarium en een 8 inch aanraakscherm. Beiden zijn voorzien van speciale displays die onder meer het samenspel tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor tonen.

Speciale features voor de stekker hybride versie van de C5 Aircross zijn onder meer het op afstand programmeren van het laadproces en het voorverwarmen of -koelen van het interieur. Het Connect Nav navigatiesysteem is uitgebreid met een functie waarmee makkelijk een laadpunt kan worden gevonden en heeft speciale software die berijders helpt om zo veel en lang mogelijk elektrisch te kunnen rijden via geoptimaliseerde routes.

De C5 Aircross Hybrid is op verschillende manieren te laden. Met een 32 Ampère Wallbox en de optionele 7,4 kW boordlader neemt het laden minder dan 2 uur in beslag. Met een regulier stopcontact laadt de batterij op in maximaal 7 uur, afhankelijk van het type aansluiting. Uitgesteld laden is ook mogelijk: het laadmoment kan eenvoudig worden ingesteld via het multimediasysteem in de auto of de My Citroën app. Het laden wordt extra makkelijk gemaakt met de ergonomisch ontworpen laadaansluiting en de kabel kan eenvoudig worden opgeborgen in de speciale ruimte in de kofferbak.

CitroënFordHondaMitsubishiToyota
C5 AircrossKugaCR-VOutlanderRAV4
Hybrid Feel2.5 PHEV ST-Line XHybrid ComfortPHEV Intense+2.5 Hybrid Active
41.740 euro41.475 euro41.660 euro42.990 euro42.195 euro
CitroënBMWLexusPeugeotVolvo
C5 Aircross2-serie Active TourerUX3008XC40
Hybrid Shine25xe i Performance250hHybrid AllureT5 TE Momentum
± 44.640 euro44.404 euro44.495 euro45.740 euro45.495 euro

Medio juli 2020 komt de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid zoals gezegd naar Nederland. Hij is binnenkort te configureren en te bestellen. Hij wordt leverbaar in verschillende uitvoeringen en krijgt een instapprijs van 41.740. De tarieven en specificaties van alle uitvoeringen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.