Schot zegt: “Mijn taak zit er op” – Audi schrapt 9.500 banen

0

De Duitse autobouwer Audi wil de komende jaren zo’n 9.500 arbeidsplaatsen schrappen. Gedwongen ontslagen zouden daarbij worden uitgesloten. Dit in een werkgelegenheidsgarantie die tot 2025 werd afgegeven. Daarmee snijdt Audi zich nu lelijk in de vingers.

Het was al bekend dat het premium merk van de Volkswagen Groep met vakbonden aan het onderhandelen was over verdere kostenbesparingen omdat de inmiddels ontslagen topman Bram Schot er niet in geslaagd was om de verkopen voldoende aan te zwengelen. Audi kreeg eerder een flinke deuk door het sjoemel diesel schandaal. Namens de Volkswagen Groep had zij het motormanagement systeem van het 3.0 TDI dieselblok gemanipuleerd ten einde de emissietest resultaten op te poetsen. De affaire ontregelde Audi dermate dat de autofabrikant vorig jaar niet op tijd haar WLTP certificatie huiswerk af had. Daardoor konden er veel modellen niet worden geleverd. Dat probleem is grotendeels opgelost, maar nu speelt de zwakkere vraag in de auto-industrie als geheel het premium merk parten.

In de afspraken die nu met de vakbonden zijn gemaakt, is opgenomen dat de resterende 50.000 werknemers in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm een baangarantie tot eind 2029 krijgen. Ook werkt het bedrijf aan het creëren van circa 2.000 nieuwe banen, maar daar zal het productiepersoneel niet van profiteren.

Audi staat nu nog onder leiding van de Nederlander Bram Schot. Hij wordt met ingang van 1 april vervangen door de Duitser Markus Duesmann. De Volkswagen Groep stelt geen prijs meer op de diensten van Schot, reden waarom hem geen andere functie binnen het bedrijf aangeboden is. Autointernationaal.nl is altijd al kritisch geweest op zijn functioneren. Andere Nederlandse media waren er evenwel niet vies van om een bruine neus bij hem te halen en Schot onterecht te zalven.

In een recent interview laat Schot weten een heel tevreden mens te zijn. Extra bewijs dat die man een bord voor zijn kop heeft, want de overcapaciteit problemen in de Duitse fabrieken van Audi speelden enkele weken geleden ook al. In het interview laat hij ook weten voor op schema te liggen. Waarmee, Bram? Met het ontslaan van 9.500 man personeel omdat jij Audi onvoldoende vlot hebt weten te trekken? Hoepel toch op man!

Audi ontslaat niet alleen Schot, maar de aanstaande CEO Markus Duesmann gebruikt de wisseling van de wacht aan de top ook om de boardroom schoon te vegen. De Volkswagen dochter heeft 3 nieuwe directieleden aangesteld die vanaf 1 april het managementteam gaan vormen onder aanvoering van Duesmann. “Audi is zich aan het heroriënteren voor de toekomst. “Voorsprong door techniek”: dat moet de missie van het management zijn”, aldus de baas van het overkoepelende Volkswagen concern, Herbert Diess.

Voor Schot is daarbij geen rol meer weggelegd. Audi heeft Arno Antlitz aangesteld als de nieuwe financieel directeur, Dirk Große-Loheide wordt verantwoordelijk voor de inkoop plus IT en Sabine Maassen neemt de HR portefeuille onder haar hoede. Antlitz en Große-Loheide zijn afkomstig van moederbedrijf Volkswagen en Maassen werkte tot nu toe bij Thyssenkrupp.

Reageren is niet mogelijk.