Toyota introduceert de stekker hybride RAV4

0

Toyota breidt het gamma van de RAV4 uit met een zogeheten Plug-in Hybrid uitvoering. Dit betekent dat de accu ook met de stekker kan worden opgeladen. Daarnaast is er de vertrouwde hybride technologie.

“Het resultaat is een SUV met een indrukwekkend systeemvermogen, een bijzonder laag brandstofverbruik en een elektrische actieradius van ruim 60 kilometer, de grootste in zijn klasse”, zo meldt Toyota trots. De RAV4 Plug-in Hybrid beleeft zijn werelddebuut op de Los Angeles Auto Show (22 november tot 1 december 2019). Naar verwachting verschijnt de stekkerversie in de tweede helft van 2020 op de Nederlandse markt. Toyota maakt de prijzen later bekend.

Voor de huidige, vijfde generatie RAV4 heeft Toyota sinds de marktintroductie begin 2019 in West Europa al meer dan 120.000 orders mogen ontvangen. Daarvan zijn er 105.000 bestemd voor de Hybrid uitvoering. In Nederland zorgde de nieuwe generatie RAV4 er voor dat het model van de 9de plaats naar de 4de positie is gesprongen binnen zijn segment. Toyota wil dit succes nu met de Plug-in Hybrid als nieuw topmodel een vervolg geven.

Dankzij de standaard elektrische vierwielaandrijving AWD-i beschikt de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid volgens Toyota over uitstekende terreinkwaliteiten. Door de ervaring met 2 generaties van de soortgelijke uitvoering van de Prius Plug-in Hybrid, heeft de Japanse autofabrikant een verbeterde aandrijflijn ontwikkeld. Het systeemvermogen hiervan bedraagt liefst 306 pk. De RAV4 Plug-in Hybrid accelereert in slechts 6,2 seconden naar 100 km/u. De CO2-emissie bedraagt minder dan 30 gram/km. Een dergelijke waarde is tot op heden volgens Toyota ongekend in het segment van de RAV4.

Toyota ontwikkelde voor de RAV4 Plug-in Hybrid een nieuwe lithium/ion batterij met een hogere capaciteit en voegde een zogeheten Boost Converter toe aan de controle-unit van de aandrijflijn. De 2,5 liter 4 cilinder benzinemotor is gelijk aan die van de gewone RAV4 Hybrid. Dankzij de stekkertechniek bedraagt de elektrische actieradius meer dan 60 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Dat is volgens Toyota meer dan concurrerende SUV modellen en ruim voldoende voor het in Europa gemiddelde dagelijks woon-werkverkeer van 50 kilometer.

Reageren is niet mogelijk.