Daihatsu Tanto stoot Honda van de Kei Car troon

0

Daihatsu’s miniauto Tanto voert sinds vorige maand de Japanse verkoopstatistieken aan. Om die positie te bemachtigen, heeft hij de Honda N-Box van de troon gestoten.

De N-Box moest zijn positie na 27 maanden afstaan. Maar tegen de verkoopstijging van de Tanto (90 procent in vergelijking met november 2018) naar 21.096 eenheden was hij niet opgewassen.

De Tanto werd afgelopen juli compleet vernieuwd en is vooral geliefd bij gezinnen met kinderen en een krap budget. Via mond tot mond reclame is het in Japan gaan rondzingen dat de Daihatsu veel waar voor zijn geld biedt. De N-Box wist wel de tweede positie in de verkoopstatistieken te behouden met 18.806 registraties (min 3,5 procent).

In diverse automedia wordt gespeculeerd of de zogeheten kei cars (lichte auto’s) een oplossing zouden kunnen zijn voor het leeglopen van het Europese A segment. Autointernationaal.nl denkt van niet. Dit type auto’s heeft in Japan alleen bestaansrecht vanwege belastingvoordelen en een voorrangsbehandeling bij de afgifte van parkeervergunningen. Dat is in Nederland en de rest van Europa niet aan de orde. Het enige type auto’s dat op een voorkeursbehandeling van de overheid kan rekenen, zijn bij ons volledig elektrische personenwagens.

In Japan zijn kei cars goed voor circa een derde van de totale autoverkopen, maar de winstbijdrage is veel lager. Fabrikanten delen niet voor niets de modellen van elkaar. Zo koopt Nissan kei cars in bij Suzuki. Daarnaast is er het probleem van de veiligheidsnormen, die in Europa strenger zijn dan in Japan. Met name de bescherming bij aan aanrijding van opzij is een dingetje bij kei cars. Alleen met kostbare aanpassingen kunnen zij aan de Europese veiligheidsvormen voldoen.

 

Reageren is niet mogelijk.