In detail: de GMA T.50 van Gordon Murray

0

Gordon Murray, de geestelijk vader en ontwerper van de McLaren F1, is momenteel druk bezig met de ontwikkeling van een eigen hyper sportwagen. Die beschikt over aandrijftechniek die men in deze digitale tijden als ‘behoorlijk analoog’ zou kunnen bestempelen: een atmosferische V12 die 12.100 toeren per minuut haalt.

De GMA T.50, zoals de hyper sportwagen heet, zal mei volgend jaar officieel worden voorgesteld. In aanloop naar de onthulling heeft Gordon Murray Automotive (GMA) al een eerste afbeelding vrijgegeven. Dat daarop de achterzijde van de hyper sportwagen is te zien, is geen toeval: de T.50 beschikt namelijk over een ventilator van 400 millimeter. Die moet de lucht sneller onder de auto doen passeren, de neerwaartse druk verhogen en de motor helpen koelen.

Die motor is trouwens een huzarenstukje: een atmosferische 4,0 liter grote V12 van Cosworth die goed is voor 659 pk en 450 Nm. De begrenzer grijpt pas bij 12.100 toeren in. De 3.994 cc motor is gekoppeld aan een klassieke handgeschakelde 6-bak. De enige handreiking naar moderne tijden is de generator / starter met 48 volt systeem. Dat maakt van de hyper sportwagen een milde hybride met (tijdelijk) een systeemvermogen van liefst 710 pk. Murray laat het daar bewust bij. Volwaardige hybride techniek, en met name de oplaadbare variant, zou het leeggewicht te veel opdrijven. Nu weegt de T.50 mede dankzij een koolstofvezel body niet meer dan 980 kilo. Het 48 volt systeem drijft overigens ook de ventilator aan.

De T.50 (lengte: 4.349 mm, breedte: 1.850 mm, hoogte: 1.152 mm, wielbasis: 2.700 mm, spoorbreedte vóór: 1.586 mm, spoorbreedte achter: 1.525 mm) biedt de bestuurder, net als in de McLaren F1, een centrale zitpositie voor een optimale rijervaring. Schuin achter de bestuurder bevinden zich 2 zitplaatsen voor passagiers. Dat maakt van de T.50, net als de McLaren F1 was, een 3-persoons sportwagen.

Voor de ontwikkeling van deze hypersportwagen werkt GMA overigens samen met het Racing Point Formula One Team (voorheen: Racing Point Force India). Dankzij deze krachtenbundeling kunnen de unieke aërodynamische eigenschappen van de T.50 uitgebreid getest worden. Het Racing Point Formula One Team beschikt namelijk over een eigen windtunnel. Haar coureurs Sergio Perez en Lance Stroll zullen de nodige feedback gaan geven tijdens circuittests.

Het design van de GMA T.50 is zeer clean en functioneel. Toevallig levert dat vaak ook de meest tijdloze schoonheden op. De enorme ventilator is natuurlijk wel een enorme blikvanger en dat hoeft niet perse positief te zijn, maar deze uitvinding voorkomt dat er intensief gewerkt moet worden van spoilers die weliswaar goed zijn voor de neerwaartse druk, maar optisch ook voor veel onrust zorgen. De ventilator zuigt lucht van de bodem naar boven om de auto naar beneden te drukken.

Er is gekozen voor een verticaal geplaatste exemplaar, zodat vuil van de weg niet erin terecht kan komen. De ventilator op de T.50 kan in 4 standen werken: High Downforce, Streamline, Vmax en Test mode. De eerste stand is bedoeld voor het genereren van zoveel mogelijk neerwaartse druk op lage snelheden, de Vmax stand doet precies het tegenover gestelde en maakt het halen van de topsnelheid mogelijk. Streamline zit er precies tussenin en geeft optimale prestaties in een rechte lijn. In Test Mode kunnen de functies van de auto gecheckt worden zonder dat hij daarvoor van zijn plek hoeft te komen. Naast dit alles heeft de fan nog meer functies.

De GMA T.50 (werktitel) gaat in Nederland omgerekend een slordige 3 miljoen euro kosten. Wie dan in een oude sok heeft zitten, kan aanspraak maken op één van de 100 exemplaren die voor op de openbare weg zijn bestemd. Gordon Murray Automotive bouwt daarnaast nog 25 exemplaren met schakel peddels voor circuitgebruik. De eerste exemplaren van de GMA T.50 worden in januari 2022 afgeleverd.

Mocht jij op zoek zijn naar een beleggingtip: deze nieuwste creatie van Murray is er eentje van het zuiverste water. De inmiddels wereldberoemd geworden, uiterst exclusieve McLaren F1, die voor zijn tijd (de jaren negentig van de vorige eeuw) verbluffende prestaties leverde, is tegenwoordig dik 10 miljoen euro waard. Is de T.50 de nieuwe icoon? Vrijwel alle exemplaren zijn overigens al verkocht, voornamelijk aan Amerikaanse en Japanse klanten.

 

Reageren is niet mogelijk.