In detail: de McLaren 620R

0

McLaren heeft de Porsche smaak te pakken. In die zin dat de Britse sportwagenspecialist in navolging van haar Duitse collega aan de lopende band zeer lucratieve, gelimiteerde speciale edities introduceert. Zoals deze 620R, kort door de bocht een straat legale versie van de 570S GT4-racewagen.

Om de openbare weg op te mogen, moet de 620R dus aan bepaalde regels voldoen om een kenteken te kunnen krijgen. Daar staat tegenover dat hij zich niet hoeft te houden aan de regels van de GT4-raceklasse. Dit betekent dat het vermogen en koppel van de 3,8 liter V8 motor is opgeschroefd naar respectievelijk 620 pk en 620 Nm. Daarmee is de 620R het pittigste lid van de Sports Series familie van McLaren tot nu toe. Hij is nog wilder dan de 600LT, het andere circuitspeeltje van de Britten. Het maximum koppel piekt bij 3.500 toeren.

Aan het blok koppelt McLaren zoals gebruikelijk de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, waarmee korte sprinttijden mogelijk zijn. Dankzij de 620 pk (en 620 Nm) zit de 620R in 2,9 seconden op 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 322 km/u (maar dat is afhankelijk van de instellingen van het aerodynamica pakket). Daarmee is hij langzamer dan de 600LT, maar de 620R produceert een stuk meer neerwaartse druk, waardoor hij op het circuit sneller is. Als dat jouw bestemming is voor deze auto, dan wil jij vast ook wel het setje circuitbanden van Pirelli hebben dat McLaren niet geheel toevallig aanbiedt. Mocht circuitbezoek niet jouw ding zijn, dan kom je met de standaard P Zero Trofeo RS banden ook een heel eind.

Voor de 620R is bochtenwerk belangrijker dan de rechte stukken. Dat bewijst hij met zijn handmatig instelbare ophanging. De hardheid laat zich middels 32 ‘klikken’ verstellen en de dempers helpen ook om gewicht te besparen omdat zij ruim 6 kilo per stuk lichter te zijn dan de reguliere exemplaren. De wielophanging is ten opzichte van de andere straatauto’s van de Britse fabrikant ingekort en de wielen staan per as verder uit elkaar. McLaren voorziet de 620R van 19 inch velgen vóór en 20 inch wielen achter. Achter het zwarte schoeisel schuilen carbon keramische remschijven met een diameter van 390 mm (vóór) en 380 mm (achter). De set-up van het ABS systeem is een racespecificatie.

De lichtste versie van de 620R weegt 1.282 kilo, hetgeen iets meer is dan de 600LT in de weegschaal legt. Verantwoordelijk voor het verschil is de achtervleugel. De 620R beschikt over nagenoeg hetzelfde spoiler werk als de GT4 versie. De achterspoiler is straat legaal omdat er een derde remlicht in ondergebracht is. De 32 centimeter hoge vleugel kan door de dealer in verschillende standen worden gezet. In de meest agressieve stand zorgt de spoiler voor een neerwaartse druk van 185 kilo bij 250 km/u. Ook de bumper, splitter en motorkap zijn vergelijkbaar met die van de GT4 en derhalve anders dan op de (overige) straatversies. De aerodynamische aanpassingen aan het front zorgen hier voor een neerwaartse druk van 65 kilo.

Dat de 620R slechts weinig meer weegt dan de 600LT, is te danken aan het weglaten van in de ogen van McLaren overtollige zaken zoals comfortstoelen, vloertapijt, navigatiesysteem en dashboardkastje, al kunnen bijna alle genoemde zaken zonder meerprijs toch gemonteerd worden als de klant daar om vraagt. Optioneel kan de geluidsinstallatie worden opgewaardeerd naar een lichtgewicht Bowers & Wilkins systeem. Standaard rust McLaren de 620R uit met Track Telemetry techniek. Met dit systeem kan de bestuurder achteraf zijn rondetijden analyseren. Harnasgordels zijn ook aanwezig.


McLaren gaat slechts 350 exemplaren van de 620R maken (allemaal met een eigen plakkaat voorzien van het productienummer uiteraard), met een keuze aan kleuren, emblemen en cijfers geïnspireerd op het raceprogramma van het merk. De Nederlandse prijs van de 620R lis bedraagt 364.000 euro. Ter vergelijking: de Lamborghini Huracan Performante met atmosferische V10 en 610 pk kost 318.207 euro. Een beetje haast aan de Nederlandse McLaren importeur Louwman Exclusive in Utrecht is wel geboden, want er zijn slechts enkele exemplaren toegewezen aan de Nederlandse markt.

Vanaf februari 2020 worden de eerste exemplaren afgeleverd. Daarmee is de 620R zo goed als zeker de allerlaatste versie van de Sports Series, aangezien het productie einde van de 540C, 570S en 600LT in zicht is. McLaren heeft de opvolger van deze modelreeks al bij de dealer staan: de GT. Je mag met de 620R uiteraard niet deelnemen aan races, maar hij is volledig uitgerust om zich op circuits te begeven. Alle kopers ontvangen van McLaren ontvangen daarom een rij training. Overigens is die 364.000 euro de basisprijs waarbij er slechts keuze is uit de 3 racekleuren van het merk: McLaren Orange, Silica White en Onyx Black. Ze zijn allemaal voorzien van de GT4-livery die de Britten ook op de 570S GT4 racewagen toepast. Diegenen die iets anders willen, moeten zich wenden tot de MSO divisie.

Reageren is niet mogelijk.