Jeep Renegade is botsdieptepunt van het jaar, Tesla beter dan Porsche

0

EuroNCAP heeft onlangs 12 nieuwe automodellen getest. Daarvan werden er 8 beoordeeld met 5 sterren. Afhankelijk van de uitrusting kreeg 1 model 4 of 5 sterren, 2 modellen kregen ‘gewoon’ 4 sterren en 1 auto scoorde qua veiligheid van de inzittenden slechts 3 sterren.

De veiligste auto van 2019 op het vlak van botsveiligheid blijft voor EuroNCAP de Mazda CX-30, die in een vorige test werd beproefd. Geen enkele van de 12 modellen die onlangs aan de tand werden gevoeld, deed het namelijk beter. Desondanks behaalde de Tesla Model X, die al geruime tijd te koop is maar niet eerder werd getest, bijna hetzelfde niveau met 98 procent voor de bescherming van de inzittenden bij een crash (dat is slechts 1 procent minder dan de Mazda scoorde).

De Amerikaanse elektrische cross-over klopt met een resultaat van 94 procent echter alle concurrenten met zijn rij hulpsystemen. De Tesla Model X behaalde daarmee zelfs een beter eindresultaat dan de Porsche Taycan. Die scoorde respectievelijk 85 procent (bescherming van de inzittenden) en 73 procent (rij hulpsystemen). Voor de veiligheid van kinderen aan boord deed de Porsche het in de EuroNCAP test dan weer wat beter dan de Tesla met een waardering van 83 procent versus 81 procent. Maar de Model X compenseert dit door een betere bescherming van zwakke weggebruikers (72 procent, de Taycan behaalde 70 procent).

Verder scoorden nog 6 andere automodellen de 5 sterren: de Audi Q7, de Ford Mondeo, Ford Kuga, de Renault Captur, de Skoda Octavia en de Subaru Forester. Als volwassen inzittende zit je qua botsveiligheid het best in de Forester, de Kuga en de Mondeo. Zij behaalden de hoogste scores op dit gebied, namelijk minimaal 96 procent. De Subaru werd daarnaast beloond met 91 procent op het onderdeel ‘inzittend kind’.

De Peugeot 2008 mist in standaarduitvoering de 5de ster. Met opties in de vorm van het veiligheidspakket ‘Safety Plus’ komt hij wél in aanmerking voor deze veel statusrijkere score. Dit testresultaat zagen wij eerder dit jaar ook bij zijn kleinere broertje 208. Wordt er niks aangevinkt oftewel bijbetaald, dan moet de Peugeot 2008 genoegen nemen met 4 sterren, net zoals de ‘oudjes’ Seat Alhambra en Volkswagen Sharan.

De rode lantaarn was voor de Jeep Renegade. De in Italië gebouwde Amerikaan verdient niet meer dan 3 sterren. De Renegade bungelt in alle drie de testcategorieën helemaal onderaan: bescherming van inzittenden, bescherming van voetgangers en rij hulpsystemen. De Jeep is zelfs één van de slechtst scorende auto’s van dit jaar. EuroNCAP betreurt dat moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles in tegenstelling tot Ford (Mondeo), Seat (Alhambra) en Volkswagen (Sharan) niet meer moeite doet om een ouder model qua veiligheid bijdetijds te houden.

Van alle modellen die EuroNCAP dit jaar heeft getest, is de Renegade de enige die minder dan 4 sterren heeft behaald. De importeur van Jeep laat in een reactie weten dat de voetgangersbescherming de laatste jaren wel degelijk verbeterd is dankzij een vernieuwde bumper en schokdemper, maar het huidige EuroNCAP protocol straft voertuigen die niet standaard zijn uitgerust met een “autonome noodrem voor voetgangers”. De importeur wijst er op dat de veiligheidsuitrusting van de Renegade per land en per uitvoering verschilt. Zo moet de Trailhawk uitvoering het zonder automatische noodrem doen; een voorziening die de andere (minder op terreingebruik gerichte) versies wel hebben. De bescherming van volwassenen en kinderen zou door de fabrikant sinds de debuuttest van de Renegade in 2014 wel degelijk verbeterd zijn, met als resultaat een beoordeling van respectievelijk 82 procent en 84 procent op deze onderdelen.

.

Reageren is niet mogelijk.