Morgan zwaait het ladder chassis uit

0

Vanaf nu is het ladder chassis het exclusieve domein van technisch achterhaalde terreinwagens. In 2020 beëindigt Morgan namelijk de productie van sportauto’s met dit simpele onderstel type. Het ladder chassis is bij de Britten 84 jaar in productie geweest. Het debuteerde in 1935 onder de 4/4.

Vanaf volgend jaar worden de 4/4, de Plus 4 en de Roadster vervangen door, en aangevuld met, nieuwe modellen die gebruik zullen maken van het zogeheten CX platform dat eerder dit jaar debuteerde onder de Plus Six. Met het nieuwe onderstel speelt Morgan in op de wensen van de klant, die tegenwoordig een betere wegligging verwacht. Het oude ladder chassis was op dit punt hopeloos verouderd.

Dat Morgan na 84 jaar het beproefde ladder chassis bij het grof vuil kan zetten, heeft ook te maken met de overname van de autofabrikant door Investindustrial, een Italiaanse investeerder die ook aandeelhouder van Aston Martin is. Die denkt dat haar nieuwste aanwinst meer geld oplevert als oude ambachten vaarwel worden gezegd. Hiertoe werd ook het M-DEC (Morgan Design and Engineering Centre) opgericht; een modern en ruim in zijn jasje zittend ontwikkelingscentrum voor Morgan, niet ver van waar het bedrijf nu gevestigd is.

De opvolgers van de 4/4, de Plus 4 en de Roadster zijn nu nog ultrageheim, maar Morgan belooft ze volgend jaar maart op de autosalon van Genève voor te stellen aan het grote publiek. Aangenomen wordt dat het klassieke design blijft behouden. Er is dus sprake van nieuwe wijn in een oude verpakking. Prima. De Plus 4 wordt overigens nog niet direct met pensioen gestuurd, want die mag onder de paraplu van Morgan volgend jaar eerst dat nog haar 70ste verjaardag vieren.

De Plus Six valt min of meer het gat op dat de van een achtcilinder voorziene Plus 8 achter zich liet. Onder de kap geen (oude) V8 van BMW meer, maar de 340 pk en 500 Nm sterke, moderne 6 cilinder lijn B58 turbomotor die de Duitsers zelf onder andere voor haar ’40i’ modellen gebruiken. Het volledig nieuwe CX platform is van aluminium vervaardigd en is niet alleen tweemaal zo stijf als oude ladder chassis, maar ook fors lichter.

De opvolgers van de 4/4, de Plus 4 en de Roadster krijgen een motor met een kleinere cilinderinhoud dan de Plus Six. Als Morgan ook voor dit modeltrio zaken gaat doen met BMW, dan gaat het waarschijnlijk om de geblazen 2,0 liter viercilinder van 258 pk die onder andere in het vooronder van de 330i is te vinden. Met deze machine lopen de opvolgers van de 4/4, de Plus 4 en de Roadster de Plus Six prestatietechnisch niet voor de voeten. De 306 pk versie uit onder andere de M135i zou dat wel doen.

Reageren is niet mogelijk.