Nieuwe Renault Captur slaat nieuwe Peugeot 2008 knock-out

0

De Peugeot 2008 is ‘back in business’ met het uiterlijk van een echte SUV. En hij heeft maar één doel voor ogen: de Renault Captur onttronen als populairste (Franse) segmentleider. Probleem is dat die rivaal absoluut niet van plan is zij toppositie te verlaten. Een duel tussen de 2 Franse SUV sterren die strijden om het leiderschap in het meest competitieve marktsegment van Europa is daarom onvermijdelijk.

De Fransen kunnen trots zijn. Hoewel zij niet (langer) in Frankrijk worden vervaardigd, bevinden zowel de 2008 als de Captur zich sinds hun lancering in 2013 op de bovenste plaatsen van de Europese marktsegment statistieken. Maar de onbetwiste leider is de SUV van Renault. Niet alleen verplettert de Captur de concurrentie (er zijn 1,5 miljoen exemplaren van dit model verkocht in 6 jaar tijd), hij weigert bovendien verkooptechnisch ‘oud’ te worden. Vorig jaar behaalde de Renault nog steeds de nummer 1 plek in het SUV B segment met meer dan 230.000 verkochte eenheden in Europa. Dat is een prestatie van formaat omdat deze autoklasse momenteel bijna 20 verschillende modellen kent. Dus om de koning van zijn categorie te blijven, heeft Renault zijn huiswerk voor de ontwikkeling van de tweede generatie niet met de Franse slag afgeraffeld. Platform, ontwerp, mechaniek: alles is volledig nieuw. En dat is nodig ook om tijdens zijn levenscyclus concurrerend te blijven met zijn grootste rivaal, de Peugeot 2008.

Om de Captur te kunnen verslaan, heeft Peugeot bij de tweede generatie 2008 gekozen voor een aanzienlijk minder sereen design. De stijlwijziging is welkom, want het oude model oogde eerder als een verhoogde stationwagen. En al heeft de SUV uit Sochaux op zich bijzonder goede verkoopscores behaald (1,1 miljoen exemplaren in 6 jaar tijd), als je het niet wint van de segmentleider, dan verlies je toch. Vandaar dat de tweede generatie 2008 een echte SUV is geworden. Zijn levensmissie is eenvoudig: beter scoren in de verkoopstatistieken dan zijn voorganger en vooral de Captur van de troon stoten.

Om dat doel te realiseren, heeft Peugeot eenvoudigweg een succesrecept gecondenseerd dat bewezen heeft perfect in de smaak te vallen bij de autoconsument: het design van de 3008. Wij zien bij de tweede generatie 2008 een brede grille met overhangende motorkap, verticale dagverlichting en de zwarte balk aan de achterkant die de 2 lichtunits verbindt. De 2008 heeft nu een echt SUV uiterlijk en het minste dat daarvan gezegd kan worden is dat de Peugeot geen karakter mist.

De nieuwe Captur is ook allesbehalve karakterloos. Maar deze SUV borduurt qua uiterlijk voort op het succesverhaal van zijn voorganger. Een bewuste, misschien zelfs noodzakelijke keuze van Renault, want als de consument heeft laten zien een bepaalde designstijl te waarderen, dat ben je wel gek als je niet een optische overeenkomst met de oude Captur behoudt. Dat is waarom er gekozen is voor evolutie bij de ontwerpstijl zonder te breken met het verleden. De nieuwe Captur is niet langer maar ook breder dan de eerste generatie en oogt daardoor ‘dikker’. Voor een sportwagen is dat misschien uit den boze, maar voor een SUV hoeft dat niet verkeerd te zijn, integendeel. Verder heeft de nieuwe Captur het merk karakteristieke uiterlijk van de jongste Renault modellen dankzij dag verlichting in C vorm. Anders dan bij de 2008 zijn er zeer veel aanpassing mogelijkheden van de carrosserie met niet minder dan 90 combinaties van carrosseriekleuren, dak tinten, spiegel kap kleuren en velg designs.

Beide SUV modellen zijn gegroeid ten behoeve van vooral de achterpassagiers. De tweede generatie 2008 is 4,30 meter lang (+14 cm) en de nieuwe Captur heeft een lengte van 4,23 meter (+11 cm). De Renault is dus iets kleiner, maar wint dit duelonderdeel met praktische aspecten. De Captur heeft niet alleen een variabeler in te delen interieur (dankzij de aanwezigheid van een verschuifbare achterbank), maar ook een grotere kofferbak en biedt een paar millimeter meer ruimte aan zijn inzittenden. Anders gezegd: de Peugeot is groter, maar niet noodzakelijkerwijs praktische. De 2008 heeft een goed formaat leefruimte, maar zijn moduleer kwaliteiten zijn minder geavanceerd dan voorheen.

Dankzij bovengenoemde verschuifbare achterbank, die de 2008 niet biedt, is het mogelijk om in de Captur een genereuzer kofferbak volume te creëren: minimaal 422 liter, en zelfs 536 liter als de bank helemaal naar voren wordt geschoven. De Peugeot biedt 405 liter, of 434 liter indien het bergvak onder de laadbodem wordt meegerekend. Toch scoort de 2008 niet slecht als verhuiswagen, want zodra de bank wordt neergeklapt, neemt hij hiërarchisch een hogere positie in: er kan dan voor 1.467 liter aan spullen worden vervoerd, tegen 1.275 liter voor de Captur. Maar in de praktijk zullen de lagere laaddrempel en de lengte van de vloer belangrijker zijn. En je ontkomt niet aan de conclusie dat de nieuwe 2008 over het algemeen minder getalenteerd is dan zijn voorganger op het gebied van praktische aspecten.

Wat de interieurpresentatie betreft, is er sprake van een gelijkspel. Waarom? Enerzijds toont de 2008 een modern interieur met een onderscheidend i-cockpit design plus een 3D instrumentarium, maar de kwaliteit van de kunststoffen is minder hoogwaardig dan die aan boord van de Captur. Zijn dashboardontwerp is meer traditioneel, met uitzondering van het imposante tabletscherm bovenaan de middenconsole. De 2008 verspeelt bovendien punten doordat de stuurwiel rand het zicht op het instrumentarium nog steeds blokkeert.

Voor dit duel zijn de meest luxe versies van de 2 prominente ‘Urban SUV’ modellen geselecteerd. Met name de 2008 blijkt dan erg duur in de aanschaf te zijn: de GT uitvoering kost liefst 36.960 euro. Ook de Captur is in Initiale Paris tenue geen koopje, maar met een tarief van 34.490 euro is hij altijd nog afgerond 2,5 mille goedkoper. Of de Peugeot over een aantal jaar beter zal inruilen dan de Renault, staat in de sterren geschreven, maar feit is dat de brandstofrekening wel lager uitvalt. Met onder de motorkap de 1,2 liter 3 cilinder PureTech unit van 155 pk verbruikt de 2008 op papier gemiddeld 5,0 liter benzine per 100 km. Dat is 10 procent minder dan wat de Captur met even sterk 1,3 liter 4 cilinder TCe blok verstookt. Daar staat tegenover dat de Peugeot motor voorzien is van een onderhoudsgevoelige distributieriem, terwijl Renault gekozen heeft voor een ketting die niet om de zoveel tijd vervangen hoeft te worden. En verderop zal jij kunnen lezen dat bij het praktijk verbruik de rollen ook nog eens zijn omgedraaid …

Als er gekeken wordt naar de verhouding tussen prijs en uitrusting, belooft de wedstrijd niet al te spannend te worden. Immers, de Captur staat al aan de start op een voorsprong van bijna 2.500 euro. En toch heeft hij een veel omvangrijkere standaarduitrusting. Om de 2008 van hetzelfde niveau toeters en bellen voorzien, dient een beroep te worden gedaan op de optielijst. En dan wordt het prijsnadeel van de Peugeot nóg groter, want de compacte SUV leeuw voorzien van elektrische verstelling van de bestuurdersstoel kost afgerond 1.600 euro, voor een geluidsinstallatie van Focal wordt 950 euro in rekening gebracht en een actieve parkeerhulp verhoogt het factuurbedrag met 360 euro. Daar staat tegenover dat de Renault zaken als adaptieve cruise controle (600 euro) mist en dat massagestoelen en intelligente mistlampen überhaupt niet leverbaar zijn. Maar met een financieel voordeel van meer dan 4.000 euro wordt dat leed zeer snel vergeten.

 

Op de weg

De verbeteringen aan het onderstel van beide Franse SUV modellen zijn zodanig dat je hier sowieso geen slechte deal zult maken. Bij het tellen van de punten is het de nieuwe Captur die dit wedstrijdonderdeel wint. Zijn rij kwaliteiten zijn meer homogeen. Om te beginnen pakt de Renault de meeste punten met zijn motorisering. De 4 cilinder van de Captur is in de eerste plaats romiger dat het felle, onrustige blok van de 2008. Autokenners zullen dit misschien een opmerkelijke constatering vinden omdat de PureTech motor qua loop cultuur een goede reputatie heeft (niet qua degelijkheid …), maar de 155 pk variant worstelt om zijn potentieel op lage snelheden te temperen en het geluid neemt te sterk toe als je de Peugeot op zijn staart trapt. Zijn karakter is zeker meer assertief dan dat van de TCe 155 unit. Dit wordt extra benadrukt door de uitstekende 8-traps Aisin automaat, maar de prijs die je betaalt voor de sportievere eigenschappen van de aandrijflijn is een hoger praktijkverbruik. Tijdens de test joeg de 2008 er 7,4 liter benzine per 100 km doorheen tegen 6,8 liter 100 km voor de Captur.

Niet alleen de aandrijflijn van de Peugeot heeft een sportief karakter, ook op het weggedrag is deze kwalificatie van toepassing. De 2008 biedt een duidelijke dynamiek en daarmee demonstreert het merk met het leeuw logo opnieuw zijn knowhow op onderstel gebied. De Peugeot schittert met zijn behendigheid. Zijn versnelling is fel, de besturing scherp en zijn carrosseriebewegingen in de vorm van rol neigingen om de lengteas worden perfect in de kiem gesmoord. De zitpositie is ook lager dan in de Captur, en dat zullen autoconsumenten met benzine in hun bloed leuk vinden. Maar helaas, ondanks alle goede wil van de wereld, kon ik nog steeds geen onbelemmerd zicht op de instrumenten krijgen, dat verborgen wordt door de stuurwiel rand.

Deze nieuwe 2008 is temperament op het asfalt, dat is zeker, maar de Captur verdedigt zichzelf bijzonder goed. Ten eerste biedt hij een hoger comfortniveau. De geluidsisolatie van de cabine is beter dan die van de 2008 en het compromis van de door Renault geboden onderstel afstelling is voor dagelijkse ritten van A naar B overtuigender. De Captur is zeker minder dynamisch om mee te rijden dan de 2008, maar zijn rechtuit stabiliteit is prima en dat is wat telt op lange trajecten. De besturing is consistent bekrachtigd en voldoende informatief. Het veerkarakter is vergevingsgezind. De conclusie is duidelijk: deze tweede generatie Captur heeft qua onderstel balans een aanzienlijke vooruitgang geboekt.

Wat betreft het niveau van actieve veiligheid en rij hulpmiddelen, is het opnieuw de Captur die de winst opstrijkt. Dat komt in de eerste plaats doordat hij 5 sterren in de EuroNCAP crashtest heeft gescoord. De 2008 behaalde niet meer dan 4 sterren, Beide modellen zijn voorzien van voetgangersdetectie, een dode hoek monitor en een 360 graden camera (al heeft het exemplaar van de 2008 een slechte beelddefinitie). Zelfs een semi autonoom stuursysteem waarmee de auto binnen zijn rijstrook blijft en zowel kan accelereren als remmen is aanwezig. Renault onderscheidt zich door de aanwezigheid van een detectiesysteem van voertuigen die aan de achterzijde kunnen bevinden tijdens de achteruit rijden. Dit stukje techniek kost natuurlijk geld en dat compenseert de Captur met de aanwezigheid van eenvoudige trommelremmen achter, maar dat heeft geen invloed op de kwaliteit van zijn rem prestaties. De 2008 is rondom uitgerust met 4 schijfremmen, maar scoort op dit onderdeel niet beter.

 

Conclusie

De tweede generatie 2008 zal absoluut de aandacht trekken dankzij zijn opvallende design, het spectaculaire interieur en de sportieve rijeigenschappen. De Peugeot kan echter niet concurreren met de nieuwe Captur die bijna overal beter in is en dat voor een veel lagere prijs. Zelden was een testconclusie zo helder.

Renault verdient dus een pluim door enerzijds de Captur in vergelijking met het oude model in bijna alle opzichten (ruimte, interieurkwaliteit, onderstel) naar een hoger plan te tillen en anderzijds de SUV niet uit de markt te prijzen. Dat doet Peugeot met de 2008 wel. Het leeuwenmerk heeft premium ambities, waar op zich niks mis mee is, maar de extra kwaliteiten om de meerprijs te rechtvaardigen ontbreken.

Carlos Tavares, topman van het overkoepelende PSA concern krijgt lof voor de mooie marges die hij weet te realiseren, maar hij moet oppassen dat hij niet zijn hand overspeelt. De nieuwe 2008 is best begerenswaardig, maar voor 37 mille zijn er veel betere auto’s te koop. Dat Peugeot de afgelopen maanden verkooptechnisch minder presteert, is dan ook niet verwonderlijk.

Reageren is niet mogelijk.