Onzinnig maar onweerstaanbaar: test Audi RS Q8

0

Waarom de korte test?

Het is nog niet zo lang geleden dat een écht sportieve SUV als een hyperbool werd beschouwd: een onrealistische droom oftewel een hersenspinsel van de marketingafdeling van een autofabrikant. Maar vandaag de dag zijn er diverse diep indrukwekkende, serieus snelle en verrassend scherp rijdende SUV modellen te koop. Voorbeelden zijn de BMW X5 / X6 M, de Range Rover Sport SVR en de Porsche Cayenne Turbo. ‘New kid on the block’ is de Audi RS Q8.

 

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht is de RS Q8 een ‘gewone’ Q8 (die onder andere te koop is in 231 pk sterke dieseluitvoering), maar dan met veel hardware van de Lamborghini Urus, zoals het vier wiel aandrijving systeem, diens vierwiel besturing en dezelfde 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8. Het vermogen is evenwel met 50 pk teruggeschroefd en milde hybride techniek (waarbij de starter/generator tijdelijk met 16 pk assisteert) moet samen het cilinderuitschakeling de krachtbron zowel zuiniger als schoner maken.

Van de aandrijfkrachten gaat in standaard setting 60 procent via de 8-traps Tiptronic automaat naar de achterwielen, maar als de rij omstandigheden daar om vragen, kan dat 80 procent worden. De RS Q8 is verder uitgerust met vier wiel besturing, een actief Torque Vectoring Limited Slip differentieel, beschikt over een grotere spoorbreedte (vóór 10 mm extra en achter 5 mm) en heeft herziene dempers voor de adaptieve luchtvering. Optioneel kan hij worden geleverd met een anti rol systeem op basis van een 48 volt boordnet (reeds bekend van Bentley en Porsche) en met 23 inch wielen (22 inch is standaard).

Het interieur van de RS Q8 is prachtig afgewerkt met fraai, luxueuze nieuwe Super Sport stoelen, een volledig in het dashboard geïntegreerd MMI infomediasysteem met 2 aanraak schermen, een digitaal TFT display dat dienst doet als instrumentarium en automatische airco met 4 temperatuurzones.

Achterin is er volop plek voor 3 passagiers en er is ruime voor 690 liter aan bagage, of zelfs 1.755 liter als de bankleuning plat wordt gelegd.

Aan de buitenkant heeft deze Audi een intensieve metamorfose ondergaan om er een echte ‘RS’ van te maken. Het koetswerk is breder, de grille oogt agressiever en de 2 vleugels aan de achterzijde ogen niet alleen fraai, maar zorgen ook daadwerkelijk voor extra neerwaartse druk. Een set gigantische ovale uitlaatpijpen fungeren als kersen op de taart. Al met al oogt de RS Q8 zeer indrukwekkend, maar onder de streep levert dit een totaalgewicht van 2.315 kilo op.

 

Is het wat?

Het top vermogen van 600 pk van de RS Q8 is geen recordwaarde (niet alleen de genoemde Lamborghini Urus is sterker, maar ook de Competition versie van de BMW X5 M / X6 M en de S uitvoering van de Mercedes-AMG GLE 63), maar meer dan voldoende. Aan koppel is er namelijk tussen de 2.200 en 4.500 toeren 800 Nm beschikbaar. Mede daardoor kan er met geactiveerde Launch Control functie in 3,8 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Tijdens een test op de Nürburgring bleek de RS Q8 aldaar vrijwel even snel te zijn als de Porsche 911 GT3 RS!

Boven de 2.000 toeren produceert de V8 een lekker ‘diep donker’ geluid en laat hij zien over tomeloze energie te beschikken, met een fraaie bariton akoestiek plus een op zijn tijd ploffende uitlaat in Dynamic modus. De dubbel geblazen 4,0 liter motor scoort dus op alle fronten, maar dat kan helaas niet worden gezegd van de 8-traps Tiptronic automaat die in de meest agressieve setting zijn goede manieren verliest.

Met de optionele carbon keramische remmen kan er krachtig, fading vrij en goed gedoseerd worden afgeremd, maar helaas zit er in het begin van het rempedaalslag een dood stuk. Los van dit kritiekpunt is het moeilijk om niet onder de indruk te raken van de kwaliteiten van de RS Q8 en diens brede spectrum aan talenten. In Comfort modus (en met de automaat in D stand) rijdt hij net zo verfijnd en soepel als een gewone Q8, en kan je genieten van alle luxe in het hoogwaardige interieur. Dankzij de luchtvering kan de grondspeling tijdelijk met 50 millimeter worden vergroot indien jij van het padje af bent.

Maar selecteer één van de meer agressieve modi (via 2 aparte knoppen op het stuurwiel) en de Audi wordt getransformeerd tot een absoluut monster. De RS Q8 demonstreert dan een waanzinnig versnellingspotentieel, een snel reagerende besturing, een prachtig motorgeluid en een keurig gecontroleerd weggedrag. Zelfs het veercomfort is de hardste ‘RS2′ modus nog heel behoorlijk. Het is de vier wiel besturing die de grote en zware Audi zo verrassend wendbaar maakt. Het feit dat de RS Q8 alert op commando’s reageert, vergroot het vertrouwen dat men in deze Duitse topatleet kan hebben. De optionele anti rol toverkunsten helpen ook om, als je een bocht uitkomt, snel weer vol op het gas te gaan.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De nieuwe RS Q8 is een waardig nieuwe vlaggenschip voor Audi. In vergelijking met de R8 en S8 is de inzetbaarheid veel groter, zonder dat er aan prestaties wordt ingeleverd. Dankzij technisch vernuft kent de RS Q8 heel veel trucjes waarmee hij in staat is menig hete hatchback het vuur na aan de schenen te leggen. Dat vergroot het rij plezier, al moet wel opgemerkt worden dat de Audi niet vrij is van een ietwat afstandelijk rij karakter. Dat komt doordat bij de besturing qua communicatie het puntje op de 'i' mist.

Gegeven het formaat en de massa van de RS Q8 zijn diens dynamische kwaliteiten ongehoord. Audi vraagt veel geld (199.700 euro) voor haar nieuwe topper, maar in vergelijking met de concurrentie is dat eigenlijk een heel schappelijk bedrag. Maar de grootste rivaal van de RS Q8 is de RS6 Avant. Die is nóg sneller, ruimer en goedkoper. In beide gevallen kan men zich evenwel afvragen of de wereld nog wel zit te wachten op dit soort auto's nu Australië in brand staat en er vrijwel dagelijks ander zorgelijk klimaatnieuws is.

Dit neemt niet weg dat de RS Q8 vanwege zijn fysieke wetten vernietigende talenten een zeer begerenswaardige auto is: misschien moeilijk om te verantwoorden, maar heel makkelijk om smoorverliefd op te worden.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    5

Reageren is niet mogelijk.