Audi topman kijkt in glazen bol

0

Bram Schot, nog 3 maanden lang de topman van Audi, ziet auto’s duurder worden en merken verdwijnen. De Nederlander verwacht dat personenwagens binnen 4 jaar tussen de 3.000 en 5.000 euro duurder worden.

Schot verlaat zoals gezegd op 1 april Audi, na er 25 jaar gewerkt te hebben waarbij hij “maar 5 dagen per maand thuis was” en “vooral leefde op de achterbank van een auto en in hotels”. Aldaar had hij overigens opvallend vaak tijd voor interviews met Nederlandse media. Tijdens deze gesprekken verkocht hij met grote woorden vooral gebakken lucht. Dus met die werkdruk zal het ook wel meegevallen hebben. Dit neemt niet weg dat het interessant is om te vernemen wat volgens hem de toekomst van koning auto is.

In een recent interview zegt Schot dat autobouwers met het geld dat zij verdienen met de verkoop van benzine en dieselmodellen hun investeringen in de transitie naar elektrisch rijden moeten betalen, maar dat is lastiger geworden nu de verkoop van personenwagens die aangedreven worden door een verbrandingsmotor daalt. Dat maakt nieuwe auto’s duurder. Momenteel worden veel particuliere kopers nog afgeschikt door de hogere prijs van elektrische auto’s, maar Schot waarschuwt er dus voor dat automobilisten er niet van moeten uitgaan dat benzine en diesel modellen een koopje blijven. Dat wordt volgens hem een hele uitdaging voor de autobranche, omdat de aanschaf van een nieuwe personenwagen dieper in het budget zal snijden. Veel particuliere kopers zullen hierdoor afhaken en in plaats hiervan opteren voor een tweedehands exemplaar. Dat betekent een structureel lager afzetniveau voor de fabrikanten.

“Dit wordt een hele uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet, in ieder geval niet zoveel”, zegt Schot. “Daarbij komt dat wij als branche heel veel investeren in elektrische auto’s, maar de winst op die modellen veel lager is dan op personenwagens met een verbrandingsmotor. Wij zitten nu in een periode dat wij de productie kosten van elektrische auto’s betalen met de winst die wij maken op benzine en dieselmodellen, terwijl wij weten dat wij in 2030 helemaal over moeten schakelen op elektrische aandrijving”. Hij voegt er aan toe: “De uitdaging is dat wij nu nog moeten investeren in verbranding motoren, terwijl wij weten dat het aandeel van deze motoren in het totaal portfolio een steeds kleinere rol gaat spelen. Het aantal modellen per merk zal ook verminderen. Wij moeten wel veranderen, willen wij de emissienormen van 2025 halen. Zonder elektrificatie redden wij dat niet”. Volgens Schot zullen meer auto’s op dezelfde platforms gebouwd gaan worden.


Daarnaast verwacht Schot dat een aantal automerken zal verdwijnen indien zij geen (grote) samenwerkingspartner vinden, met als gevolg dat zij de investeringen niet kunnen opbrengen. Vooral partijen die nu een achterstand hebben bij de transitie naar elektrisch rijden, gaan clusteren. Fiat Chrysler Automobiles fuseert om deze reden met het Franse PSA concern. Ongebruikelijke samenwerkingsverbanden zijn ook niet meer ondenkbaar. Volkswagen helpt Ford aan ondersteltechniek voor een compact elektrisch model, en als wederdienst helpen de Amerikanen de Duitsers om een inhaalslag te maken op het gebied van autonome rij technologie. Daimler en BMW, eigenlijk 2 gezworen vijanden werken samen in het kader van het platform Free Now aan mobiliteitsoplossingen. Maar BMW doet op zijn beurt ook zaken met Jaguar Land Rover, terwijl er ook een samenwerkingsverband tussen Daimler en Volvo in het vat zit op het gebied van verbrandingsmotoren.

De Audi topman noemt geen namen van merken die volgens hem gaan verdwijnen, maar wijst er op dat autofabrikanten die te weinig winst of zelfs verlies maken op hun verkoop het niet zullen redden. Ook automerken die nog niet of amper werk hebben gemaakt van elektrisch rijden en financieel niet in staan zijn om de achterstand in te halen, zullen volgens hem in de problemen komen. Verder is hij ervan overtuigd dat automerken zich ervoor moeten hoeden om alleen te ­focussen op de Europese automarkt. “Want deze markt is niet bepalend voor de ontwikkelingen, omdat er geen groei meer is in Europa”. China en Azië zullen volgens hem het verschil maken voor de toekomst van de autofabrikanten.

In de anderhalf jaar dat de 58-jarige Schot bij Audi achter het stuur zat, heeft hij voor 17,7 miljard euro in de kosten gesneden, wat op termijn 9.500 banen kost. Hij verwacht dat het concern in Ingolstadt de komende 5 jaar 40 miljard euro zal investeren, waarvan 15 miljard euro in elektrische auto’s. Een groot deel van het bedrag wordt gestoken in de digitalisering, aansluiting van de telefoon op de auto en in de communicatie met andere auto’s plus verkeerssystemen. Volgens Schot zijn Connectivity en digitalisering “de aandrijflijnen van de toekomst. Niet de motor of versnellingsbak”. Wat hij hiermee wil zeggen is, is dat hij er van overtuigd is dat over een paar jaar bij de keuze van een auto niet langer de inhoud van de motor of het aantal versnellingen (en zelfs het merkimago) een rol van betekenis zullen spelen. Wie elektrisch rijdt of wil rijden, hanteert andere keuzecriteria. Hij verwijst naar China, waar volgens hem al 57 procent van de consumenten zegt bereid te zijn om van merk te veranderen als zij daardoor kunnen profiteren van een betere digitalisering graad. Daarbij gaat het dus om een naadloze aansluiting van de telefoon met de auto of een slimme communicatie met verkeerslichten en andere auto’s.

De weerstand tegen elektrische rijden vanwege de beperkte actieradius van auto’s zonder een verbrandingsmotor zal verdwijnen, verwacht Schot. Hij vermoedt dat de groei van het aantal snelle laadpunten deze psychologische drempel zal wegnemen. Al zal iemand die lange ritten maakt wel anders moeten gaan denken en zijn agenda anders moeten plannen.

Reageren is niet mogelijk.