Fisker richt zijn pijlen met de Ocean op Europa

0

Fisker, de nieuwe Amerikaanse autofabrikant die met de stekker hybride Karma een valse start maakte, maar nu een tweede poging waagt met de volledig elektrische Ocean, wil vooral orders gaan noteren in Europa. Duitsland, Noorwegen en Denemarken zijn in 2022 de eerste landen waar de verkoop van start gaat. Daarna volgt de rest van Europa, waaronder Nederland.

Afgelopen November begon Fisker met het noteren van reserveringen voor de Ocean. Klanten dien hiervoor 250 dollar te betalen. Inmiddels is duidelijk dat de meeste reserveringen afkomstig zijn uit Duitsland, Noorwegen en Denemarken. In deze Europese landen zal Fisker dan ook van start gaan met de verkoop van de elektrische cross-over. Overigens zijn er nog veel meer reserveringen afkomstig uit de Verenigde Staten, de bakermat van Fisker. Daar zijn tot nu toe 80 procent van de aanbetalingen gedaan.

De Ocean beleefde eerder deze maand in productievorm zijn publieksdebuut op de CES Consumer Electronics Show in Las Vegas. Daar maakte Fisker bekend dat het model een instapprijs van 37.499 dollar krijgt. Dat komt overeen met 33.670 euro, maar zo goedkoop gaat de Ocean in Nederland vanwege ons pittige belastingstelsel niet worden. Bij ons gaat de Ocean vermoedelijk minimaal 45 mille kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl . Orders kunnen in de Apple Store worden geplaatst, via de Google Play Store maar ook op de eigen website van het merk.

Fisker, die in het verleden modellen voor Aston Martin en BMW heeft ontworpen, denkt de prijs van de Ocean scherp te houden door voor de productie samen te werken met bestaande bedrijven in de auto-industrie zoals Magna Steyr en Valmet Automotive. Op die manier kan er geprofiteerd worden van schaalvoordelen (die buiten het bereik van startende ondernemingen liggen) en hoeft het wiel niet helemaal zelf uitgevonden te worden. Ook voor de service en het onderhoud gaat Fisker samenwerken met externe partijen. De Ocean zal daarvoor à la Lexus zelf opgehaald worden bij de klant als er reparaties nodig zijn.

Doelstelling is om van de Ocean, samen met 2 andere vooralsnog naamloze modellen met dezelfde technische basis, in de periode 2022 – 2027 minimaal 1 miljoen auto’s te bouwen. Daar is de businesscase van Fisker op gebaseerd, maar de onderneming denkt alleen uit de kosten te komen indien er dus grote volumes gerealiseerd kunnen worden. Op de in maart te houden autosalon van Genève zal er meer informatie worden gegeven over waar de Ocean gebouwd gaat worden. De productie moet in 2021 van start gaan om in het jaar daarop goed op stoom te komen.

De Ocean beschikt over een 80 kWh accupakket waarmee een elektrische actieradius mogelijk is van 402 à 483 kilometer, gemeten volgens de strenge (lees: meer realistische) Amerikaanse EPA norm. Fisker stelt dat de elektrische cross-over op een eigen platform staat, maar mogelijk betreft het een variatie van het MEB onderstel van de Volkswagen Groep. Ook valt niet uit te sluiten dat Bosch veel componenten gaan leveren. Deze Duitse toeleverancier was op de CES beurs present met een eigen platform voor elektrische auto’s.

Fisker wil zich vooral richten op het aanbieden van leasecontracten voor de Ocean. Dan kan er meer controle worden gehouden. Het maandtarief is vastgesteld op 379 euro per maand, gebaseerd op maximaal 30.000 kilometer per jaar. Klanten zijn niet geboden aan termijnen. Dit betekent dat, als de Ocean niet bevalt, hij al na 1 maand weer kan worden ingeleverd. Maar als de klant dat wil, kan hij ook 8 jaar blijven rondrijden in de elektrische cross-over. Het design van de Ocean is bewust simpel gehouden (de hoekige bouw doet enigszins denken aan oude, tijdloze Volvo modellen) om er voor te zorgen dat na 8 jaar de Fisker niet gedateerd oogt. Het glazen dak kan volledig geopend worden op inzittenden enigszins een cabriolet gevoel te geven. De constructie heeft ook een praktisch aspect, want er kunnen dan (ook) makkelijk lange voorwerpen vervoerd worden. Bovendien zijn er zonnecellen in het dak verwerkt. Daarmee kan jaarlijks gratis en voor niets 1.500 kilometer worden gereden. Tijdens de rit kunnen inzittenden genieten van een karaoke functie.

Geretourneerde exemplaren van de Ocean zullen door Fisker zelf opnieuw via leaseconstructies op de markt worden gebracht tegen een gereduceerd tarief. Hiermee wordt de distributiemethode van Lynk & Co (het Chinese premiummerk van de Geely Groep) in Europa gekopieerd. “Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om uit te kunnen rekenen dat als je jaarlijks 100.000 stuks van de Ocean bouwt, je na 5 jaar een vloot van 500.000 exemplaren hebt rondrijden die voor jou geld kunnen verdienen”, aldus entrepreneur Henrik Fisker (op onderstaande foto tweede van rechts).

Maar voordat er geld verdiend kan worden, dient er eerst geïnvesteerd te worden. Fisker denkt al met al bijna 1 miljard dollar nodig te hebben. Zoveel geld heeft het bedrijf momenteel (nog) niet tot zijn beschikking, dus er vindt momenteel een zoektocht naar extra financiers plaats. Fisker maakt zich daar geen zorgen over. “Krap bij kas zitten is eigen aan startende ondernemingen”, zo laat hij weten. Wel is de introductie van de eMotion, een premium sportsedan met nieuwe generatie Solid-state batterijen vanwege de financiële perikelen uitgesteld. Een teken aan de wand?

 

 

Reageren is niet mogelijk.