Porsche blijft positief gestemd

0

Porsche lijkt de malaise in de auto-industrie te ontlopen. De fabrikant van dure sportieve modellen heeft vorig jaar een recordaantal orders kunnen schrijven. Porsche verwacht dat haar nieuwe elektrische sedan, de Taycan, in 2020 voor verdere groei zal zorgen.

De klantleveringen liepen vorig jaar wereldwijd met 10 procent op tot 280.800 auto’s. Vooral de SUV modellen Macan en Cayenne waren in trek. Daarbij valt het op dat Porsche het zowel in China als de Verenigde Staten goed blijft doen. In die 2 grootste mondiale automarkten stegen de verkopen met 8 procent. Op thuismarkt Duitsland was sprake van een afzetstijging van 15 procent. In Nederland had Porsche het daarentegen moeilijk. Met name de Panamera trok veel minder klanten dan in 2018.

Porsche geldt al enige tijd als de meest winstgevende bedrijfsonderdeel van het Volkswagen concern. Met de elektrische Taycan wil de autofabrikant de concurrentie met onder meer Tesla aangaan. Verder zullen er dit jaar diverse nieuwe uitvoeringen van de 911 worden geïntroduceerd, waaronder de Turbo en de Turbo S. Daarnaast zit er een goedkopere 6 cilinder versie van de 718 in de pijplijn.

Moederbedrijf Volkswagen kwam tegelijkertijd met cijfers. Daar gingen de verkopen vorig jaar met 0,5 procent omhoog tot circa 6,3 miljoen voertuigen. Diverse andere autoconcerns kampen de laatste tijd juist met tegenvallende verkopen, onder meer door een lagere vraag naar dieselmodellen. Porsche heeft die vorig jaar al gesaneerd nadat bleek dat in de motoren sjoemel software van zustermerk Audi zat.

Onlangs werd duidelijk dat de algehele verkoop in grootste automarkt China in 2019 voor het tweede jaar op rij is gedaald. Een vertraging van de economische groei en de handelsoorlog met de Verenigde Staten zorgden ervoor dat minder Chinezen een nieuwe auto kochten. Ook in Noord Amerika en Europa groeien de personenwagen verkopen niet of nauwelijks meer.

Reageren is niet mogelijk.