Prijs vergelijking Mini John Cooper Works GP

0

De prijs van de Mini John Cooper Works GP is bekend. Het heftigste model uit de Britse stal, die afgelopen november in productievorm debuteerde en waarvan wereldwijd slechts 3.000 stuks beschikbaar komen, gaat in Nederland 61.900 euro kosten.

Daarmee is de GP versie flink duurder dan de reguliere John Cooper Works uitvoering waar een prijskaartje van 46.045 euro aan hangt. Maar de koper krijgt voor het extra geld niet alleen een agressiever aangekleed koetswerk, maar ook 75 pk meer vermogen. Waar de reguliere John Cooper Works namelijk een 231 pk sterke 2,0 liter motor onder de kap heeft, is de GP versie goed voor 306 pk. Bij het koppel is het verschil nóg groter: 450 Nm in plaats van 320 Nm.

MiniAudiBMWHondaRenaultToyota
Hatch 3-deursTT Coupé1-serieCivicMéganeGR Supra
JCW GP45 TFSI S-lineM135i xDriveType-R GTRS Trophy Packs2.0 Launch
61.900 euro62.820 euro62.500 euro62.380 euro± 61.900 euro61.995 euro

De extra potente krachtbron, reeds bekend van de John Cooper Works versies van de Clubman en Countryman, zorgt in de 3-deurs GP voor significant betere prestaties: in 5,2 tellen zit men op 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt 265 km/u. De 231 pk / 320 Nm versie houdt het bij 246 km/u voor gezien en heeft 6,3 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken. Gelet op dit prestatieniveau is het niet verrassend dat Mini ook de verdere mechaniek onder handen heeft genomen. Een aangepaste, harder afgestelde ophanging brengt de GP nog eens 10 mm dichter bij moeder aarde in vergelijking met de reguliere John Cooper Works uitvoering.

Zitten er, afgezien van de flink hogere prijs, nog meer adders onder het gras? Ja, want in tegenstelling tot de reguliere John Cooper Works versie van de 3-deurs Mini is de GP uitvoering niet met een handbak verkrijgbaar: een 8-traps automaat is verplichte kost. Verder is de John Cooper Works GP, die in maart bij de Nederlandse dealers arriveert, een 2-zitter omdat een achterbank ontbreekt. Daarmee kan de carrosseriestijfheid worden vergroot én het wagengewicht worden verminderd.

De ingenieur van Mini versterkten ook het remsysteem met extra grote schijven. Diverse verstevigingen aan het onderstel in combinatie met speciale motorsteunen maken hem ook een stuk stijver, hetgeen een preciezer stuurgedrag moet opleveren. Een speciaal sport uitlaatsysteem dat eindigt in 2 centraal gemonteerde einddempers zorgt voor een passende soundtrack, terwijl een specifieke oliepomp anticipeert op de G krachten die de John Cooper Works GP variant bereikt bij circuitgebruik. In combinatie met een verbeterd warmte management werd daarmee het uithoudingsvermogen van de Mini naar een hoger plan getild. Verder is er extra camber voor de wielen, terwijl de John Cooper Works GP ook over aangepaste dempers, veren en stabilisatorstangen beschikt. Specifieke kenmerken zijn verder een heftig uitlaatsysteem, een grotere spoorbreedte en een GP modus voor het Dynamic Chassis Control. In die stand laat de hete Brit zich van zijn wildste kant zien.

De carrosserie van de John Cooper Works GP uitvoering is weinig subtiel gedecoreerd met agressief vormgegeven CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic; met koolstofvezel versterkt plastic) wielbogen, of eigenlijk: wielvierkanten. Een knoert van een spoiler achterop met 2 ‘verdiepingen’ zorgt voor extra neerwaartse druk en dus bedoeld om de stabiliteit te optimaliseren. De splitter onder de neus, de diffusor onderaan de kont en de dubbele vleugel bovenop de achterklep zorgen ook voor extra neerwaartse druk. Daarnaast is de spoorbreedte zoals gezegd vergroot. Het op gesmede lichtgewicht 18 inch velgen rustende koetswerk van de Mini John Cooper Works GP hult zich in de kleur Racing Grey, met accenten in Melting Silver (voor het dak en de zijspiegels) en in felrood Chili Red (voor de remklauwen en de carrosseriedetails). Let ook op de donkere omranding van de koplampen en de grille.

Achter het modelspecifieke stuurtje met 12-uurs markering bevindt zich een klein digitaal instrumentarium. Binnenin het scheurijzer monteert Mini 2 stevige, nauw omsluitende sportstoelen (met dikke wangen plus rode stiksels). Het met zilveren en rode details opgepepte interieur beschikt verder over een multimedia module dat voorzien is van nieuwe displays. Zowel de schakel flippers als de instaplijsten hebben een GP opdruk. Alle 3.000 exemplaren worden individueel genummerd. Het getal wordt vermeld op de voorste wielkast panelen en op het dashboardpaneel.

Reageren is niet mogelijk.