Reddende engel: test Aston Martin DBX prototype

0

Een kat heeft 9 levens, maar hoe zit het met Aston Martin? Deze Britse autoproducent is al 7 keer failliet gegaan en verkeert nu weer in financieel zwaar weer. De sportwagens verkopen niet zo goed als gehoopt (en belangrijker: als nodig is voor een gezonde kasstroom), waardoor Aston Martin eind vorig jaar genoodzaakt was om zich tegen ongunstige voorwaarden nog verder in de schulden te steken. Er is een reële kans dat de Britse autoproducent op afzienbare termijn niet zal kunnen voldoen aan haar financiële verplichtingen. Met alle consequenties van dien.

Toch denkt Autointernationaal.nl niet dat de soep zo heet gegeten zal worden als hij wordt opgediend. De reden zie je hier: de DBX . In deze test zal de vraag beantwoord worden of deze Aston Martin goed genoeg is om de autofabrikant van de ondergang te redden, maar minstens zo belangrijk is het type auto waarop alle hoop nu gevestigd is: een SUV. Dergelijke modellen hebben de afgelopen jaren al menig fabrikant van de ondergang gered. Zou Porsche nog bestaan zonder Cayenne? Zij zou zeker niet het geld hebben gehad om de elektrische Taycan te ontwikkelen om zo toekomstbestendig te worden. En hoeveel zou er over blijven van het succesverhaal van Audi, BMW en Mercedes zonder hun Q, X of GL modellen? De renaissance van Volvo begon met de huidige XC90. En er zijn nog veel meer voorbeelden te geven van de SUV als reddende engel.

Voor Aston Martin is de situatie niet anders en daar hoeft het Britse merk zich geen seconde voor te schamen. De SUV is nou eenmaal de beste levensverzekering die een autofabrikant zich kan bedenken. Nog steeds, ondanks dat dit carrosserietype voor de voeten geworpen krijgt te veel CO2 uit te stoten. Voor het krap bij kas zittende Aston Martin kunnen de klantleveringen van de DBX, die hier in prototypevorm wordt getest, dus geen moment te vroeg op gang komen. Sterker nog: je kan je afvragen of deze SUV, gezien de schulden waarin Aston Martin zich heeft moeten steken, nog wel op tijd komt. Maar dat is enigszins een theoretische discussie. Belangrijker is de vraag: is de DBX goed genoeg om het naderende onheil af te wenden?

Het prototype van de DBX kon worden opgehaald in de nieuwe fabriek van Aston Martin in St. Athan die primair voor deze SUV gebouwd is. De sleutels werden overhandigd door Matt Becker (op de foto rechts), de geestdriftige hoofdingenieur van het Britse automerk. Tijdens de test zal duidelijk worden dat hij met de onderstel afstelling die onder zijn regie plaatsvond een huzarenstuk heeft afgeleverd.

Maar laten wij beginnen met het design van de DBX, dat inmiddels al zijn geheimen heeft prijsgegeven. Het voorste gedeelte, tot aan de A stijl, is klassiek Aston Martin want de wijze waarop de koplampen en grille zijn vormgegeven is in grote lijnen identiek aan die van de sportwagens van het merk. De achterzijde biedt meer visueel drama. Weliswaar doen de lichtunits sterk aan de exemplaren van de Vantage denken, maar de kofferklep spoiler is zeer prominent aanwezig. De vorm lijkt voor het showeffect gekozen te zijn, maar dat is geenszins het geval: het ontwerp zou een achterruit wisser overbodig maken. En inderdaad bleek tijdens de test dat de ruit van de kofferklep ondanks het slechte weer niet vies werd. Imposant zijn ook de uitlaatpijpen die omgeven worden door wat lijkt een sterrenstelsel aan ronde koellucht openingen.

De van aluminium en composietmateriaal vervaardigde DBX is meer dan 5 meter lang (en dus forser dan een Porsche Cayenne of een Range Rover), maar dat zie je er niet aan af. Dat komt vermoedelijk door de combinatie van een lange wielbasis en een, voor een SUV, relatief lage daklijn. Ook de motorkap torent niet boven het wegdek uit. Het resultaat is een design dat lang niet zo polariserend is als dat van bijvoorbeeld de BMW X7. De 5,04 meter lange DBX oogt elegant en kleiner dan hij feitelijk. SUV modellen als de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan hebben allemaal hun fans én critici, maar het alternatief van Aston Martin is veel meer een allemansvriend waarvan het design amper weerstand zal oproepen. Eindelijk is er een ‘super SUV’ die niet excessief, wanstaltig of onnodig agressief oogt.

Maar dat Aston Martin uiterst fraaie koetswerken kan ontwerpen, wist wij eigenlijk al van de sportwagens van het merk. Minder bedreven was de Britse autofabrikant in het creëren van hoogwaardige interieurs die recht doen aan de zeer stevige prijsstelling. Ook de jongste sportwagens van Aston Martin stellen in dit opzicht teleur; het is ronduit tenenkrommend om te zien hoe men de ventilatieroosters in het dashboard een plek heeft gegeven. De DBX markeert gelukkig ook in dit opzicht een nieuw tijdperk. De SUV beschikt over een aantrekkelijk ogend dashboard met een middenconsole in hoefijzervorm waarin het 10 inch scherm van het infomediasysteem is geïntegreerd en waar zich de knoppen voor de klimaat regeling bevinden.

De boordplank is bekleed met leder dat ook als een soort Dracula cape over het 12 inch grote digitale instrumentarium display gedrapeerd is. Dat Aston Martin veel vrouwen als klant denkt te kunnen verleiden met de DBX blijkt uit het formaat van het opbergvak tussen de voorstoelen waarin moeiteloos een flinke handtas pas. Die hoeft dus niet inbraakgevoelig in het zicht te blijven liggen, noch het gevaar te lopen vies te worden in de voetruimte van de bijrijder.

Maar foutloos is de cabine van de DBX beslist niet. Zo lijken de naden tussen de panelen op het dashboard geen andere functie te hebben dan het verzamelen van stof. De telefoon draadloos opladen? Kan niet. Bediening van het infomediasysteem? Aanraken van het scherm is geen optie; dat moet enigszins omslachtig via een draaiknop. Voor de rest is de middenconsole wel erg druk bezet met knoppen, waardoor het lastig is jouw weg te vinden. Gelukkig zorgt Aston Martin nu eindelijk wel voor Apple CarPlay. Wie de premium geluidsinstallatie gaat leveren voor de DBX is nog niet bekend.

Maar dat zijn niet meer dan enkele haren in de soep die voortreffelijk smaakt. De DBX oogt niet alleen kleiner dan hij is, zo rijdt hij ook. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de uitgebreide lijst aan technische hulpmiddelen waarover de Aston Martin beschikt: adaptieve luchtvering met meerdere kamers, adaptieve dempers van Bilstein, een elektronisch antirol systeem met 48 volt techniek, actieve differentiëlen en een elektronisch limited slip differentieel (wat er voor zorgt dat de motorkracht naar het juiste wiel gaat). Daarnaast zijn er diverse rij modi, waarvan 2 speciaal voor terreingebruik.

Het is knap hoe Aston Martin de DBX een speels weggedrag heeft weten te bezorgen. De communicatieve, lineair werkende, natuurlijk aanvoelende en perfect bekrachtigde besturing is veel scherper dan je van een SUV verwacht en met zijn gebrek aan overhel neigingen weerstaat hij de fysieke wetten. De DBX voelt meer aan als een stationwagon van Audi RS of Mercedes-AMG dan als een 1,68 meter hoog voertuig. Niet eerder heb ik in een SUV gereden die zo gretig een bochtig traject volgt. De DBX lijkt al rijdend inderdaad te krimpen. Zijn weggedrag is weliswaar niet zo scherp als dat van de Vantage, maar hij voelt meer als een sportwagen aan dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. In de standaard GT modus biedt de Aston Martin een relaxt comfort niveau. Kies voor Sport of Sport+ en de automatische transmissie plus besturing zullen sneller op commando’s reageren, terwijl de demping steviger wordt. Ook neemt de grondspeling af.

In de modi Terrain en Terrain+ beweegt het van aluminium vervaardigde onderstel zich de andere richting op (de bandbreedte is 10 centimeter). Verder is er de Individual setting waarin de bestuurder zijn favoriete combinatie kan maken (Power in Sport, uitlaat in Sport+ en onderstel in GT heeft mijn voorkeur). Overigens heeft Becker bewust afgezien van vier wielbesturing omdat een auto volgens hem daarmee te responsief wordt en enigszins onvoorspelbaar. “Wij wilden dat de DBX natuurlijk en intuïtief zou aanvoelen, en makkelijk beheersbaar”. In GT modus rijdt de nieuwe Aston Martin trouwens niet zo heel veel anders dan een Rapide S, alleen ervaar je alle rij sensaties een stuk hoger boven het asfalt. En ondanks zijn hogere zwaartepunt en forsere gewicht, gedraagt de DBX zich duidelijk dynamischer, alerter en meer lichtvoetig als je de Sport(+) stand inschakelt.

Bij menig RS of AMG (of M) model gaan de atletische vaardigheden ten koste van het comfort, maar dat is bij de DBX niet het geval. De vering is weliswaar stevig, maar dan in de zin van ‘communicatief’. Waarmee ik bedoel: zie jij een oneffenheid in het wegdek, dan voel jij die ook, maar je krijgt er geen hekel aan om over dat specifieke traject te rijden. Het is niet storend. Al met al biedt de Aston Martin een haast ongelooflijke combinatie van lichtvoetigheid en comfort. Een deel van de lofprijzing dient daarbij naar Pirelli te gaan, die voor de DBX speciale banden voor elk seizoen heeft ontwikkeld. Die bieden dermate veel grip dat elke herfst wisselen naar winter exemplaren (en in de lente weer terug) niet nodig is. Voor een Britse SUV is het belangrijk dat hij zijn mannetje in het terrein staat. Dat doet de DBX bewonderenswaardig goed (de waad diepte bedraagt 50 centimeter), al is het natuurlijk geen Land Rover. Becker is zelf ook positief verrast over het resultaat: “wij mikten op terrein capaciteiten op Audi Allroad niveau, maar kregen een Cayenne”.

De overzichtelijkheid van de DBX is indrukwekkend; een eigenschap waarmee met name de vrouwelijke doelgroep blij mee zal zijn. Je kan goed inschatten waar de carrosserie ophoudt, de dode hoeken vallen mee en Aston Martin monteert forse buitenspiegels. Verder kan iedereen dankzij de ruime verstel mogelijkheden van stuur en stoel een perfecte zitpositie vinden, al zit je wel meer achterover dan in een doorsnee SUV.

Achterin is de beleving van luxe nog groter. Ook de passagiers hebben een goed uitzicht, ondanks de hoge taillelijn en de relatief kleine raampartij. Een panoramadak is standaard en de achterportieren openen in een grote hoek, waardoor in/uitstappen makkelijk is. Het formaat van de kofferbak is fors (632 liter) en onder de laadvloer bevindt zich extra opbergcapaciteit. Honden zullen evenwel in goede conditie moeten zijn om in de bagageruimte te kunnen springen, al kunnen zij met de luchtvering in de laagste stand wel een handje worden geholpen.

Nog niet behandeld is het motoronderdeel. Onder de kap zit een 4,0 liter V8 motor van AMG. Het is echter niet dezelfde versie die Aston Martin gebruikt voor de Vantage en DB11, maar eigenlijk de krachtbron die ook in de Mercedes E klasse 63 (S) is te vinden. Van dit AMG product leent de DBX ook het vier wiel aandrijving systeem (4Matic+), evenals het Torque Vectoring achter differentieel. Anders dan de ‘E 63’ heeft de Aston Martin geen 7-traps automaat met dubbele koppeling, maar een traditioneel exemplaar met 9 versnellingen. Er wordt hiervoor iets schakelsnelheid ingeleverd (en het motorkoppel moest worden getemperd), maar daar staat tegenover dat het trekgewicht kon worden verhoogd tot 2.700 kilo. Dat werd voor een SUV belangrijker gevonden. Overigens wordt er gewerkt aan een aangepaste automatische transmissie die meer koppel aan kan. Die is bestemd voor de komende, circa 630 pk sterke AMR uitvoering.

(Milde) hybride techniek valt evenwel in geen velden of wegen te bekennen en dat is anno 2020 toch wel opmerkelijk. Pas in 2025 zullen alle modellen van Aston Martin in enige vorm geëlektrificeerd zijn. Jammer, want wij hebben hier wel te maken met een auto die 269 gram CO2/km uitstoot (gemeten volgens de oude NEDC standaard …). In zijn huidige vorm (550 pk / 700 Nm) sprint de DBX overigens in 4,5 seconden naar 100 km/u. Daarmee kan hij de Lamborghini Urus niet bijbenen, maar qua onderstel balans en besturing is de Brit duidelijk superieur aan zijn Italiaanse concurrent. Ja, ik kan de Aston Martin geen lof genoeg toezwaaien: zijn weggedrag is intuïtief en voorspelbaar, veilig maar tegelijkertijd lichtvoetig en goed uitgebalanceerd.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Ondanks dat de test plaatsvond met een prototype, zou de DBX wel eens de beste SUV van dit moment kunnen zijn. Hij is niet perfect, maar voor een kleine autofabrikant heeft Aston Martin een zeer indrukwekkende prestatie geleverd. De DBX biedt een rij beleving waar geen enkele andere SUV aan kan tippen. Eigenlijk doet zijn weggedrag helemaal niet aan dat van een SUV denken en dat is een groot compliment.

Aston Martin heeft, om de DBX mogelijk te kunnen maken, wel een groot offer moeten brengen. Niet alleen diende er een compleet nieuw onderstel ontwikkeld te worden (de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Porsche Cayenne konden gebruik maken van een Audi / Volkswagen platform), maar er was ook een tweede fabriek nodig. Aston Martin heeft zich aan de DBX bijna vertild, maar de SUV zou de redding kunnen zijn voor de autofabrikant. Met de sportwagens zijn de Britten overduidelijk te lang in de vorige eeuw blijven hangen. Maar nu breekt voor Aston Martin eindelijk een nieuw tijdperk aan. En krijgen beleggers, die ik oktober 2018 voor 19 pond per stuk aandelen hebben gekocht maar nu tegen een koers van 4 pond aan zitten te kijken, eindelijk plezier gaan hebben van hun investering.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.