Zo moeder, zo dochter: Toyota en Lexus verlengen garantietermijn

0

Toyota was in 2019 wederom het populairste Aziatische automerk in ons land, maar het wordt op de hielen gezeten door Kia. Dat kan niet alleen worden verklaard door de populariteit van dienst (e-)Niro, maar komt ook door de concurrentieloos lange garantie termijn van 7 jaar.

Voor de autoconsument betekent dit bij wijze van spreken dat hij bij Kia 7 jaar lang zorgeloos vervoer. Het bezorgt het Koreaanse automerk bovendien een kwaliteitsstatus. Toyota wil zich op dit gebied ook meer gaan manifesteren en daarom verlengt importeur Louwman & Parqui de garantie op de modellen van dit merk per 1 januari van 3 naar 5 jaar, met een maximum van 200.000 kilometer. Ook premium dochter Lexus doet mee.

De verlengde garantie bestaat uit 3 jaar fabrieksgarantie en een aanvullende garantie van 2 jaar via de importeur. Die laat desgevraagd weten dat de verlengde garantie ook geldig is wanneer de auto bij de universele garage in onderhoud is geweest, mits dat onderhoud is volgens de richtlijnen van de fabrikant. Kia is hier een stuk strenger in en eist dat al het onderhoud bij de officiële (vaak duurdere) dealers plaatsvindt. Wanneer de auto binnen de garantietermijn wordt doorverkocht, gaat de nog doorlopende garantie over naar de nieuwe eigenaar.

Met de verlengde garantie haakt de importeur handig in op een recent onderzoek door de Consumentenbond. Die riep in oktober vorig jaar Toyota opnieuw uit tot het merk waarvan de diverse modellen de minste mankementen hebben. Overigens biedt ook Hyundai, het zustermerk van Kia, 5 jaar garantie. Daarbij geldt geen kilometragelimiet. Kia legt de grens bij een maximum van 150.000 kilometer. Enige tijd geleden volgden Alfa Romeo en Fiat dit genereuze Koreaanse voorbeeld. Met een termijn van 4 jaar behoort Seat ook tot de merken met bovengemiddeld goede garantievoorwaarden. Zeker voor particuliere autokopers is dat een geruststellend aankoopargument.

In de jaren zeventig was Toyota het eerste automerk in Nederland dat de gebruikelijke garantietermijn op nieuwe personenwagens verlengde van 1 naar 2 jaar. Dat was destijds een uitzondering: tegenwoordig is 2 jaar het minimum. Tot 1 januari 2020 gingen Toyota en Lexus daar weliswaar met 1 jaar overheen, maar daarmee waren moeder en dochter al een tijdje geen koplopers meer. Nu kan het Japanse merkenduo zich weer profileren op kwaliteitsgebied en voor de restwaarde kan het ook geen kwaad.

 

Reageren is niet mogelijk.