Audi viert 40 jaar Quattro

0

Het is 4 decennia geleden dat de Audi Quattro het levenslicht zag. Deze icoon legde de basis voor de vierwielaangedreven modellen van de Volkswagen dochter die mede dankzij deze techniek premium status verwierf.

Precies 40 jaar geleden beleefde de Audi Quattro zijn debuut. Met dit inmiddels legendarische, vier wiel aangedreven model zette het Duitse automerk de rallywereld op zijn kop. En het bekende adagium uit de branche bleek ook voor Audi te gelden: Win on Sunday, sell on Monday. Klanten kochten niet allemaal de 2-deurs coupé, maar bijvoorbeeld wel de 200 Quattro waarmee Audi voor het eerst het segment der premium auto’s betrad.

Audi staat in 2020 uitgebreid stil bij het jubileum van 4 decennia Quattro. Het model dat aan de wieg stond van de vierwielaandrijving zorgde tijdens de autosalon van Genève in maart 1980 voor opschudding. De sportieve coupé met vierwielaandrijving was de allereerste high performance auto die met ‘all wheel drive’ werd geleverd; een aandrijfconcept dat voorheen enkel was voorbehouden aan vrachtauto’s en terreinwagens.

Het idee voor deze vierwielaangedreven coupé ontstond in de winter van 1976/1977 tijdens tests met de Volkswagen Iltis offroader, die Audi ontwikkelde voor het Duitse leger. De uitstekende rijeigenschappen van dit offroad model op ijs en sneeuw brachten de technici in Ingolstadt op het idee om het vierwiel aandrijfsysteem van de Iltis in een Audi 80 te monteren. De daaropvolgende tests met het prototype kunnen niet anders dan als indrukwekkend worden bestempeld.

Het resultaat werd uiteindelijk een sportieve coupé van Audi met de naam Quattro. Het vermogen van 200 pk was afkomstig uit een extra krachtige variant van de 2,2 liter 5 cilinder turbomotor die in de herfst van 1979 werd gepresenteerd. In 1981 beleefde de Audi Quattro zijn autosportdebuut tijdens de Jänner Rallye in Oostenrijk. Het vierwielaangedreven ‘powerhouse’ uit Ingolstadt revolutioneerde vanaf dat moment de internationale rally- en racesport. De rest is inmiddels historie.

Reageren is niet mogelijk.