Extreem, gelimiteerd en nu al uitverkocht: Pagani Imola

0

Horacio Pagani gaat slechts 5 exemplaren van deze 5 miljoen euro kostende Imola bouwen: een hardcore, slechts 1.246 kilo wegende Huyara met 827 pk.

Er bestond reeds een extremere versie van de op zich al redelijk buitensporige Huayra. In 2016 kwam Pagani immers met de BC op de proppen. Die werd aangedreven door een 800 pk sterke variant van de bekende, dubbel geblazen V12 van Mercedes-AMG. Vorig jaar kreeg die Huayra BC ook een heftige Roadster variant. Maar deze Imola legt de lat nog wat hoger: het is de krachtigste Pagani ooit.

Die naam is natuurlijk niet zomaar gekozen. Hoewel deze Huayra Imola straat legaal is, zegt Pagani dat het ontwikkelingswerk grotendeels op het gelijknamige Formule 1 circuit plaatsvond. De prototypes van deze supersportwagen legden vol gas meer dan 16.000 testkilometer af op de omloop van Imola. Dat is meer dan 3 keer de afstand die racewagens rijden tijdens een editie van de 24 uur van Le Mans.

De Imola is niet zo maar een nog snellere Huayra. Pagani omschrijft haar supersportwagen als een rijdend laboratorium waarop allerlei aerodynamische uitvindingen getest worden. We zien op het circuitmonster onder meer een joekel van een spoiler en een overdaad aan vleugels, luchtinlaten (inclusief een roofscoop) en andere aerodynamische elementen. De Huayra Imola wordt geleverd met een unieke ophanging geometrie, waarbij de actieve dempers met elkaar zijn verbonden via een nieuwe ECU die ook de actieve aerodynamica, de motor, de transmissie en het differentieel regelt.

Het Italiaanse bedrijf geeft toe dat de Huayra Imola door de aerodynamische aanpassingen wel wat elegantie mist. De toevoegingen zijn dan ook niet bedoeld om het design te verbeteren, maar om de rondetijden, het rij gemak en de veiligheid te verbeteren. De actieve aerodynamica die Pagani op de Huayra introduceerde, blijft aanwezig maar de aangepaste onderstel set-up met elektronisch gestuurde en onderling verbonden dempers zou ervoor moeten zorgen dat de carrosserie minder duikt en steigert bij respectievelijk het remmen en het uit accelereren.

Centraal achterin ligt een verbeterde versie van de dubbel geblazen V12 van Mercedes-AMG. In de Huayra Imola is het door een snorkel op het dak ademende 6,0 liter blok goed voor 827 pk. Dat is meer dan het dubbele van de oorspronkelijke Zonda C12 uit 1999 die over 408 pk beschikte. De krachtigste Pagani was tot nu toe de BC met 800 pk. Het maximum koppel bedraagt 1.100 Nm.

Over de prestaties doet Pagani geen mededelingen, maar die zullen zonder meer spectaculair zijn; niet in de laatste plaats omdat deze hyper sportwagen slechts 1.246 kilo in de weegschaal legt. Het lage gewicht is te danken aan de volledig uit koolstofvezel opgetrokken monocoque en de van hetzelfde materiaal vervaardigde carrosseriepanelen. Dankzij een nieuwe lak methode werd er nog eens 5 kilo bespaard. Met 1.246 kilo is de Imola overigens wel iets zwaarder dan de BC.

Ondanks dat de ontwikkeling grotendeels op het Imola circuit plaatsvond, is deze Pagani geen track auto. Hij mag de openbare weg op. Puur een kwestie van de kentekenplaat tussen de 4 enorme uitlaat eindstukken en de kolossale diffusor bevestigen. Om het circuit te eren, zijn de contouren van Imola in de hoofdsteunen geborduurd.

Pagani gaat zoals gezegd 5 exemplaren van de Huayra Imola bouwen. Die kosten bijna 5 miljoen euro per stuk (exclusief belastingen). Alle exemplaren hebben intussen een eigenaar gevonden. Fabrikanten van hyper sportwagens brengen het liefst zo veel mogelijk special edities van hun modellen uit. Bij Pagani spant deze Imola nu dus de kroon. De nieuwste creatie van Horacio zal volgende maand (3 maart) op de autosalon van Genève aan het grote publiek worden getoond.

Niet om meer exemplaren van de Imola te slijten, maar de vaste klanten van Pagani nog meer het gevoel te geven dat zij iets speciaals gekocht hebben. Zij voelen een grote betrokkenheid bij het kleine Italiaanse sportwagenmerk. En met deze Imola weet de exclusieve autobouwer op zijn beurt hoe hij de cliëntèle te vriend moet houden. Zoals met deze op klantenwensen afgestemde speciale versie. De technologische vondsten (Pagani spreekt zelf van een rijdend laboratorium) zullen in de toekomst ook in nieuwe modellen van Horacio te vinden zijn.

Reageren is niet mogelijk.