Nieuwe supersportwagen van Lotus komt in 2021

0

Na 12 jaar zal Lotus in de eerste helft van 2021 eindelijk weer een compleet nieuwe sportwagen introduceren. Het ontwerp is sterk geïnspireerd op de Evija conceptstudie, maar anders dan bij deze hyper sportwagen zal er geen sprake zijn van een volledig elektrische aandrijflijn. In plaats hiervan kiest Lotus voor een V6 motor met hybride techniek.

De nieuwe sportwagen krijgt het formaat van de iconische Esprit en dat is een goede basis om zich te ontwikkelen tot een serieuze concurrent voor de Ferrari F8 Tributo. De prijs zal echter een stuk lager zijn: insiders gaan uit van circa 180.000 euro. Daarmee wil Lotus haar klanten die nu in een Evora rijden de gelegenheid bieden om over te stappen. Toch is de nieuweling geen directe opvolger van deze sportwagen.

Het nieuwe platform zal gebruikt worden voor meerdere modellen. Die zullen stuk voor stuk duurder worden dan de nieuwe ‘Esprit’. Vanuit deze optiek is de Lotus die in 2021 zal worden gepresenteerd dus een brugmodel. Er zal worden vastgehouden aan de huidige V6 motor van Toyota, maar die zal worden voorzien van stekker hybride techniek van Volvo. Zonder dan de volledig emissievrije Evija voor de voeten gereden zal worden, zal er dus wel degelijk sprake zijn van elektrificatie.

Qua systeemvermogen moet gedacht worden aan meer dan 500 pk. In combinatie met een zo laag mogelijk gewicht moet dat leiden tot een sportwagen met de traditionele, uitstekende rijeigenschappen die wij van Lotus gewend zijn. Tegelijkertijd zal de nieuweling gebruiksvriendelijker zijn en meer verfijning bieden om zo een bredere doelgroep aan te kunnen spreken. Doel is om door te groeien naar 5.000 verkopen op jaarbasis. Vorig jaar trok Lotus afgerond 1.500 klanten.

Lotus kiest er echter voor om bij de nieuwe Esprit achterin geen ‘2+2’ noodzittingen te plaatsen. Reden is dan men het formaat zo handzaam mogelijk wil houden. En de Ferrari F8 Tributo is tenslotte ook strikt 2-persoons. Een vermogen van 520 à 550 pk is misschien niet voldoende om de Italiaan slapeloze nachten te bezorgen, maar Lotus wil op dringend advies van haar nieuwe moederbedrijf Geely de prijs ‘schappelijk’ houden.

Sterker nog: door de nieuwe Esprit in het prijsveld van circa 180.000 euro te positioneren, denkt Lotus een gat in de markt gevonden te hebben. Alle Europese supersportwagens zijn duurder, inclusief de Audi R8. In de Verenigde Staten worden wel 2 directe concurrenten gebouwd (de Chevrolet Corvette C8 en de Honda / Acura NSX) maar zeker de eerste heeft zijn merknaam niet mee. Lotus denkt daarom met de nieuwe Esprit een hit in handen te hebben.

Reageren is niet mogelijk.