Nu officieel: de nieuwe Kia Sorento

0

Kia geeft de eerste officiële beelden vrij van de nieuwe Sorento. De grote SUV beleeft zijn publieksdebuut tijdens de 2020 Geneva International Motorshow op 3 maart.

Het design van de nieuwe Sorento straalt meer zelfbewustzijn dan ooit uit. Met zijn scherpe lijnen en cleane oppervlakken onderscheidt hij zich duidelijk van zijn voorganger, die meer ronde lijnen heeft. De nieuwe geometrische designdetails en de langgerekte proporties zorgen volgens Kia voor een krachtiger ontwerp. Het idee is dat de nieuwe Sorento met het meer gespierde design zich meer in de kijker speelt. Dat is meer dan welkom want van de vorige generatie Sorento werden in 2019 slechts 14 exemplaren op kenteken gezet. Terwijl van de debuuteditie eind vorige eeuw duizenden eenheden over de toonbank gingen. Maar goed, die had veel minder concurrentie en geen last van de BPM heffing.

De meer geprononceerde grille van de nieuwe Sorento is een aangescherpte interpretatie van het kenmerkende ‘tijger neus’ design. Hij is niet alleen breder en groter dan voorheen, maar vorm ook één geheel met de koplampen, die op hun beurt zijn voorzien van nieuwe en opvallende ‘tiger eye’ LED dagverlichting. De ‘tijger neus’ grille is werkelijk enorm en we zien platte koplampen én een hele boel LEDs. Daarmee valt de Kia lekker op.

En profile valt het gestrekte silhouet van de nieuwe Sorento op. Dat wordt mede bepaald door korte overhangen en de langere wielbasis. Een andere wijziging is het ‘cab rearward’ design waarbij de A-stijl 30 mm naar achteren is geplaatst met als resultaat een langere motorkap en een dynamischer, athletischer profiel. De lijnvoering van de motorkap loopt door langs de gehele zijkant, tot aan de achterlichten, die er één visueel geheel mee vormen. Onder de spiegels zit een frivole uitspatting. Ook de C-stijl is leuk gedaan. Met het genoemde ‘cab rearward’ design verhult Kia dat de motor dwars voorin staat en dat de nieuwe Sorento net als zijn voorganger voorwiel aangedreven is.

Het geheel nieuwe platform waarop de vierde generatie Sorento staat, biedt samen met het moderne interieurconcept niet alleen meer ruimte en comfort, maar ook plaats voor de nieuwe, geëlektrificeerde ‘Smartstream’ aandrijflijnen van Kia. De eerste Sorento met hybride aandrijving levert hogere prestaties dan zijn voorgangers, tegen een lager verbruik en lagere emissies. Het motorengamma begint met een 2.2 CRDi diesel. Deze viercilinder levert 202 pk. Interessanter voor Nederland is de plug-in hybride. Deze levert 265 pk, waarbij 91 pk van de elektrische motor afkomstig is. De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh accupakket. Een tussenoplossing is de ‘gewone’ Sorento Hybrid. Deze koppelt een 1,6 liter benzinemotor aan een 60 pk sterke elektrische collega. Het systeem vermogen bedraagt 230 pk.

De Sorento is de vaandeldrager van de Europese SUV line-up van Kia, die verder meer bestaat uit de Stonic (eigenlijk een hoge hatchback) en de Sportage. Het nieuwe model is het resultaat van de samenwerking van 3 designstudio’s in Zuid-Korea, Europa en Noord-Amerika. Kia zal op de autosalon van Genève meer details over de nieuwe Sorento bekendmaken.

 

Reageren is niet mogelijk.