PSA voert winst op dankzij duurdere modellen

0

De PSA Groep, de autofabrikant van onder meer Peugeot, Citroën en Opel, heeft afgelopen jaar de winst weten op te voeren. Het Franse bedrijf verkocht minder auto’s, maar wel relatief meer duurdere modellen. Daardoor stegen de inkomsten.

PSA behaalde een omzet van 74,7 miljard euro, hetgeen 1 procent meer was dan in 2018. De nettowinst ging, mede geholpen door kostenbesparingen, omhoog van 2,8 miljard euro naar een recordbedrag van 3,2 miljard euro; een stijging van 13,2 procent. Dit resultaat is opvallend aangezien de verkoop van personenwagens met 10 procent daalde tot 3,49 miljoen exemplaren. Maar het concern wist zoals gezegd meer relatief dure modellen te verkopen, waaronder de Citroën C5 Aircross (foto) en de Peugeot 508. Wel had ook de PSA Groep last van hogere prijzen voor grondstoffen zoals staal.

De vooruitzichten voor 2020 zijn evenwel niet zo gunstig. PSA gaat voor Europa, veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het bedrijf, uit van een verkoopdaling van 3 procent. Bij China, waar veel autofabrieken gesloten zijn vanwege de uitbraak van het corona virus, heeft het concern een groot vraagteken staan. Toch verwacht topman Carlos Tavares de doelstellingen voor de komende 2 jaar te kunnen realiseren. De CEO waarschuwde desondanks voor tegenwind op de Europese markt. Die zal met 3 procent krimpen, zo voorspelt Tavares. Voor Rusland wordt uitgegaan van een afzetdaling van 2 procent.

In 2020 gaan succesnummers als de Opel Corsa en Peugeot 208 in de verkoop. Daarnaast staat de nieuwe Peugeot 2008 (foto) in de startblokken klaar. Dit jaar verschijnen ook volledig elektrische versies van de 3 modellen in de showroom. Diverse duurdere modellen, waaronder bovengenoemde Citroën C5 Aircross en Peugeot 508, worden leverbaar in een stekker hybride uitvoering.

Eind vorig jaar kondigde PSA een huwelijk met Fiat Chrysler Automobiles aan. Het door Tavares geleide bedrijf is een aantrekkelijke bruid / bruidegom want de operationele marge ging bijna een vol procentpunt omhoog naar 8,5 procent. Dat is één van de hoogste cijfers in de auto-industrie vandaag de dag. Tavares is zeer tevreden met de cijfers en voegt daar aan toe “dat wij ongeduldig zijn om een nieuw tijdperk te betreden met onze fusie met Fiat Chrysler Automobiles”.

De autodivisie haalde een omzet van 59 miljard euro en een bijna 13 procent hogere winst van 5 miljard euro. Een betere modellen mix en hogere prijzen waren zoals gezegd voldoende om de daling van de verkopen te compenseren. De winstverbetering bij Opel / Vauxhall verdient een speciale vermelding. Dit merken duo schreef onder het bewind van General Motors decennialang rode cijfers, maar was in 2019 goed voor een opbrengst van 1,1 miljard euro en een operationele marge van 6,5 procent.

De automerken van PSA hadden wereldwijd eind december 606.000 voertuigen in voorraad, hetgeen er 74.000 minder waren dan een jaar eerder. Analisten vinden dit een gunstige ontwikkeling omdat het betekent dat het bedrijf minder met kortingen hoeft te zwaaien om van de auto’s af te komen. Tavares (foto) heeft verder tegenover de Franse media verklaard dat de laagst betaalde werknemers bij PSA gezien de goede resultaten kunnen rekenen op een winstuitkering van 4.100 euro de man. Dat is 290 euro meer dan vorig jaar. “Dit staat gelijk aan 2,5 maand salaris. Wij willen deze werknemers daarmee bedanken voor hun enorme inzet en een deel van onze rijkdom aan hen teruggeven”.

Reageren is niet mogelijk.