Renault Twingo voortaan ook in een elektrische uitvoering

0

Renault introduceert de nieuwe Twingo Z.E.: Volgens de fabrikant de grote vedette voor in de (drukke) stad. Deze volledig elektrische uitvoering zou namelijk (nog) meer rij plezier en comfort bieden. In combinatie met zijn sprankelende persoonlijkheid komt het potentieel van de Twingo namelijk optimaal tot zijn recht in zijn favoriete omgeving. Althans, dat is hoe Renault er tegenaan kijkt.

Feit is dat de huidige, derde generatie Twingo geen groot succes is. Zijn uiterlijk kan weliswaar inderdaad als een ‘sprankelende persoonlijkheid’ worden bestempeld, maar met zijn achterin geplaatste benzinemotor en onnatuurlijk hoge zitpositie is de kleine Renault menig autoconsument een tikkeltje te eigenwijs. Jammer, want de eerste generatie Twingo uit 1992 was wel een allemansvriend. Maar de grijsheid sloeg toe toen dit model een ogenschijnlijk door boekhouders ontworpen opvolger kreeg. En de keuze om voor de huidige, derde generatie techniek te delen met de Smart Fortwo en Forfour kan als een miskleun worden geschouwd. Wat klanten winnen qua draaicirkel leveren zij dubbel en dwars in bij de bagage ruimte.

Maar de transitie naar elektrisch rijden maakt alles fluïde. En daarom krijgt de Twingo, waarvan na 3 generaties toch al bijna 4 miljoen exemplaren zijn verkocht, een tweede kans. Bij elektrische auto’s is het namelijk helemaal niet vreemd als de motor zich achterin bevindt. Voorbeelden zijn de BMW i3, de Honda E en de nieuwe Volkswagen ID.3. Dus in dit gezelschap voelt de Twingo Z.E. zich prima thuis. Overigens is het model gewoon een variatie op het ‘Smart Fortwo EQ’ thema. Al is het bijbehorende accupakket wel iets groter (zie volgende alinea).

Net als de Twingo met verbrandingsmotor biedt de nieuwe Z.E. versie de kortste draaicirkel in deze klasse. Achterwielaandrijving in combinatie met verschillende rij modi maken het rijden volgens Renault (nog) leuker. Dankzij de 22 kWh batterij hoeft de Twingo Z.E. slechts 1 keer per week te worden opgeladen als die voornamelijk in stadsverkeer gebruikt wordt. Tja, dat is een wel erg vage omschrijving. Leent de Twingo Z.E. zich ook voor langere ritten? Dat is nog maar de vraag. Die 22 kWh batterij zou goed moet zijn voor een rij bereik van 180 kilometer. Is dat voldoende? Het antwoord op die vraag is natuurlijk persoonlijk, maar feit is dat je in de elektrische uitvoering van de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up dankzij een 36,8 kWh accupakket 260 kilometer ver komt op een volle lading. In Eco modus haalt de Twingo Z.E. overigens 210 kilometer, maar dat vereist vermoedelijk een rijstijl waarbij de billen samengeknepen zijn.

Hoewel het accupakket een slag groter is dan dat van de elektrische Smart Forfour EQ is de elektromotor dat niet. Die unit levert ook in de Twingo Z.E. namelijk 82 pk en 160 Nm koppel. Daarmee zoem je in 4,2 seconden naar een snelheid van 50 km/u. Voor de sprint naar een snelheid van 100 km/u moet je op zo’n 12 tellen rekenen. De topsnelheid bedraagt 135 km/u. Renault stelt dat de batterij bij de meeste publieke laadpunten tot 4 keer sneller op te laden is dan modellen van de concurrentie dankzij de unieke Caméléon lader, waarmee de Twingo Z.E. tot en met een snelheid van 22 kW (AC) laadt. Het maximale laadvermogen bedraagt 3,6 kWh en dat betekent dat je het accupakket met een 7,4 kWh lader in circa 3 uur vol hebt. De elektromotor zit zoals gezegd achterin op dezelfde plek waar normaal gesproken de 3-pitter ligt. De bagageruimte is met zijn inhoud van 240 liter dan ook gelijk aan die van de op benzine rijdende Twingo.

Een reeks subtiele Z.E. badges, onder meer op de deurstijl en achterop de bagageklep, vormen samen met blauwe afwerking van de grille en een idem omlijning van de naaf kappen in de wielen de enige optische aanwijzingen die verraden dat je hier te maken hebt met de elektrische versie.

In het interieur zijn op een Z.E. opdruk op de keuzehendel van de ‘transmissie’ na geen verschillen met de reguliere Twingo waar te nemen. Met die keuzehendel kun je onder meer 3 verschillende ‘sterkten’ van regeneratief remmen selecteren. Via het navigatiesysteem is niet alleen de reikwijdte van de auto eenvoudig af te lezen, maar is ook te zien waar op je route laadpunten te vinden zijn. De nieuwe emissievrije Franse stadsauto arriveert eind 2020 bij de Renault dealers in de showroom. De prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt.

Reageren is niet mogelijk.