Volkswagen presenteert de nieuwe Caddy. Life en Maxi volgen in 2021

0

Volkswagen zet haar volledig nieuwe generatie Caddy in de spotlights. Die wordt ook leverbaar in een langere Maxi uitvoering en als comfortabel aangeklede Life.

De nieuwe Caddy maakt de overstap naar het modulaire MQB platform van de Volkswagen Groep. In vergelijking met zijn uit 2003 stammende voorganger is de nieuwe generatie liefst 6,2 centimeter breder geworden. De wielbasis groeide met 7,3 centimeter naar 2,75 meter. De lengte hangt af van de gekozen versie. Standaard is de nieuwe Caddy 4,5 meter lang, maar hij wordt ook weer leverbaar als Maxi. Die is 4,85 meter lang en heeft een wielbasis van 2,97 meter.

Belangrijker is natuurlijk het laadvolume. De vrachtruimte van de nieuwe Caddy is 5 centimeter langer en 7 centimeter hoger geworden; goed voor in totaal 3,3 kubieke meter. De nog ruimere Maxi uitvoering beschikt over een laadvolume van 4 kubieke meter. In de gewone Caddy kan je overdwars een europalet kwijt. In de Maxi uitvoering zelfs twee stuks. Deze langere Caddy heeft een schuifdeur aan de zijkant met een lengte van 84 centimeter, hetgeen 14 centimeter meer dan bij het uitgaande model. Dat helpt bij het laden en lossen. De achterklep komt in 1 of in 2 delen.

De nieuwe Caddy wil vooral praktisch en functioneel zijn, maar toch heeft Volkswagen veel aandacht besteed aan het carrosserieontwerp. Het front heeft hetzelfde design als de andere modellen uit Wolfsburg. Aan de achterzijde zien we hoog geplaatste, verticale lichtblokken en een op de achterruit geplakt merklogo. Zijruiten zijn optioneel. Volkswagen kiest er voor om de modelnaam voortaan in het midden van de achterklep te schrijven.

Zijn bestuurder probeert de nieuwe Caddy te verwennen met luxe snufjes zoals sleutelvrije toegang in combinatie met een startknop, een digitaal instrumentarium (de bekende Virtual Cockpit) en adaptieve cruise controle met stop/start filefunctionaliteit. Ook Travel Assist behoort tot de mogelijkheden, zodat (ook) deze Volkswagen over semi-autonome rij functies beschikt. Die kunnen op de snelweg geactiveerd worden.

De nieuwe Caddy wordt in eerste instantie alleen met dieselmotoren geleverd. Dit TDI palet varieert qua vermogen tussen de 75 pk en 122 pk. Later volgt er een TGI variant op aardgas, van hybride of (deels) elektrische versies is vooralsnog geen sprake. Wel zal er gekozen kunnen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps DSG automaat. Ook de toevoeging van een vier wiel aangedreven 4Motion uitvoering behoort tot de mogelijkheden.

De Nederlandse verkoopstart is door Volkswagen voor eind dit jaar gepland. De ruimere Maxi en de voor personenvervoer bestemde Life uitvoering (de opvolger van de Caddy Combi) volgen begin 2021. Vorig jaar wist Volkswagen in Nederland afgerond 5.000 exemplaren van de Caddy te verkopen, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 27 procent.

Reageren is niet mogelijk.