Volvo XC60 en S90 door Corona virus niet leverbaar

0

Het Corona virus in China blijft slachtoffers eisen. Dit keer ook bij Volvo. Dit personenwagen merk bouwt in China de XC60 en S90 voor de Europese markt. Die worden per trein verscheept naar Gent, maar de terminal aldaar heeft al enkele weken geen nieuwe lading auto’s meer gekregen.

Oorzaak is de Corona virus uitbraak. Daardoor ligt de productie van Volvo in China al enige tijd stil. In Europa gefabriceerde modellen die bestemd zijn voor de Chinese markt vertrekken wel nog vanuit Gent naar het Aziatische land. Volvo produceert zijn vlaggenschip S90 sinds 2017 in de fabrieken van haar Chinese moederbedrijf Geely. De trein met exemplaren van de sedan vertrekt vanuit Daqin en komt een week later (en net geen 10.000 km verder) aan in Gent. Elke trein transporteert 120 auto’s.

In 2018 besloot Volvo om ook de XC60 voor de Europese markt uit China te betrekken. Deze SUV wordt weliswaar ook in Zweden geproduceerd, maar die exemplaren zijn de afgelopen 2 jaar vrijwel uitsluitend voor de Amerikaanse markt bestemd. Volvo omzeilt op die manier de door president Donald Trump ingevoerde Amerikaanse importheffing van 25 procent op in China geproduceerde auto’s. Daarmee wist het Zweedse automerk te voorkomen dat zij slachtoffer zou worden van de handelsspanningen tussen het Aziatische land en de Verenigde Staten.

Wie als Europeaan nu één van de betrokken modellen in bestelling heeft, krijgt ongetwijfeld te maken met een langere levertermijn. Volvo heeft echter intern de mogelijkheid om het geduld van XC60 klanten niet al te veel op de proef te stellen, namelijk door in haar Zweedse fabriek weer voor onze marktregio bestemde exemplaren van de SUV te laten produceren. Maar vertraging is onvermijdelijk voor wie zijn oog heeft laten vallen op de S90. Die sedan wordt alleen in China gemaakt.

Volvo topman Håkan Samuelsson verklaarde eerder al dat het Corona virus grote gevolgen zal hebben voor de bedrijfsresultaten van het Zweedse merk. Dat sloot 2019 af met groei. Het zesde jaar op rij al. Volvo verwachtte enkele weken geleden nog zijn wereldwijde afzet ook in 2020 op te kunnen krikken, maar ziet zich nu genoodzaakt om de voorspelling te temperen. Samuelsson houdt het er nu voorlopig op dat het bedrijf de cijfers van 2019 zal kunnen evenaren. Tenminste, wanneer de Corona crisis niet veel langer duurt. Indien er ook in het tweede of derde kwartaal nog productie- en leveringsproblemen zijn, dan zal de Chinese automarkt dit jaar met minstens 10 procent krimpen, zo becijferde de topman. Hoewel Volvo in Europa meer auto’s verkoopt dan in China, is dat land wél de belangrijkste individuele afzetmarkt voor het merk. Ook wordt aldaar een veel hoger groeicijfer gerealiseerd: Volvo wist afgelopen jaar een afzetstijging van bijna 20 procent te realiseren in het Aziatische land, terwijl de markt als geheel kromp.

Reageren is niet mogelijk.