Voorsprong door elektronica: test Audi S3 Prototype

0

Waarom de korte test?

Audi zal volgende maand op de autosalon van Genève de nieuwe A3 presenteren. De verwachtingen zijn hooggespannen, want de generatie die binnenkort met pensioen gaat, is een groot verkoopsucces. Van deze A3 zijn tot nu toe meer dan 5 miljoen exemplaren aan de man of vrouw gebracht. Daarmee is de modelreeks een belangrijke inkomstenbron voor Audi.

Op het hoofdkantoor in Ingolstadt hoopt men dat de nieuwe A3 voor nog hogere afzetcijfers zal zorgen. Audi wil daarbij niets aan het toeval overlaten en nodigde een select aantal auto journalisten uit om op de dunbevolkte Azoren (waar weinig pottenkijkers zijn) achter het stuur van een prenatale A3 plaats te nemen. Of eigenlijk achter het stuur van het voorlopige topmodel van de reeks: S3. Die versie illustreert het best dat Audi met name de dynamische rij kwaliteiten van de compacte premium middenklasser naar een hoger plan heeft getild.

 

Wat voor auto is het?

De officiële onthulling van de A3 (en S3) vindt zoals gezegd pas in maart plaats. Ondanks dat er nu al met een prototype kon worden gereden, mochten er geen foto’s van het dashboard gemaakt worden en diende de motorkap gesloten te blijven. Wel is er beeldmateriaal van de buitenkant van een gecamoufleerde S3. Daaruit kunnen wij afleiden dat de nieuwe generatie niet voor een designrevolutie zal zorgen. Ook de afmetingen blijven gewoon gelijk. Dit betekent dat de A3 / S3 als Sportback gewoon een praktisch 5-deurs model blijft. De nieuwe generatie wordt ook leverbaar als Limousine (sedan), maar de achterportierloze hatchback keert niet terug.

Door de buitenzijde van de nieuwe A3 / S3 (later komt er ook weer een RS3 uitvoering) gecamoufleerd te houden en het interieur nog even onder de pet te houden, kan alle aandacht uitgaan naar de techniek en dan met name naar de rij capaciteiten van de volgende generatie. Een legitieme vraag daarbij is of deze kennismaking met de S3 ook representatief is voor de dynamische kwaliteiten van de nakende A3. De eerste beschikt over onafhankelijke ophanging achter met 4 draagarmen per wiel. Maar het valt niet uit te sluiten dat de 1,0 liter 3 cilinder instapuitvoering van de A3 (de 30 TFSI uitvoering) een torsie as krijgt. Die basis versie wordt 115 pk sterk. Hoeveel vermogen de nieuwe S3 levert, vertelt Audi nog niet maar uit de beschikbare gegevens blijft dat er wederom een 2,0 liter TFSI motor onder de kap zit. En Autointernationaal.nl durft er een flinke portie vergif op in te nemen dat het de nieuwe 310 pk variant betreft. De volgende editie van de Golf R van moederbedrijf Volkswagen wordt 333 pk sterk. Een 7-traps automaat en Quattro vierwielaandrijving zijn bij de nieuwe S3 wederom standaard.

Net als de Golf beschikt de nieuwe A3 / S3 over een evolutie van het MQB platform. Dit onderstel heeft geen grote wijzigingen ondergaan (de S3 blijft iets stugger geveerd dan de meer modale A3 exemplaren). Lutz Herrlich, namens Audi eindverantwoordelijk voor het chassis van de vierde generatie, zegt dat het vooral om ‘fijn slijpen’ gaat. Het grootste verschil met de binnenkort afzwaaiende modelreeks betreft de elektronica. Niet alleen de afstelling en de kalibratie, maar ook de rekenkracht en snelheid van de diverse regeleenheden. Voor een aantal functies zijn de separate computers samengevoegd tot 1 unit, wat de alertheid ten goede komt.

Dankzij de snellere werking van de elektronica kan ook de Haldex koppeling van het Quattro vierwielaandrijving systeem meer proactief te werk gaan dan voorheen. De koppeling kan voortaan direct reageren als er een beweging van het stuur of het gaspedaal is. Het wachten tot er een snelheidsverschil tussen de voor en achter as optreedt, is daarmee verleden tijd. Herrlich wijst ook op de adaptieve dempers die nu voor het eerst in de A3 / S3 werken met elektronische gestuurde kleppen en niet langer door een vloeistof onder stroom gezet worden. Het voordeel van dit nieuwe principe, waarbij een extra klep in de schokdemper behuizing meer of minder geopend wordt om de oliedruk in de cilinder te vergroten dan wel te verlagen, is dat het voor een breder spectrum aan schokdemping zorgt. Dat komt de algehele dynamiek van de S3 ten goede. Met name op dit punt denkt Audi zich te kunnen onderscheiden van de zustermerken die gebruik maken van hetzelfde MQB platform.

 

Is het wat?

Bovengenoemde elektronisch gestuurde kleppen van de adaptieve dempers zorgen met name op comfortgebied voor een wezenlijk verschil, met meer vergevingsgezindheid in alle rij omstandigheden. Zelfs bij de harder afgestelde S3 die in prototypevorm op de Azoren kon worden getest. Die beschikt over weinig vergevingsgezinde 19 inch velgen (met 235 / 35 R 19 banden van Bridgestone) en met name met het Audi Drive Select systeem in Dynamic modus zou men het dan zwaar voor de kiezen kunnen krijgen. Dat valt best wel mee. Het onderstel is minder één dimensionaal (hard) dan voorheen. Daar staat tegenover dat de S3 wel iets verloren lijkt te hebben aan onverzettelijkheid (Magnetic Ride schokdempers zijn iets standvastiger in de meest sportieve afstelling).

De besturing is tamelijk licht, ook in Dynamic modus maar wel direct (van uiterst links naar uiterst rechts zijn slechts iets meer dan 2 stuuromwentelingen nodig; in Comfort setting is de installatie wel tamelijk gevoelloos). De communicatie met de voorwielen is ook voldoende. Tijdens de kennismaking viel op dat de S3 zich in bochten zeer neutraal gedraagt. En het onderstel kan de 310 pk zonder tegen te stribbelen eenvoudig de baas. Grip biedt de Audi volop. Het Quattro aandrijf systeem met Haldex koppeling stuurt de S3 als op rails door de bocht. Je moet hem flink forceren om de banden een andere kant dan de rijrichting op te laten bewegen. Het ESC (Electronic Stabilisation Control) geeft de bestuurder hiervoor de nodige vrijheid en kan zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

Een noviteit van het ESC van de nieuwe S3 is dat het ook voor Torque Vectoring kan zorgen. Dat gebeurt door in een bocht bij de binnenste wielen de remblokken licht tegen de schijven aan te drukken. Daardoor ontstaat een vertragingsmoment. Effectief betekent dit dat de binnenste wielen iets minder koppel zullen krijgen. Maar het voor en achter differentieel geven nog altijd evenveel Nm af. Daardoor krijgen de buitenste wielen iets meer koppel. Het verlies van de rem ingreep wordt gecompenseerd door de motor tegelijkertijd extra Nm te laten leveren. Daardoor blijft onder de streep het op de weg gebrachte koppel gelijk.

De remmen zijn gretig en weten met een eenvoudige dosering de snelheid uit de 1.585 kilo zware S3 te halen. Herrlich is blij dat mij dit opviel, want zijn team heeft een nieuw remsysteem ontwikkeld dat niet langer vacuüm bekrachtigd is, maar elektromechanisch. Daardoor wordt er sneller gereageerd op rem commando’s. Door dat de elektromotor zelfstandig het remsysteem kan bedienen, werkt de installatie nauwkeuriger en efficiënter. “En doordat de werking sneller is, hoeven de blokken in ruststand minder dicht tegen de schijven te zitten. Dat scheelt een beetje wrijving”.

De enige smet op het rij plezier blazoen is het te synthetische motorgeluid in Dynamic modus. De S3 produceert dan via de speakers een kunstmatig uitlaatgeluid. Dat is te nep, te aanwezig en gaat na verloop van tijd tegenstaan. Maar gelukkig kan je dit virtuele geluid uitschakelen door voor de Individual modus te opteren. De rest van de settings (voor de aandrijflijn, besturing en de schokdempers) kan je dan in de sportiefste stand houden. En dan kan er volop worden genoten van het feit dat de aandrijflijn goed bij de les is en over meer dan voldoende reserve beschikt.

Tot slot het interieur van de nieuwe A3 / S3, waar dus nog geen beeldmateriaal van is maar waarvan tijdens de test toch een indruk kon worden gekregen. Zoals het een Audi betaamt, is de afwerking prima en ook de gebruikte materialen zien er netjes uit. Centraal in het dashboard zit een 10,1 inch groot scherm, terwijl achter het stuurwiel (aan de onderzijde afgeplat in de S3) een 10,25 of 12,3 inch formaat Virtual Cockpit huist. Het infomedia systeem laat zich niet langer via een MMI controller bedienen, maar het aanraakscherm werkt vrij logisch en erg snel. Gelukkig zijn er voor de bediening van de airconditioning aparte fysieke knoppen. Aanpassing van de temperatuur of blower vereist dus geen bezoek aan het infomedia systeem. De S-tronic automaat laat zich net als in de jongste Volkswagen Golf (aldaar DSG genaamd) voortaan via een klein rechthoekig hendeltje bedienen. Achter de pook schuilt een onhandige draaischijf voor de radio, die feitelijk alleen voor de voorpassagier bereikbaar is. De bestuurder moet het doen met de knoppen op het stuur.

Er is voldoende ruimte voor 4 volwassenen, al zou iets meer bewegingsvrijheid achterin welkom zijn. Met name de hoofdruimte is aan de krappe kant. Voorin is er geen vuiltje aan de lucht. De zitpositie is dik in orde en het stuur is zowel in hoogte als in diepte erg ver verstelbaar. In elke stuurstand is het zicht op het naar eigen inzicht in te delen digitale instrumentarium onberispelijk. De ventilatieroosters bij de bestuurder zijn als een soort satellieten schuin naast het instrumentarium gemonteerd (zie spionagefoto). Het zorgt er voor dat het onmogelijk is om de wind niet midden in je gezicht te krijgen. De enige oplossing is het dichtdoen van de luchtroosters.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met name dankzij de ruimere verstelmogelijkheden van de schokdempers is de nieuwe S3 een betere allrounder geworden. In de Dynamic modus weten de dempers met succes alle overbodige bewegingen uit de Audi te halen, terwijl de S3 in de meest comfortabele stand een meer vergevingsgezind karakter heeft gekregen. Daarmee is hij in het voordeel ten opzichte van de structureel hard geveerde BMW M135i xDrive, terwijl tegelijkertijd de Mercedes-AMG A 35 4Matic in dynamisch opzicht wordt afgetroefd. Beide concurrenten zijn bovendien 4 pk minder sterk.

De nieuwe S3 heeft daarmee uitstekende papieren om de titel 'beste premium hatchback in zijn klasse' te veroveren. Maar of dat ook geldt voor de 30 TFSI uitvoering van de nieuwe A3 zal een aparte test moeten uitwijzen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    3.9

Reageren is niet mogelijk.