Aiways debuteert in Europa met U5, maar wordt pas met U6ion spannend

0

Het Chinese automerk Aiways heeft vanwege Covid-19 de verkoopstart van haar U5 in Europa uit moeten stellen. Het marktdebuut is verschoven van april (direct na de autosalon van Genève) naar augustus. Dit weerhoudt de fabrikant om nu al de U6 Ion te presenteren, een conceptstudie voor een coupéachtige SUV. Die moet in 2021 in productie gaan en komt ook in Europa op de markt.

De conceptstudie U6 Ion is een voorbode van een SUV die groter is dan de U5, maar kleiner dan de ook reeds aangekondigde 7-zitter U7, en gaat in productievorm U6 heten. Hij maakt gebruik van hetzelfde platform als de eerste en beschikt over een batterij van 65 kWh. Daarmee is een actieradius van 400 kilometer mogelijk (gemeten volgens de WLTP norm). Deze batterij kan worden uitgebreid met een extra, verwijderbaar 83 kWh exemplaar voor lange afstanden.

De U6 wordt door Aiways gezien als de link tussen het SUV gamma van het merk en de RG Nathalie, een waterstofsportwagen die ontwikkeld werd in samenwerking met Gumpert, maar dat is wat ver gezocht.

De U6ion oogt als een sportief gelijnde fastback met een sterk aflopende daklijn die hoog op zijn poten staat. Het geeft de elektrische auto volgens Aiways een heldhaftig voorkomen. In geval van dit conceptstudie exemplaar gaat dit gepaard met een zekere uitbundigheid, met dank aan de oranje exterieurkleur, de velgen met accenten in dezelfde kleur en de sportieve zij schorten.

De luchtweerstand van de U6ion is met een Cw-waarde van 0,27 aangenaam laag. Dat is uiteraard gunstig is voor de actieradius. De Aiways U6ion is door niemand minder dan Ken Okuyama ontworpen, de Japanse designer die onder meer zijn stempel heeft gedrukt op de Ferrari Enzo en een voormalige hoofdontwerper bij Pininfarina is. Het dak is volledig van glas, maar onderaan de achterruit is een opvallend hoge spoiler te zien die wordt vergezeld door een op de achterklep geplaatst kleiner exemplaar.

Het dashboard wordt gedomineerd door een aanraakscherm van 14,6 inch dat bij het infomediasysteem hoort. Het aan de bovenzijde open geknipte, rechthoekige stuurwiel oogt als een Yoke; een stuurknuppel van een vliegtuig. In de praktijk zal deze vormgeving evenwel erg onpraktisch blijken te zijn, dus reken er niet op dat dit ontwerp het productiestadium haalt. Daarachter plaatst Aiways een 7,0 inch digitaal display waarop de rij informatie wordt weergegeven. Boven het centrale display prijkt een vrolijk ogend bolletje. Dat is geen webcam, maar de robot die fungeert als digitale assistent.

In het met oranje afwerking details doordrenkte interieur komen we nog opvallende zaken tegen als trek lussen om de portieren te openen. Tussen de stoelen van de achterpassagiers is een bergruimte aangebracht waar men volgens Aiways, jawel, drones plus de bijbehorende afstandsbedieningen kan opbergen.

Spraakherkenning is aanwezig, zodat de bestuurder zich de moeite van het doorploegen van talloze menu’s kan besparen. Net als bij een Skoda zijn er in de deuren paraplu’s te vinden. Een batterij veiligheidssystemen is present om waar nodig levensreddende handelingen te verrichten: Auto Emergency Brake (AEB), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Adaptive Cruise Control (ACC), Intelligent High Beam Control (IHBC), Lane Keeping System (LKS) en vermoeidheidsdetectie.


Het is nog niet duidelijk wanneer de U6ion in productie gaat. De U5 is al wel kantenklaar. Die heeft dezelfde accuspecificaties, maar een veel hogere carrosserie met een rechte achterzijde. Ook de koplampen zijn duidelijk heel anders van vorm dan de lichten van de U6ion. De bumpers en zijkanten hebben een stuk minder agressieve vormgeving. De U5 heeft één 140 kW sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en 197 pk / 315 Nm sterk is. Het 63 kWh  accupakket is ook bij dit Aiways model goed voor een actieradius van 400 kilometer. De U5 kan overweg met een snellader. Daarmee kan in 27 minuten de accu van 30 tot 80 procent worden gevuld. Aan een normale aansluiting duurt het 8 uur om de batterij vanaf 20 procent weer helemaal vol te laden.

De verkoop van de U5 (en U6) zal niet plaatsvinden via traditionele dealers: Aiways gaat zijn auto’s uitsluitend via het internet aanbieden, al lijken er wel shops te komen waar het gamma kan worden bekeken. De U5 wordt leverbaar in 3 varianten: Technic, Standard en Premium. Deze versies onderscheiden zich van elkaar met materiaalkeuze en comfortuitrusting. De U5 heeft ondertussen een Europese typegoedkeuring gekregen en werd ook reeds door veiligheidsinstituut Euro NCAP getest. Met 3 sterren viel de uitslag daarvan tegen, maar wordt volgens Aiways aan gewerkt.

De U5 is 4,68 meter lang en 1,87 meter breed. De carrosseriehoogte bedraagt 1,7 meter en de wielbasis is 2,8 meter. In de kofferbak past 432 liter aan bagage. Met de achterbank leuning plat wordt dat 1.555 liter. De U5 heeft een wat kleiner (12,3 inch) infomedia scherm dan de U6ion, maar wel een radar, genoeg camera’s voor een 360 graden beeld en technische ondersteuning op op Level 2 autonoom te kunnen rijden.

Aiways gaat in Nederland servicepartners aanwijzen die de service en het onderhoud van de modellen kunnen verzorgen. Welke dat zijn, maakt de startende Chinese onderneming later bekend. Aiways belooft dat de U5, waarvan het formaat vergelijkbaar is met dat van de Nissan X-Trail, niet vaak naar de garage hoeft: de onderhoudsinterval is liefst 100.000 kilometer. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vermoedelijk wordt de Aiways U5 wat duurder dan de MG ZS EV. Dat is ook een elektrische SUV uit China, maar dan met een bekende merknaam.

Reageren is niet mogelijk.