BMW komt met meer informatie over de i Hydrogen NEXT

0

De samen met Toyota ontwikkelde waterstofauto van BMW op basis van de X5 kennen we al sinds september. Die was toen op de IAA van Frankfurt te zien. Nu komen wij ook meer te weten over de aandrijflijn van de i Hydrogen NEXT.

BMW toonde op de IAA afgelopen jaar de vrucht van de samenwerking met Toyota: de i Hydrogen NEXT, oftewel een X5 met een brandstofcel aan boord. “Waterstof zou op lange termijn best de vierde pijler van ons gamma aan aandrijflijnen kunnen worden. De grootste modellen in onze SUV familie zouden daarvoor het meest geschikt voor zijn”, aldus de binnenkort afzwaaiende R&D-baas van BMW, Klaus Fröhlich. De nadruk ligt hierbij op de lange termijn, want BMW gaat slechts een kleine testoplage van deze waterstofuitvoering van de X5 uitbrengen in 2022. Een productiemodel met brandstofcel komt er niet voor 2025, en is afhankelijk van hoe dan de marktomstandigheden zullen zijn.


De voordelen van een brandstofcel tegenover een door een batterij aangedreven elektrische auto zijn de grotere actieradius en het snel kunnen tanken, maar een voorwaarde is natuurlijk wel dat de infrastructuur aanwezig is om waterstof daadwerkelijk te kunnen verkrijgen. BMW meldt nog steeds niet het theoretische rij bereik van de i Hydrogen NEXT, maar weet wel te vertellen dat de SUV voorzien is van 2 waterstoftanks die (onder een druk van 700 bar) een capaciteit hebben van 6 kilo H2. Om een idee te geven: de lichtere en compactere Hyundai Nexo kan 6,3 kilo tanken en heeft een actieradius (gemeten volgens de WLTP norm) van 666 kilometer.

Het waterstof voedt in de BMW een brandstofcel die tot 170 pk kan genereren voor de kleine batterij, die op zijn beurt een elektromotor van 374 pk van stroom voorzien. Daarmee moet de i Hydrogen NEXT vlot van zijn plek kunnen komen. Die elektromotor krijgen we trouwens binnenkort al te zien, want het is dezelfde krachtbron als van de iX3 met batterijen set die eind dit jaar in productie gaat.

De iX3 krijgt als volledig elektrische auto volgend jaar gezelschap van de i4 én de ‘gewone’ iNext. In 2023 wil BMW in totaal 25 geëlektrificeerde modellen in zijn gamma hebben. Daar horen ook auto’s met een brandstofcel bij. De betreffende techniek ontwikkelt BMW zoals gezegd niet helemaal zelf. De Duitsers onderhouden al sinds 2013 een samenwerkingsverband met Toyota, dat met onder meer de Mirai al jaren thuis is op waterstofgebied.

De 2 bedrijven werken ontwikkelen momenteel samen brandstofcel aandrijflijnen die modulair zijn en dus voor verschillende formaat auto’s gebruikt kunnen worden. De waterstof componenten komen van Toyota, terwijl BMW naar eigen zeggen zelf het gros van de resterende hardware heeft ontwikkeld.

De i Hydrogen Next is niet de eerste BMW met een brandstofcel aan boord. In 2015 is een kleine demonstratievloot van de 5-serie GT met een dergelijke aandrijflijn gebouwd voor testwerk. Ook van die auto’s was de brandstofcel afkomstig van Toyota. In 2006 experimenteerde BMW al met de Hydrogen 7; een 7-serie met waterstof techniek aan boord.

Reageren is niet mogelijk.