BYD gaat mondmaskers maken

0

Omdat de productielijnen van BYD tijdelijk geen auto’s kunnen produceren, houdt de fabrikant zich in afwachting van nieuwe onderdelen met andere zaken bezig.

Het corona virus dook voor het eerst op in China (“komt er eindelijk iets uit China dat niet al na een week kapot is, is het weer niet goed”). Bij autobouwer BYD (dat aanvankelijk enkel batterijen maakte) weten ze wel hoe zij zichzelf moeten bezighouden in deze periode van schaarste. In plaats van bijna 1.300 man productiepersoneel naar huis te sturen, heeft het management hen geleerd hoe zij chirurgische mondmaskers en desinfecterende gel moeten maken. Misschien ook een ideetje voor de VDL Nedcar fabriek in Born?

Terwijl de autoverkopen in China zijn ingestort, heeft BYD van de gelegenheid gebruik gemaakt om in korte tijd de grootste producent van mondmaskers en desinfecterende alcohol gel ter wereld te worden. Elke dag maken de fabrieken van het bedrijf circa 5 miljoen maskers en niet minder dan 300.000 flesjes gel.
De BYD faciliteit in Shenzhen, die gedeeltelijk is omgebouwd voor de productie van medische toebehoren, draait sinds 8 februari op volle toeren, dus 7 dagen per week en 24 uur per dag. Tegelijk blijft het bedrijf nog gewoon batterijen bouwen.

Begin dit jaar formeerde BYD een speciale taskforce die zo snel mogelijk moest zorgen dat het bedrijf in staat zou zijn om mondkapjes te produceren. Normaliter produceert het bedrijf elektrische bussen en personenwagens. BYD produceert ook accupakketten en assembleert zowel laptops als mobiele telefoons. In Shenzhen zijn nu 600 werknemers ingeschakeld voor het vervaardigen, controleren en verpakken van die veelgevraagde gezondheidsproducten.

BYD is hier mede mee begonnen om de eigen werknemers te voorzien: “Wij hebben 250.000 werknemers en als wij ze allemaal van 2 mondkapjes moeten voorzien dan hebben we er dus een half miljoen nodig. Shenzhen telt meer dan 20 miljoen inwoners, dat betekent dus 40 miljoen maskers. Er bestaat een groot tekort, daarom hebben we besloten ze zelf te gaan maken”, aldus Li Wei die voor de bestuursvoorzitter van BYD werkt.

Omdat ook de machines om mondmaskers te maken niet te krijgen zijn, heeft de autofabrikant die in aller haast ook zelf weten te maken. BYD zette daarvoor meer dan 400 technici aan het werk, die 7 dagen per week met de ontwikkeling en bouw bezig waren. Zij zijn er in geslaagd zoveel productielijnen te realiseren dat BYD nu 5 miljoen maskers per dag kan afleveren. Die zijn lang niet allemaal nodig om in de eigen behoefte te voorzien. BYD heeft daarom ook mondmaskers weggegeven aan ziekenhuizen, openbaar vervoerbedrijven en dergelijke. Er werd deze maand ook een contract getekend met de gemeente Shenzhen om grote hoeveelheden ondmaskers te leveren aan plaatselijke apothekers en supermarkten.

Reageren is niet mogelijk.