Grote autofabrikant komt met kleine elektrische auto: Wuling E50

0

Wie in Europa op zoek is naar een elektrische auto in pocketformaat, komt vanzelf uit bij de Smart Fortwo. Maar in China zijn er een rits aan alternatieven, zoals deze inzending van Wuling: de E50. Die biedt plaats aan 4 personen (waardoor hij formeel een concurrent is voor de Forfour) en beschikt onmiskenbaar over een minimalistisch design.

Wuling maakt onderdeel uit van de joint venture tussen General Motors en SAIC. Het bedrijf verkoopt vooral lichte bedrijfswagens annex personenbusjes dus kent de onderkant van de markt als zijn broekzak. De elektrische E50 past ook in dat plaatje. Die doet met zijn smalle bouw en miniwieltjes denken aan de Japanse Kei-cars.

Het Chinese kleintje is voorzien van een elektromotor van 26 pk en heeft een accu van 13,8 kWh. De eerste waarde is vermoedelijk net genoeg voor een topsnelheid van 100 km/u. Veel harder moet je ook niet willen gaan met de E50 gezien zijn minuscule wieltjes. De accu capaciteit is afgerond een kwart minder dan die van de Fortwo, maar de Wuling heeft een 700 kilo lager leeggewicht, waardoor er qua rij bereik niet veel verschil zal zijn (de Smart komt 157 kilometer ver op een volle lading). Al scheelt 4 of 1 man aan boord vermoedelijk een slok op een borrel.

De joint venture tussen General Motors, SAIC en Wuling werd in 2002 opgericht. De liefdesbaby die nu het levenslicht ziet, is 2,92 meter lang. Daarmee is hij 22 centimeter groter dan de Smart Fortwo, al is de carrosseriebreedte een stuk geringer, namelijk 1,49 meter. Het in Frankrijk gebouwde Duitse alternatief is 1,66 meter breed. De 2 elektrische stadsauto’s ontlopen elkaar het minst qua carrosseriehoogte. Die bedraagt namelijk 1,62 respectievelijk 1,55 meter.

Bij de E50 is het accupakket onder de achterbank geplaatst. Dit betekent dat de passagiers aldaar relatief hoog zitten, net als indertijd bij onze Volvo 66 en 343. Dit betekent dat de hoofdruimte achterin niet over zal houden. Ook is de bagageruimte zonder neergeklapte leuning natuurlijk minuscuul. Een waarde noemt Wuling wijselijk niet. Wel meldt de fabrikant dat als de achterbankleuning platgelegd wordt, er een bagageruimte met een inhoud van 740 liter ontstaat.

De elektrische Wuling heeft tussen de voorstoelen een draaiknop waarmee je de transmissie bedient en het gefotografeerde exemplaar beschikt ook over elektrische ramen. De stoelen en deurpanelen zijn afgewerkt met blauwe accenten en over de gehele breedte van het dashboard lopen horizontale luchtroosters.

Bij een kleine bagageruimte heb je natuurlijk ook geen enorme achterklep nodig. Wat dit betreft is Wuling heel consequent.

 

Reageren is niet mogelijk.