Grote en goedkope debutant: test Aiways U5

0

Waarom de korte test?

Aiways wil in augustus in Europa starten met de verkoop van haar U5, een elektrische cross-over. In Nederland gaat zelfs de meest luxueuze versie niet meer dan 40.000 euro kosten. Deze scherpe prijsstelling is niet alleen te danken aan lage lonen in de Chinese fabriek, maar ook aan het feit dat er rechtstreekse levering van de producent aan de klant gaat plaatsvinden. De tussenhandel wordt uitgeschakeld en in eerste instantie kan de consument de U5 alleen op internet via een leaseconstructie aanschaffen. Gewone verkoop volgt mogelijk later.

 

Wat voor auto is het?

Op het eerste gezicht is de Aiways U5 een tamelijk onopvallende auto om te zien. Het design van de elektrische cross-over is, op de frontpartij na, tamelijk fantasieloos. Met een carrosserielengte van 4,68 meter zit de U5 tussen de Kia Niro (4,37 meter) en Mercedes-Benz EQ C (4,76 meter) in. Toch wordt de Aiways meer dan 4 mille goedkoper dan de populaire Koreaan, terwijl het vermogen van de elektromotor vergelijkbaar is (190 pk versus 204 pk).

Is de U5 daarmee in staat om de markt voor elektrische auto’s op zijn kop te zetten? In deze test wordt een eerste antwoord gegeven op die vraag. Er kon worden gereden met een vrijwel productierijp exemplaar van de Europese versie van de U5. Alleen bij de rij hulpsystemen moeten er nog een paar puntjes op de i gezet worden. Aiways kondigt een actieradius van meer dan 400 km aan dankzij de batterij van 63 kWh. Via een snelle lader kan de accucapaciteit in 27 minuten van 30 procent op 80 procent worden gebracht. Met wisselstroom en de 6,6 kW boordlader gaat hij binnen 8 uur van 20 procent naar 80 procent.

Al een aantal jaren zien wij aan de Europese autoshows Chinese fabrikanten met grote ambities deelnemen, waarbij auto’s aangekondigd worden die zouden voldoen aan de verwachtingen van westerse klanten. Na Qoros, Chery, GAC en Byton, wiens modellen hier nog op de lancering wachten, is Aiways momenteel het meest vergevorderd met zijn veroveringsplannen van Europa. Deze dochteronderneming van de SAIC Groep, opgericht in 2017, had vorig jaar al zijn U5 tentoongesteld op het autosalon van Genève en bevestigde vorige maand zijn komst naar de Europese markt in augustus.

Visueel is de U5 die ik tijdens de test ter hand kon nemen identiek aan de versie die vorig jaar maart op de autosalon van Genève te zien was. ​​Hoewel het silhouet relatief vaak voorkomt bij cross-overs en daardoor nogal inwisselbaar en algemeen is, geeft de originele voorkant een zekere persoonlijkheid aan dit voertuig, zodat hij uiteindelijk toch de aandacht weet te trekken. Overigens zullen de exemplaren die wij vanaf augustus voorgeschoteld gaan krijgen van het modeljaar 2021 zijn. Die profiteren van kleine technische aanpassingen, waaronder een geavanceerdere batterij dan de huidige. Concreet kan dit een grotere capaciteit betekenen dan de 63 kWh van de testauto en/of een lager gewicht.

 

Is het wat?

De actieradius van deze grote elektrische cross-over wordt aangekondigd als “meer dan 400 km” (gemeten in de WLTP cyclus). Maar tijdens de korte test van de U5 heb ik die claim niet kunnen controleren. De prestaties van deze elektrische cross-over zijn echter prima. In het begin is het even wennen aan de nervositeit van de U5, want het aangekondigde vermogen van 190 pk gaf mij ​​geen hoop op een grote verrassing qua prestaties. De elektrische cross-over weegt namelijk, afhankelijk van het uitrusting niveau, 1.700 à 1.750 kilo. Ondanks dat de carrosserie grotendeels van aluminium is vervaardigd.

De bestuurder heeft 3 rij modi tot zijn beschikking: Eco, Standaard en Sport. Daarnaast kan het energieterugwinning niveau worden aangepast. Hierbij is keuze uit 3 niveaus, wat de “motorrem” beïnvloedt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Ondanks deze mogelijkheden is het moeilijk om een ​​ideale setting voor het rijgedrag te vinden, vanwege het kunstmatige gevoel dat de besturing elke keer geeft. Ik was echter verrast door de zeer korte draaicirkel van de U5, waardoor het gemak waarmee gekeerd kan worden in een straat (bijna) aan een stadsauto doet denken. In stedelijke gebieden, maar ook op de snelwegen waar ik reed, bleek de ophanging foutloos te zijn en een goed compromis te bieden tussen comfort en carrosserie controle.

Ondanks de aanwezigheid van veel harde kunststoffen in het onderste deel van het dashboard, lijkt de kwaliteit van de afwerking over het algemeen zeer correct te zijn. De boordplank maakt een opgeruimde en ruimtelijke indruk, en wordt gecombineerd met een fraai verzorgde middenconsole. Opvallend is het originele drieluik, dat samen het digitale instrumentarium vormt.

De achterbank biedt meer dan voldoende ruimte voor passagiers, die zich in een verlengde limousine zullen wanen. De U5 biedt plaats aan 4 lange volwassenen, die allemaal perfect comfortabel zitten.

Het kofferbakvolume lijkt ook erg genereus, maar Aiways communiceert alleen het volume met neergeklapte achterbankleuning: 1.543 liter. Dat is meer dan in de eerder genoemde Kia Niro (1.434 liter) en de Mercedes-Benz EQ C (1.460 liter) past.

Onder de voorklep is er net genoeg ruimte om de laadkabels op te bergen. Een panoramisch zonnedak zal als optie beschikbaar komen en doet het interieur van de U5 in het licht baden.

 

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Qua ruimte en formaat is de Aiways U5 qua grootte redelijk goed vergelijkbaar met de elektrische cross-overs die momenteel alleen aangeboden worden door premium merken. De Audi e-Tron, de Jaguar I-Pace en de Mercedes-Benz EQ C zijn met prijzen rond de 80.000 euro echter 2 keer zo duur als dit Chinese alternatief. Voor dezelfde prijs als de U5 zijn er bij de concurrentie modellen in het lagere segment te koop, zoals de Kia e-Niro en de Peugeot e-2008 (4,30 meter lang en voorzien van een 50 kWh accu). Eigenlijk heeft de U5 voorlopig dus geen echte concurrenten.

Ondanks een (te) korte test lijkt deze Aiways op het eerste gezicht redelijk in staat om aan de eisen van Europese klanten te voldoen, ondanks dat de besturing gevoellos is. Hij biedt veel ruimte voor een bescheiden prijs en qua prestaties kan de U5 zich prima staande houden tussen andere elektrische cross-overs. Dat de geclaimde actieradius in de praktijk niet kon worden gecontroleerd, hoeft geen struikelblok te zijn. Er is geen reden om aan te nemen waarom Aiways ons voor het lapje zou willen houden.

Maar toch kan het moeilijk worden om klanten te overtuigen, aangezien een merkimago volledig ontbreekt, evenals een echt distributienetwerk. Wat dit betreft stond landgenoot MG vorig jaar bij zijn debuut op voorsprong. Diens naam klinkt nog steeds bekend en de verkoop via een grote dealerorganisatie biedt ook voordelen. Verder maakte Aiways vorig jaar een valse start bij Euro NCAP die het veiligheidsniveau van de U5 met slechts 3 sterren beoordeelde. Aanpassing van de software van de airbags zou echter voor een beter resultaat moeten zorgen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.