Lekker vers: de nieuwe Opel Mokka X

0

Opel moet het sinds enkele maanden zonder de Mokka X doen. Het loonde niet meer om de compacte SUV aan te passen aan de nieuwe emissie-eisen dus zodoende gingen de laatste exemplaren vorig jaar de deur uit. Verkooptechnisch is dat jammer, want de Mokka X viel best in de smaak bij de Europese autoconsument. In 2019 gingen 1.878 exemplaren van de Opel over de toonbank. Je kan dus concluderen dat de Mokka X tot op het eind als warme kadetjes bleef verkopen.

Het is daarom logisch dat de Mokka X, weliswaar verlaat, een gevolg krijgt. Die krijgt heel andere carrosserie proporties waarbij met name de lagere bouw opvalt. De nieuwe Mokka X is daardoor meer ‘cross-over’ en minder ‘SUV’. Onderhuids verandert er ook veel. In plaats van een tweede garnituur General Motors onderstel maakt de tweede generatie Mokka X de overstap naar het CMP platform van Opel’s nieuwe moederbedrijf PSA. Dit betekent om te beginnen een aanzienlijke gewichtsreductie. Maar de nieuwe architectuur maakt ook de introductie van een volledige elektrische variant mogelijk; net zoals dat bij de jongste Corsa al eerder het geval was.

Het design van de nieuwe Mokka X is duidelijk geïnspireerd door het studiemodel GT X Experimental uit 2018 (zie onderste foto). Niet alleen de neuspartij is op dit ontwerp gebaseerd, maar ook de schuin aflopende daklijn. Dat maakt van de nieuwe Mokka X een vlotte verschijning. In vergelijking met de Corsa krijgt hij waarschijnlijk een langere wielbasis, net zoals dat bij de Peugeot modellen 208 versus 2008 het geval is. De extra centimeters zijn zonder meer welkom, want echt ruim is de Corsa achterin niet. Al is het wel even afwachten hoeveel plek er voor de achterpassagiers onder de schuin aflopende, coupéachtige daklijn is.

Naast een volledige elektrische versie met 136 pk en 50 kWh accupakket (goed voor een rij bereik van ruim 300 kilometer) kunnen wij ook een aantal turbobenzine versies verwachten. Die hebben allemaal een 1,2 liter 3 cilinder blok onder de kap. Het vermogen varieert van 100 pk via 130 pk tot 155 pk. De eerste versie is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak, de laatste aan een 8-traps automaat. De 130 pk uitvoering kan gecombineerd worden met beide types transmissie. Dieselen kan in de 1.5 CDTI versie met 100 pk. Anders dan bij de eerste generatie behoort vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden, maar Opel zal wel een geavanceerd tractiecontrole systeem aanbieden dat kan zorgen voor extra grip.

Zustermerk Peugeot broedt momenteel op een extra snelle elektrische versie waarop het GTi label geplakt gaat worden. Als die groen licht krijgt, dan kunnen wij ook een soortgelijke uitvoering van de nieuwe Mokka X verwachten, maar dan met OPC badge. Als milieuvriendelijk alternatief voor de aanstaande Ford Puma ST bijvoorbeeld. De nieuwe Mokka X zal eind dit jaar worden onthuld. Waarschijnlijk zal hij in oktober op de autosalon van Parijs te zien zijn. De verkopen starten in het eerste kwartaal van 2021. Merkchef Michael Lohscheller spreekt van een “zeer belangrijke marktintroductie”. Reken op een instaptarief onder de 25 mille.

 

Reageren is niet mogelijk.