Nieuwe investeerder Aston Martin richt focus op hyper exclusieve sportwagens

0

Aston Martin stelt zijn plannen voor een kapitaalsverhoging bij. De aandelen van het Britse sportwagenmerk kregen de afgelopen dagen zware klappen op de beurs. De nieuwe investeerder Lawrence Stroll maakt daarvan gebruik door zijn participatie in Aston Martin te verhogen.

Het zijn momenteel turbulente tijden voor iedereen, maar voor Aston Martin in het bijzonder. De Britse fabrikant van exclusieve auto’s sloot 2019 met sterk teleurstellende resultaten af en dreigde in ernstige financiële problemen te komen. Gelukkig kreeg Aston Martin eind januari een reddingsboei toegeworpen door Lawrence Stroll. De eigenaar van het Formule 1 team Racing Point, waarin zijn zoon Lance rijdt, nam met een team van investeerders een minderheidsaandeel in Aston Martin. Maar de hieruit resulterende financiële injectie bleek niet voldoende.

Na enkele beroerde beursdagen als gevolg van het corona virus, waarin het aandeel sterk in waarde daalde, is Aston Martin opnieuw met de investeerders rond de tafel gaan zitten. De initiële kapitaalwerving van in totaal 500 miljoen pond wordt nu met 36 miljoen pond verhoogd. Yew Tree, het investeringsfonds van Lawrence Stroll, vergroot hiermee zijn participatie in Aston Martin van 16,7 procent naar 25 procent. Dit betekent dat er in totaal nu 590 miljoen euro in Aston Martin wordt gestoken. De extra financiële injectie is enerzijds welkom als buffer voor de moeilijke tijd die ongetwijfeld gaat komen en om Aston Martin in staat te stellen zijn modellengamma uit te breiden. De Britse fabrikant heeft grootse plannen voor de toekomst, maar met het ontwikkelen van nieuwe auto’s zijn hoge investeringen gemoeid. Dat dreigde er voor te zorgen dat Aston Martin zonder geld kwam te zitten. Het bedrijf heeft door het corona virus onder meer te kampen met een afnemende vraag in grote delen van Azië, met name in China.

Aston Martin verwacht ook klappen te krijgen vanuit andere regio’s in de wereld. Denk aan Europa, dat nu ook grotendeels op slot gaat. Aston Martin heeft ook last van de onzekerheid rondom de Brexit en van de tegenvallende vraag naar de nieuwe Vantage. De wereldwijde uitbraak van het corona virus zal daarnaast problemen geven voor onder meer de aanlevering van onderdelen en dus voor de autoproductie. Stroll verdiende zijn geld met investeringen in dure kledingmerken, zoals Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Michael Kors, en heeft een grote verzameling klassieke sportwagens van het merk Ferrari.

Als illustratiemateriaal bij dit artikel zijn foto’s van de nieuwe, zintuigen strelende Aston Martin V12 Speedster gebruikt. Normaal zijn dit soort hyper exclusieve modellen (de oplage bedraagt slechts 88 stuks) al voor de lancering uitverkocht, maar deze omgerekend 1,25 miljoen kostende Brit is nog verkrijgbaar. Dat illustreert wellicht (ook) de problemen bij Aston Martin …

Het alternatief voor bijvoorbeeld de Bentley Mulliner Bacalar, de Ferrari Monza of de McLaren Elva is een 2-zits speedster met de dikke, dubbel geblazen V12 van 5,2 liter uit de DBS Superleggera die goed is voor 700 pk en 753 Nm. Het gewicht van de V12 Speedster noemt Aston Martin niet, maar de fabrikant meldt wel dat hij in 3,5 seconden naar 100 km/u accelereert en door blijft gaan met versnellen tot bij 300 km/u de begrenzer ingrijpt. Snel genoeg dus, zo zonder voorruit. Om het akoestische genot nog wat te versterken, beschikt de Speedster over een speciale sportuitlaat met centrale dubbele pijp. Aston Martin sluit meer vermogen overigens niet uit. Daarvoor hoeven geen tovertrucs uitgehaald te worden, want in de DBS Superleggera is de V12 goed voor 725 pk (en 900 Nm). Met de opgegeven topsnelheid houdt Aston Martin ook een slag om de arm. Eerder werd namelijk 350 km/u genoemd, al werd dat getal niet officieel naar de buitenwereld gecommuniceerd.

De V12 Speedster is in 12 maanden tijd ontwikkeld door Q, de personalisatieafdeling van Aston Martin. Elke klant kan (natuurlijk) zijn eigen kleur kiezen, maar voor het exemplaar op de foto’s is er gekozen voor een kleurstelling die geïnspireerd is door een straaljager van Boeing: Skyfall zilver met zwart als contrastkleur.

Bij dit bijzonder exotisch gelijnde, van carbon vervaardigde, speeltje valt op dat een dak ontbreekt. Ter compensatie is de rest van de carrosserie extra verstevigd. Naar het voorbeeld van de historische racewagens van Aston Martin heeft de V12 Speedster achterop 2 zogeheten Powerdomes. Die zorgen niet alleen voor een betere stabiliteit op hoge snelheid, maar bedekken ook de bagageruimte.

Het interieur heeft een donkergrijze kleurstelling met rode accenten. Her en der vind je ook hier verwijzingen naar de straaljager, zoals op de brugbalk tussen de twee zitplaatsen. Die tijdens een ritje met 2 personen overigens hinderlijk in de weg kan zitten, maar dat terzijde (volgens Aston Martin versterkt de balk het gevoel van de inzittenden dat zij net als bij een racewagen in een kuip zitten). In de cockpit wordt koolstofvezel, chroom, zadelleer, aluminium en zelfs 3D geprint rubber met elkaar gecombineerd.

De Q afdeling van Aston Martin in het hoofdkwartier te Gaydon zegt dat de V12 Speedster gebaseerd is op een op maat gemaakt platform waarvoor zowel componenten van de DBS Superleggera als van de Vantage zijn gebruikt. De afstelling is wel specifiek. Andere kenmerken zijn 21 inch velgen met een centrale wielmoer en carbon/keramische remmen. De levering van de V12 Speedster, een moderne interpretatie van de Le Mans winnende DBR1 uit 1959 en de vroegere DB3R uit 1953, start begin 2021, kort na de productiestart van de Valkyrie hyper sportwagen. Van het 12 cilinder Barchetta model Monza bouwt Ferrari overigens 499 exemplaren (verdeeld over de SP1 eenzitter en de SP2 tweezitter). Dat zijn er 100 stuks meer dan McLaren van zijn Elva (met achterin geplaatste V8) gaat maken. De 3 fabrikanten zoeken met hun open modellen een nieuw speelveld op, naar het voorbeeld van Mercedes-Benz dat ruim 10 jaar geleden door McLaren 75 stuks van de SLR Stirling Moss liet bouwen.

Reageren is niet mogelijk.