Veelbelovend debuut voor nieuwe Kia Sorento

0

Als de eerste orders voor de vierde generatie Sorento een goede indicatie zijn, dan wacht de nieuwste SUV van Kia een glansrijke toekomst. In eigen land zijn er namelijk al 26.368 bestellingen. Daarmee is de nieuwe Sorento vlot uit de startblokken gekomen om dit jaar zijn verkoopdoelstelling van 70.000 eenheden te halen.

Na een verkoopcarrière van 6 jaar acht Kia de tijd rijp om de derde generatie Sorento met pensioen te sturen. Die beslissing is begrijpelijk, want de uit 2014 stammende SUV wist in Nederland amper meer klanten te trekken. Vorig jaar werden slechts 14 exemplaren verkocht; meer dan een halvering van het resultaat uit 2018. Maar met een opgewaardeerd design en een innovatieve uitrusting denkt Kia dat de nieuwe Sorento veel beter moet kunnen scoren.

Het design van de nieuwe Sorento, door Kia omschreven als “refined boldness”, kenmerkt zich door LED koplampen die verbonden zijn met de merk karakteristieke tijgerneus grille. Het idee is dat de SUV hiermee een brutalere uitstraling heeft gekregen en dat is voor een type auto die nogal intimiderend kan werken qua formaat misschien niet verkeerd. Een andere blikvanger is het Cab Rearward design waarbij de A stijl 30 mm naar achteren is geplaatst, met als resultaat een langere motorkap en een dynamischer profiel. De achterzijde wordt gekenmerkt door verticaal geplaatste LED lichtunits, een horizontaal geplaatst embleem met daarop de modelnaam en een grote bumper. De lijnvoering van de motorkap loopt door langs de gehele zijkant, tot aan de achterlichten die er volgens Kia visueel één geheel mee vormen.

Dankzij een nieuwe architectuur met een 35 millimeter grotere wielbasis biedt de SUV meer beenruimte (zowel op de tweede als de derde rij) en een forsere laadcapaciteit van 910 liter (5-persoons uitvoering). In 7-zits configuratie is de bagageruimte 32 procent groter dan voorheen. Het dashboard omvat een 12,3 inch groot instrumentencluster, een 10,25 inch centraal display voor onder andere navigatieaanwijzingen en een draaiknop om de transmissie te bedienen. Om een premium beleving te bewerkstelligen, heeft Kia kristallen sfeerverlichting gebruikt en is het meubilair bekleed met Nappa leder plus fraai stikselwerk. Andere blikvangers in het interieur zijn de verticaal geplaatste ventilatieroosters.

De nieuwe Sorento is voorzien van moderne assistentiesystemen zoals Multi-Collision Brake waarmee een tweede aanrijding kan worden voorkomen. De SUV beschikt ook over Kia Pay, waarmee digitaal betalingen verricht kunnen worden bij tankstations, doorrijd restaurants en parkeergarages. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het centrale touch screen. De lijst met beschikbare assistentiesystemen is langer dan die van welke Kia ook. Zo heeft hij onder meer Smart Cruise Control met Stop&Go, Highway Driving Assist en Lane Following Assist.

In eigen land gaat Kia de nieuwe Sorento aanbieden in diesel en hybride vorm. De eerste heeft 2,2 liter longinhoud en is goed voor 202 pk. De dieselmotor is standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. De tweede Sorento versie heeft een 1,6 liter T-GDI turbobenzine blok als basisunit en samen met de elektromotor is er 230 pk beschikbaar. De bijbehorende lithium/ion accu is onder de passagier zetel geplaatst en heeft een capaciteit van 1,49 kWh. Als transmissie fungeert een 6-traps automaat met dubbele koppeling. Het kan zijn dat Kia nog aan de specificaties van deze hybride versie gaat sleutelen omdat die op de thuismarkt net niet voldoende zuinig is om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel. Een auto met een 1,6 liter motor moet aldaar minstens 15,8 kilometer ver kunnen komen op een liter benzine om fiscaal in de watten gelegd te worden, maar bij de hybride Sorento is de koek al na 15,3 kilometer op. Kia zegt nu met aanpassingen aan de hybride aandrijflijn te komen. Tot een vertraging bij de productiestart zou dat niet moeten leiden. De nieuwe Sorento gaat in Hwaseong, in de provincie Gyeonggi, gebouwd worden. In Zuid Korea heeft het corona virus veel slachtoffers gemaakt, maar in de regio waar de fabriek staat valt de schade tot nu toe mee. Kia zegt dat de levering van de onderdelen die nodig zijn voor de fabricage van de nieuwe Sorento “stabiel” is.

De dieselversie van de nieuwe Sorento komt niet naar ons land. Dat geldt ook voor de 2,0 liter turbobenzine variant die in een later stadium aan het motorenpalet wordt toegevoegd. Kia Nederland laat weten dat de nieuwe SUV vanaf het derde kwartaal alleen te koop zal zijn met verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen. In eerste instantie gaat het om de hierboven omschreven Smartstream hybride, die naast 230 pk goed is voor 350 Nm aan koppel. Later volgt een stekker versie. Aan het einde van de zomer zal Kia de Nederlandse prijzen van de nieuwe Sorento bekendmaken. Zoals elke ander model van het Koreaanse automerk wordt ook de grootste SUV uit het gamma geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. De planning om in de tweede jaarhelft de export van de nieuwe Sorento op te starten, kan overigens nog aangepast worden. Veel zal afhangen hoeveel economische schade het corona virus in Europa aanricht. Als er sprake is van een totale vraaguitval, dan stelt Kia de marktintroductie vermoedelijk uit.

Reageren is niet mogelijk.