Aiways krijgt een potpourri aan partners

0

Wie treedt in de voetsporen van Tesla en gaat in navolging van deze Amerikaanse specialist in elektrische auto’s de markt voor personenwagens verder op zijn kop zetten? In China heeft Aiways, een in Sjanghai gevestigd jong bedrijf, die ambitie.

De startende onderneming omschrijft zichzelf als aanbieder van oplossingen voor persoonlijke mobiliteit. Vanaf eind deze maand gaat Aiways via internet bestellingen aannemen van Europese consumenten voor haar volledig elektrische cross-over U5. Middels een aanbetaling is die verkrijgbaar op basis van een zogeheten ‘direct-to-consumer’ distributie model en dus niet via traditionele autodealers.

Aiways maakt binnenkort bekend op welke Europese markten de U5 in de voorverkoop gaat en hoe hoog de aanbetaling is. Een specifieke landenaanpak is niet gepland. President en oprichter Fu Qiang (foto) zegt hierover kort en bondig: “Wij zien Europa als één markt. Qua schaal is dat ook de betere aanpak. Landen kunnen wel een eigen maatwerk verdienen”. De U5 wordt door hem omschreven als “een elektrische cross-over met een grote actieradius, hoogwaardige technologie en een schitterende uitrusting”. In China kan hij worden besteld met een tweede batterijen set voor 100 kilometer extra rij bereik. Daarvoor is in het basis ontwerp reeds ruimte gecreëerd onder de laadvloer.


Ondertussen heeft Aiways de productie van de U5 in haar productiefaciliteit in het Chinese Shangrao hervat, nadat deze eerder dit jaar was stopgezet vanwege het corona virus. De voor de Europese markt bestemde exemplaren van de U5 zullen vanaf juli van de band rollen. De levering start staat gepland voor augustus.

Als nieuw bedrijf kan Aiways zijn marketing gemakkelijk aanpassen aan de gedwongen periode van contactloze verkoop vanwege Covid-19. Door de introductie van internet platforms zijn Europese autoconsumenten in staat om de U5 veilig vanuit huis te bestellen. Die order is gekoppeld aan een leaseabonnement want directe verkoop is pas in een later stadium mogelijk. De prijs gaat dan minder dan 40.000 euro bedragen.

Aiways wil onder andere gaan samenwerken met Leaseplan. Voor deze grote speler op de automarkt kan het nieuwe Chinese merk een aantrekkelijke uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten zijn. Voor het onderhoud wordt gedacht aan een andere grote partij, namelijk Bosch Car Service. Verder wil Aiways met winkelketens op het gebied van consumentenelektronica zogeheten partnershowrooms gaan openen.

Deze aanpak staat haaks op die van Tesla, die het embryonale stadium inmiddels heeft verlaten. Deze autofabrikant houdt alles in eigen hand. Om dat te kunnen doen, waren wel hoge investeringen en diepe zakken vereist. Elon Musk kon daar met zijn zakenpartners voor zorgen, maar Aiways wil het kapitaalbeslag zoveel mogelijk beperken door diverse stappen in het aankoop & service proces te delegeren aan externe, gespecialiseerde bedrijven. Zo is ook een aparte partner voor testritten denkbaar, of voor de aflevering en de verzekering.

Dat er ondanks afwijzing van het klassieke distributiemodel toch gewerkt gaat worden met zogeheten partnershowrooms, komt doordat Fu Qiang erkent dat alleen levering via internet geen optie is, voor koop noch lease. “De klant wil een auto nog steeds eerst kunnen aanraken, ruiken en rijden”. Maar door de consument voor het onderhoud naar een ander adres te sturen, zou Aiways zichzelf in de vingers kunnen snijden. Immers, juist een servicebezoek van de klant aan de showroom annex garage kan een uitgelezen kans zijn om hem een aantrekkelijk inruilvoorstel te doen. Heeft FuQiang nooit van het woord synergie gehoord?

Reageren is niet mogelijk.