Mahindra draait geldkraan dicht bij SsangYong

0

Mahindra, in eigen land (India) wereldberoemd in de autobranche en moederbedrijf van SsangYong, heeft aangegeven de geldkraan tot nader order dicht te draaien bij haar Zuid-Koreaanse dochter. Het automerk zat al langer in de rode cijfers, maar het corona virus is de druppel die de emmer doet overlopen. De verkoop van auto’s is daardoor namelijk nog verder afgenomen.

SsangYong is voor 74,65 procent eigendom van Mahindra. Het Indiase moederbedrijf gaat niet zover om faillissement aan te vragen, maar heeft haar Zuid Koreaanse dochter wel gevraagd om naar andere geldschieters te zoeken, bijvoorbeeld banken in eigen land. Mahindra zit zelf namelijk ook krap bij kas en die situatie is door de corona crisis, die in India hard toeslaat, verergerd. “Na lang beraad heeft de Raad van Bestuur van Mahindra, gezien de huidige verliezen en de verwachte geldbehoefte, besloten om geen nieuw kapitaal in SsangYong (SYMC) te investeren. Het is verstandig als er op zoek gegaan wordt naar alternatieve financieringsbronnen te vinden”.

Mahindra had begin dit jaar nog aangegeven 423 miljoen dollar te willen investeren in SsangYong om het Zuid Koreaanse automerk uit de rode cijfers te krijgen. Het plan was dat er in 2022 weer winst gemaakt zou moeten worden, maar die doelstelling lijkt nu door de corona crisis niet langer haalbaar. Of de investering van 423 miljoen dollar op een later tijdstip alsnog gedaan wordt, zal de toekomst leren, maar op dit moment gaat de geldkraan van Mahindra dicht. Voor SsangYong is dat slecht nieuws, want het Zuid Koreaanse merk heeft dringend een nieuwe verkoop hit nodig. De Tivoli (hoofdfoto) was wel een succes maar dit model is inmiddels 5 jaar oud. De afgelopen zomer geïntroduceerde nieuwe Korando (tweede foto) lijkt de autoconsument in eigen land en op exportmarkten koud te laten. Dat komt omdat een Hyundai Tucson of een Kia Sportage veel meer status heeft. Omdat de jongste Korando niet aan de verkoopverwachtingen voldoet, heeft SsangYong te weinig vet op de botten waardoor zij onvoldoende weerstand heeft tegen de economische gevolgen van de corona crisis.

In Europa is SsangYong een minimalistische speler. Het merk verkocht in 2019 in totaal 14.627 voertuigen in onze marktregio, versus 16.082 exemplaren in 2018. In Nederland wist SsangYong vorig jaar slechts 2 auto’s op kenteken te zetten versus 6 stuks in 2018. Afgelopen maart had het merk een elektrische versie van de Korando willen presenteren op de autosalon in Genève, maar die show werd geannuleerd door de corona virus uitbraak. De vraag is of dat voor de Nederlandse marktsituatie veel zou hebben uitgemaakt, want de importeur gooit er met zijn pet naar. In België timmert SsangYong wel redelijk aan de weg en ook in China en Australië is het merk geen kleine speler.

De CEO van Mahindra, Pawan Goenka (foto), voorziet SsangYong wel van omgerekend 32 miljoen dollar (30 miljoen euro) om te zorgen dat het dochtermerk in ieder geval de komende 3 maanden kan overleven. In deze periode moet er dus op zoek gegaan worden naar andere financieringsbronnen. Als die speurtocht niet succesvol is en het corona virus blijft voortwoekeren, dan komt het voortbestaan van SsangYong in gevaar. In Zuid Korea spreekt men van een deja-vu want eerder had het Chinese SAIC grootse plannen met het automerk. Die trok zich tijdens de financiële crisis van 2008/2009 echter terug. Gelukkig wierp Mahindra het jaar daarop een reddingsboei uit, waarschijnlijk geïnspireerd door de destijds succesvolle overname van Jaguar Land Rover door landgenoot Tata Motors. Maar nu zit SsangYong opnieuw met de gebakken peren.

Dat Mahindra haar hand op de knip houdt, komt doordat de uitbraak van het corona virus de eigen autoverkopen van dit moederbedrijf sterk zijn teruggelopen. Bovendien was 2019 al een zwaar jaar omdat de kredietruimte voor consumenten werd verkleind. Dat beïnvloedde de autoverkopen negatief. Ook die van de tot 4 meter ingekorte variant van de Tivoli, de Mahindra XUV300 (zie onderstaande foto). Maruti Suzuki, Ford en Renault hadden eveneens last van de verminderde vraag naar personenwagens. De enige spelers die in 2019 wel succesvol waren op de Indiase automarkt waren Kia en MG (tegenwoordig in handen van SAIC). General Motors verkocht vorig jaar een autofabriek aan het Chinese Great Wall Motors. Om in eigen land een vuist te kunnen maken, sloot Mahindra vorig jaar een joint venture met Ford, maar van die samenwerking kunnen de vruchten vooralsnog niet geplukt worden.

Mahindra kan niet langer mooi weer blijven spelen en dient de tering naar de nering te zetten. Dat doet de Raad van het Bestuur door alle bedrijfsonderdelen van het concern onder de loep te leggen. Mahindra is ook eigenaar van Peugeot Scooters en van Automobili Pininfarina. SsangYong wist kort na de lancering van de Tivoli wel een positieve bijdrage te leveren aan de concernresultaten, maar belandde daarna weer in de rode cijfers. De investering van 423 miljoen dollar (ongerekend 375 miljoen euro) moest zorgen voor een ommekeer, maar voorlopig kan SsangYong naar die centen fluiten. Dat kan fataal zijn, want het automerk is niet in staat om haar broek voor een langere periode zelf op te houden.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.