Meer details bekend over stekker hybride P300e modellen van Land Rover

0

Land Rover heeft meer details bekendgemaakt over de nieuwe, 309 pk sterke stekker hybride P300e uitvoeringen van de Discovery Sport en Range Rover Evoque. De tarieven waren al bekend (zie de prijs vergelijking van beide modellen van 14 januari jl.), maar nu is er ook meer informatie over de techniek.

De basis wordt gevormd door een motor die Land Rover niet eerder gebruikte, een turbo benzine 1,5 liter 3-pitter die is afgeleid van het bestaande 2.0 blok. De nieuwe krachtbron heeft een vermogen van 200 pk en krijgt elektrische ondersteuning in de vorm van 109 pk. Het systeemvermogen van de P300e uitvoeringen is dus liefst 309 pk en aan koppel is er maximaal 540 Nm beschikbaar. Beide Land Rover modellen zijn uitgerust met een nieuwe 8-traps automaat. Die transmissie is net als vierwielaandrijving standaard.

Dankzij de 15 kWh accu, die onder de achterbank is geplaatst, kunnen de 2 Land Rover modellen meer dan 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Concreet gaat het op 66 kilometer voor de Range Rover Evoque en om 62 kilometer voor de hogere, zwaardere Discovery Sport. De topsnelheid is in elektrische modus begrensd op 135 km/u. De bestuurder kan kiezen uit 3 rij modi: Hybrid (waarin de Land Rover zelf de beste aandrijfcombinatie selecteert), Pure EV (indien mogelijk wordt er dan uitsluitend elektrisch gereden) en Save (waarin de stroom reserve wordt bewaard voor een later deel van de rit, bijvoorbeeld als men een stadscentrum binnenrijdt).

Opladen is, en dat is opmerkelijk voor een stekker hybride model, met 32 kW ook mogelijk via een snellader. In dat geval is de batterijenset in een half uur voor 80 procent weer gevuld. Laden kan op het gewone netwerk aan een 7 kW Wallbox in 1 uur en 24 minuten tot 80 procent. Land Rover geeft voor de Discovery Sport P300e een benzineverbruik op van 1,6 liter per 100 km, hetgeen een CO2 uitstoot van 36 gram/km betekent. De iets minder wind vangende Range Rover Evoque kan met 1,4 liter toe en heeft een emissiewaarde van 32 gram.

Land Rover zegt dat er bij de ontwikkeling van de stekker hybride P300e modellen geen concessie is gedaan aan de terreincapaciteiten, dit dankzij een mooi koppelbereik van de elektromotor op de achteras en de ongewijzigde bodemvrijheid plus aan & afloop hoeken. Dankzij het accupakket ligt het zwaartepunt 6 procent lager, wat het weggedrag ten goede komt. De 3 cilinder Ingenium motor is 40 kilo lichter dan het donorblok met 4 pitten, terwijl de nieuwe 8-traps automaat in vergelijking met de oude transmissie nog eens 7 kilo bespaart.

Autointernationaal.nl berichtte afgelopen januari al dat door de lage CO2 uitstoot (hetgeen zich rechtstreeks vertaalt in relatief weinig BPM) de nieuwe P300e uitvoeringen van de Discovery Sport als de Range Rover Evoque de meest bereikbare benzineversies zijn geworden. Ook de dieseluitvoeringen zijn duurder, zelfs de voorwiel aangedreven en met de hand te schakelen D150 uitvoering.

Land Rover levert de stekker hybride versies in combinatie met alle reguliere uitrusting niveaus. Alle uitvoeringen zijn ook verkrijgbaar met sportieve R-Dynamic aankleding. De meerprijs bedraagt 2.050 à 2.450 euro, afhankelijk van de uitvoering en het model. De naamloze P300e versies van de Evoque en Discovery Sport kosten respectievelijk 56.130 euro en 55.230 euro. Voor het uitrusting niveau S gaat het om 60.480 euro en 60.030, bij de SE om 65.630 euro en 63.680 euro, terwijl de Land Rover modellen in HSE tenue respectievelijk 70.580 euro en 68.830 euro moeten opbrengen. Alle versies zijn volgens Land Rover ondanks de corona crisis per direct leverbaar.

Reageren is niet mogelijk.