Prijs vergelijking McLaren 765LT

0

De prijs van de McLaren 765LT, die afgelopen februari op een speciaal evenement (een sneak preview) werd gepresenteerd, is bekend. De Britten vragen een duizelingwekkend bedrag voor dit nieuwe model, maar dan krijg je ook een heel bijzondere supersportwagen: McLaren spreekt zelf van de meest opwindende Super Series ooit (alhoewel de 765LT kort door de bocht een aangescherpte 720S is).

Wat de GT2 RS is voor de Porsche 911 Turbo, dat is deze 765LT voor de McLaren 720S. De Longtail is niet alleen lichter en krachtiger, maar ook aerodynamisch efficiënter, waardoor de kloof met de Senna verkleind wordt. Maar de 765LT is vooral bedoeld om de Ferrari 488 Pista, de Lamborghini Aventador SVJ en de Porsche 911 GT2 RS aan te vallen op de Nordschleife.

‘LT’ staat nog steeds voor ‘Long Tail’; een benaming waarmee de Britse sportwagenfabrikant naar de verlengde McLaren F1 GTR refereert. De 650S was het eerste model die een LT behandeling onderging en daarmee transformeerde tot de 675LT. Vorig jaar volgde de 600LT op basis van de 570S. Het is dus logisch dat McLaren nu ook de 720S onder handen neemt. Met als resultaat dus deze 765LT, waarvan men in Woking 765 exemplaren wil bouwen. Die worden allemaal genummerd.

Het getal ‘765’ verwijst echter niet alleen voor de oplage, maar vooral naar het vermogen. De dubbel geblazen V8 behoudt zijn cilinderinhoud van 4,0 liter die nu is uitgerust met de 3-laagse koppakking van de Senna, een aangepast brandstofsysteem, idem software en een set gesmede aluminium zuigers. Hierdoor kon hij worden opgevoerd van 720 pk tot 765 pk. Het maximumkoppel nam toe van 770 Nm naar 800 Nm, wat net zoveel is als de McLaren Senna biedt. De prestaties zijn dus (bijna) van hyper sportwagen niveau. De 765LT knalt in 2,8 seconden naar 100 km/u en na 7,2 tellen zit je al op 200 km/u.

Om daarna weer even snel stil te staan, is de nieuwe McLaren standaard voorzien van de koolstof keramische remmen van de Senna. Die hebben aan de voorzijde een diameter van 390 mm en achter 380 mm. De remklauwen zijn uitgerust met 6 zuigers vóór en 4 stuks aan de staartzijde McLaren heeft 7 maanden nodig om een setje te maken. Bij een snelheid van 200 km/u is de remweg daarmee slechts 110 meter. En bij 100 km/u niet meer dan 29,5 meter. Daarna dien je wel jouw oogballen van het dashboard te schrapen. De remmen worden gekoeld door F1 techniek. De topsnelheid van de 765LT bedraagt overigens 330 km/u.

Zoals het een “Longtail” betaamt, beschikt de 765LT over een hertekende achterpartij die 9 mm langer is. De neus werd met 48 mm opgerekt. Deze aanpassingen hebben als doel de aerodynamische eigenschappen van de McLaren te optimaliseren. Achterop zien we een nieuwe actieve achtervleugel annex lucht rem welke 20 procent groter is dan die op de 720S. Hij draagt bij aan de 25 procent grotere neerwaartse druk die wordt uitgeoefend op 10-spaaks gesmede lichtmetalen velgen die omhuld zijn met Pirelli P Zero Trofeo R banden (245/35R19 vóór, 305/30R20 achter).

Aan de voorkant staat de nieuwe McLaren 5 mm lager in vergelijking met de 720S. De achterkant is net zo laag gebleven. Ook is de Britse supersportwagen 6 mm breder geworden aan de voorzijde. De vormgeving van de 765LT is niet heel subtiel te noemen en al helemaal niet elegant, maar vanwege de 25 procent grotere neerwaartse druk wel uiterst functioneel. De luchtopeningen in GT2 RS stijl halen luchtdruk uit de wielkasten. Verder is het onderstel een stuk strakker afgesteld en de besturing directer. Het gevoel met de aandrijflijn is verhoogd door de constructie zodanig te maken dat geluid en trillingen beter tot je komen. Verder is de gaspedaalrespons feller gemaakt.

In het kader van aerodynamische optimalisatie heeft de 765LT ook een nieuwe splitter en diffusor gekregen, evenals andere vinnen en spoiler werk. Dat moet hem beter geschikt maken voor gebruik op het circuit dan de 720S. Alle hiervoor genoemde attributen zijn gemaakt van koolstofvezel. Dat geldt ook voor de bumpers, de vloer en de zijschorten. De motorkap, de portieren en de spatborden zijn standaard van lichtgewicht aluminium, maar optioneel ook verkrijgbaar in koolstofvezel.

De opgevoerde V8 met 2 turbo’s krijgt rugdekking van een uit titanium opgetrokken uitlaat met 4 in de plaats van 2 einddempers, die een betere soundtrack beloven en geïnspireerd zouden zijn door de bolides die McLaren inzet in de Formule 1. De 4 uitlaten hoog in het midden doen denken aan die van de Bugatti Chiron Sport. De nieuwe LT is niet alleen 45 pk krachtiger en in staat om 15 procent sneller van verzet te wisselen dan de 720S, maar hij weegt ook 80 kilo minder, namelijk slechts 1.229 kilo. Tenminste als jij voor de volledig gestripte versie zonder airconditioning en multimediasysteem opteert. Deze comfortitems levert McLaren overigens gratis en voor niets.

Een bijdrage aan de gewichtsbesparing wordt ook geleverd door de ruiten (dunner) en het achterraam (gemaakt van polycarbonaat). Verder is het uitlaatsysteem geheel van titanium. Zelfs de ophanging en de accu zijn op een dieet gezet. Als al het plaatwerk in koolstofvezel wordt uitgevoerd, scheelt dat 14 kilo. De stoelen komen uit de Senna en laten 18 kilo verdwijnen. De nieuwe lichtgewicht velgen schelen 22 kilo. Voor de transmissie zijn lichtere componenten gebruikt. De laatste grammetjes komen van titanium wielmoeren. In het interieur tref je geen tapijt aan, maar wel vloermatten. De middenconsole is nieuw en mist een armsteun. De lichte koolstofvezel kuipjes zijn bekleed met Alcantara.

Longtail staat bij McLaren voor meer betrokkenheid voor de bestuurder, minder gewicht, een meer circuitgerichte afstelling, een betere aerodynamica, meer vermogen en een beperkte oplage. Nu zijn dit allemaal natuurlijk eigenschappen waaraan een doorsnee McLaren al aardig voldoet, maar voor deze LT hebben de Britten dus echt álles uit de kast gehaald. De ‘765’ is overigens lid van de zogeheten Super Series. Voor wie niet bekend is met deze benaming van de meesters uit Woking: McLaren deelt zijn gamma op in 3 groepen: Sports Series, Super Series en Ultimate Series. In de Super Series vinden we ook de 720S.

McLarenFerrariLamborghini
Super SeriesSF90Aventador
765LTStradaleS
412.000 euro451.834 euro484.377 euro

De McLaren 765LT gaat in ons land 412.000 euro kosten. Voor De eerste gelukkigen krijgen hun exemplaar in september overhandigd. Het is overigens niet uit te sluiten dat er later ook een Spider versie van de 765LT volgt.

Reageren is niet mogelijk.