Jaguar plakt SVR label op elektrische modellen

0

De Jaguar modellen met een SVR label zijn niet alleen krachtig en snel, maar ook dorstig. Maar het Britse automerk gaat dit nadeel opheffen: dankzij elektrische aandrijftechniek is een flinke klap vermogen straks niet langer onlosmakelijk verbonden met het slurpen van grote hoeveelheden benzine.

(Deels) elektrische aandrijving zorgt natuurlijk primair voor een ‘groenere’ vorm van mobiliteit, maar kan ook voor enorm veel rij plezier zorgen. Met name als het om sprinten aan komt, zijn auto’s met dergelijke techniek bloedsnel. Zo kan de rapste Tesla het leven van een Bugatti bij een stoplicht flink zuur maken. En Porsche weet bovendien dat stekker hybride aandrijving niet vloekt met sportiviteit. Voor diens landgenoot Mercedes-AMG was dit reden om een deels elektrische GT 4-Door te gaan ontwikkelen. Die zal nog dit jaar worden gepresenteerd.

Jaguar beseft dat, als zij een toontje mee wil blijven blazen in het premium segment, elektrische kracht onmisbaar is om haar modellen zowel bloedsnel als (enigszins) milieu verantwoord te laten zijn. Daarom gaat zij dergelijke aandrijftechniek gebruiken voor haar SVR modellen. Michael van der Sande, directeur van de Special Vehicle Operations (SVO) divisie van Jaguar Land Rover (foto), laat in een interview weten dat wij op niet al te lange termijn een (deels) elektrische SVR kunnen verwachten. “Wij werken aan geëlektrificeerde versies van onze auto’s”.

De toekomstige bloedsnelle Jaguar modellen met stekker hybride techniek of een volledig elektrische aandrijflijn zullen worden gebaseerd op het nieuwe modulaire platform van het Britse merken duo, MLA. Dat is geschikt voor diverse vormen van aandrijving en debuteert onder de nieuwe XJ. Ook de volgende generatie Range Rover zal op dit onderstel worden gebaseerd, evenals de Jaguar J-Pace (een grote SUV) en de zogeheten Road Rover (die lager wordt dan de Velar.

Autointernationaal.nl denkt dat de nieuwe XJ de primeur krijgt voor wat betreft een (deels) elektrische SVR uitvoering. In het geval van stekker hybride techniek zal de nieuwe 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor als basisunit fungeren. Inclusief elektrische assistentie kan het systeemvermogen dan probleemloos uitkomen op 750 à 850 pk. De SVR modellen zijn traditioneel de overtreffende trap van de R versies van Jaguar, maar worden nu dus klaargestoomd voor het (deels) elektrische tijdperk. De I-Pace gaat overigens niet in aanmerking komen voor een SVR behandeling want die Jaguar staat niet op het eerder genoemde MLA platform en wordt bovendien niet in eigen beheer gebouwd.

Reageren is niet mogelijk.