Lotus presenteert opnieuw Elise Classic Heritage Editions

0

Lotus introduceert een speciale editie van de Elise. Het gaat om de zogeheten Classic Heritage Edition. Die wordt leverbaar in 4 historische racekleuren die allemaal geïnspireerd zijn op de rijke autosporthistorie van het Britse merk.

Voor de Elise Classic Heritage Editions, stuk voor stuk gebaseerd op de simpelste en meest pure Sport 220 uitvoering, zijn de volgende 4 kleurencombinaties beschikbaar. De bekendste is Zwart met goud (geïnspireerd op de Lotus Type 72D waarmee Emerson Fittipaldi 5 keer won in het Formule 1 seizoen van 1972); Rood, wit en goud (geïnspireerd op de Type 49B waarmee Graham Hill in 1968 reed); Blauw, rood en zilver (geïnspireerd op de Lotus Type 81 uit 1980, die werd gereden door Nigel Mansell, Elio de Angelis en Mario Andretti); Blauw en wit (geïnspireerd op de Lotus Type 18 uit 1960. Met deze auto won Lotus exact 60 jaar geleden tijdens de Monaco Grand Prix zijn eerste Formule 1 Pole Position en overwinning, met achter het stuur van Stirling Moss).

Elk exemplaar van de Elise Classic Heritage Edition wordt door Lotus genummerd. Er worden niet meer dan 100 exemplaren geproduceerd, waarbij de klant de precieze verdeling van de 4 beschikbare kleurstellingen bepaalt. Opties zijn een glasvezel hardtop, een lichtgewicht lithium/ion batterij en een titanium uitlaatsysteem. Elke versie wordt ook uitgerust met bijbehorende kleuren in het interieur. Van de partij zijn ook zaken als een DAB digitale radio met 4 speakers, airconditioning, cruise controle, lichtgewicht gesmede velgen en zwarte vloermatten. De zetels zijn bekleed met alcantara.

Lotus werkt achter de schermen hard aan een nieuwe generatie Elise. Die laat zich vermoedelijk nog dit jaar zien en komt in de loop van 2021 op de markt. Tot die tijd zullen de merk fans zich moeten zien te vermaken met deze (op papier) leuke combinatie van de eenvoudigste Lotus en een hommage aan haar eigen geschiedenis. Voor de aandrijving van de slechts 875 kilo wegende Elise Classic Heritage Edition zorgt een 1,8 liter grote viercilinder die 220 pk levert. Exclusief voor het blauw/witte exemplaar is de rode stoelbekleding. Hoe duur dit grapje wordt, dat is nog niet bekend.

De Britten mogen dan nu niet meer in de Formule 1 te vinden zijn, toch is men in Hethel onlosmakelijk verbonden met de top van de autosport. Het merk was er als de kippen bij om mee te racen in de Formule 1 en van 1954 tot 1994 kon je Lotus vinden op de grid. In de korte periode van 2012 tot 2015 heette het team Renault Lotus F1 tijdelijk Lotus F1 heette. Dat evolueerde in het huidige Renault fabrieksteam. Het idee van zogeheten Heritage Edition is niet nieuw. Lotus legde in het verleden al vaker een optische link met de klassieke Formule 1 bolides uit eigen stal door de karakteristieke kleurstelling op haar straatmodellen toe te passen. Vaak was het de Elise die de specifieke aankleding kreeg, zoals de Type 99T (geel; Camel) en de Type 49 (wit/rode; Gold Leaf), maar ook bijvoorbeeld de Evora in John Player Special uitvoering.

Reageren is niet mogelijk.