Prijs vergelijking Porsche 911 Targa

0

Deze zomer completeert Porsche de carrosserievarianten van de jongste 911 generatie. Na de Coupé en de Cabriolet debuteert nu de derde koetswerkuitvoering van de huidige modelreeks: de Targa. Die wordt (vooralsnog) alleen geleverd met vierwielaandrijving. De per direct bestelbare versies zijn de 911 Targa 4 en de 911 Targa 4S.

Hét onderscheidende element van de Targa blijft zijn innovatieve, volledig automatische dak systeem. Net als het oorspronkelijke model uit 1965 beschikt de nieuwe generatie over de kenmerkende, brede rol beugel, een te openen daksectie boven de voorstoelen en een rondom doorlopende achterruit. Het dak kan in slechts 19 seconden worden geopend of gesloten. De nieuwe 911 Targa modellen staan vanaf augustus 2020 bij de Nederlandse Porsche Centra.

De nieuwe 911 Targa wordt aangedreven door een 3,0 liter zescilinder boxermotor. Die is voorzien van dubbele turbo’s. In de 911 Targa 4 levert hij 385 pk bij 6.500 toeren, oftewel 15 pk meer dan in de vorige generatie. Het maximumkoppel bedraagt 450 Nm tussen de 1.950 en 5.000 omwentelingen per minuut. In combinatie met het optionele Sport Chrono Pakket sprint de 911 Targa 4 in 4,2 seconden naar 100 km/u; een tiende tel sneller dan voorheen. Zijn top is vastgesteld op 289 km/u (+2 km/u). De prijzen beginnen bij 168.200 euro voor de 911 Targa 4 (met PDK automaat).

PorscheBMWFerrariMercedes-AMG
911 Targa8-serie CabrioPortofinoC klasse Cabrio
4S PDK50i xDrive3.8T63 S 4Matic+
186.000 euro182.617 euro244.030 euro150.548 euro

Dankzij onder meer grotere turbo’s is de zescilinder boxer in de 911 Targa 4S goed voor 450 pk; een toename van 30 pk. Zijn maximale trekkracht van 530 Newtonmeter (+30 Nm) is beschikbaar tussen de 2.300 en 5.000 toeren. Met het optionele Sport Chrono Pakket bereikt de Targa 4S de 100 km/u vanuit stilstand in slechts 3,6 seconden, waarmee hij vier tienden sneller is dan zijn voorganger. De topsnelheid van de 911 Targa 4S bedraagt 304 km/u (+3 km/u). De 911 Targa 4S met handbak kost minimaal 182.700 euro en de 911 Targa 4S met PDK heeft een prijs van 186.000 euro.

Beide Targa versies worden standaard voorzien van een 8-traps PDK automaat met dubbele koppeling. Zoals gezegd is ook vierwielaandrijving, Porsche Traction Management (PTM) genaamd, bij de prijs inbegrepen. Desgewenst kan de 911 Targa 4S ook worden geleverd met de nieuw ontwikkelde, handgeschakelde 7 versnellingsbak die standaard met het Sport Chrono Pakket komt.

Voor het eerst is de 911 Targa ook leverbaar met Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruise controle. Dankzij de verbeterde Smartlift functie is de bodemspeling nu op basis van locatiebepaling programmeerbaar, zodat het dagelijkse gebruiksgemak wordt vergroot. In juni breidt Porsche het aanbod aan traditionele stijlelementen, tijdloos design en geavanceerde technologie verder uit met een speciale uitvoering van de 911 Targa die dan zijn debuut beleeft.

De verbeterde prestaties van de nieuwe Targa modellen zijn ook te danken aan een doorontwikkelde aandrijving op de vooras. De koppeling en het differentieel zijn vloeistof gekoeld en hebben extra sterke koppelingsplaten gekregen die grotere krachten aankunnen. Extra koppel voor de bediening ervan verbetert de verstelling nauwkeurigheid en de werking van de aandrijving op de vooras. Als gevolg van die aanpassingen biedt de vooras constructie van het PTM meer grip onder uiteenlopende condities.

De elektronisch aangestuurde variabele dempers van het PASM (Porsche Active Suspension Management) zijn onderdeel van de standaarduitrusting van de nieuwe 911 Targa modellen. Het systeem past de demping karakteristiek op het gebied van comfort en weggedrag automatisch aan elke rij situatie aan en heeft 2 handmatig aanpasbare settings: Normal en Sport. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus; inclusief een elektronisch sperdifferentieel achter met volledig variabele koppelverdeling) is standaard voorbehouden aan de Targa 4S en als optie voor de Targa 4 te bestellen. Net als de overige 911 modellen van deze achtste generatie zijn ook de nieuwe Targa modellen standaard uitgerust met de zogeheten Porsche WET modus.

De 911 Targa 4 staat vóór op 235/40 ZR banden in combinatie met 19 inch lichtmetalen velgen; achter zijn 20 inch exemplaren met 295/35 ZR rubber gemonteerd. De 4S wordt standaard voorzien van 20 inch velgen vóór met 245/35 ZR banden en 21 inch versies met 305/30 ZR wielen achter. Voor de vertraging van de Targa 4 zorgen remschijven rondom met een doorsnee van 330 millimeter met zwarte, vaste Monobloc remklauwen met 4 zuigers. De rode remklauwen op de Targa 4S hebben 6 zuigers vóór en 4 achter, terwijl de remschijven rondom 350 mm in doorsnee meten. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) is als optie beschikbaar.

Ten opzichte van zijn voorgangers zijn de wielkasten van de nieuwe 911 Targa vóór nadrukkelijker aangezet en tussen de LED koplampen loopt de voorklep iets terug, als verwijzing naar het design van de eerste generaties. De achterzijde wordt gedomineerd door de bredere, variabel uitschuifbare achterspoiler en de geïntegreerde licht strip. Met uitzondering van de voor en achter zijde is de volledige carrosserie opgetrokken uit aluminium.

De 911 Targa 2.0 uit 1965 was de pionier voor een compleet nieuw type auto. Met zijn uitneembare dak sectie vestigde de Targa (die oorspronkelijk als ‘veiligheid cabriolet met rol beugel’ te boek stond) zichzelf al snel als een op zichzelf staand concept en groeide daarmee uit tot een stijlicoon. Tot op de dag van vandaag heeft Porsche vastgehouden aan de 2 werelden die in de 911 Targa worden verenigd: de voordelen van het open rijden in een cabriolet en het dagelijkse comfort en de veiligheid van een coupé.

Reageren is niet mogelijk.