Volkswagen opent ID store

0

Te koop is hij nog niet: de ID.3. Toch heeft Volkswagen een speciale showroom voor haar elektrische auto geopend. In de toekomst volgen meer filialen.

In Dresden werd in de zogeheten Gläsernen Manufaktur de eerste ID. Store geopend. München is vervolgens aan de beurt. Daar komt eind juli een tijdelijke pop-up store waar geïnteresseerden informatie kunnen krijgen over de elektrische middenklasser. Volkswagen zegt hiermee nieuwe wegen in te slaan voor wat betreft de presentatie van haar modellen. “De flexibel inzetbare en in nieuwe Brand Design uitgevoerde ID. Stores bieden geïnteresseerden de mogelijkheid om zich over de ID.3 en over elektrische mobiliteit in algemene zin bij ons te informeren”, zo laat een woordvoerder weten. Volkswagen zal in de speciale showrooms haar nieuwe voertuigtechnologie multimediaal presenteren en met interactieve programma’s autoconsumenten door de elektrische toekomst van het merk leiden.

Volkswagen opent op 17 juni digitaal de orderboeken voor de ID.3. De daadwerkelijke leveringsstart zal echter pas in het derde kwartaal plaatsvinden. Maar de eerste ID.3 klanten die een exemplaar van de elektrische Volkswagen gereserveerd hebben, kunnen op 17 juni via internet hun wensen doorgeven en omzetten in een definitieve bestelling. Het gaat daarbij om orders voor een links gestuurd exemplaar van de ID.3. Consumenten in landen met auto’s waar het stuur rechts zit, moeten 4 weken langer wachten.

Na plaatsing van de bestelling nemen de Volkswagen dealers contact op met de klanten voor de verdere afhandeling van het koopcontract. Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann bedankt diegenen die reeds een reservering gedaan hebben voor hun geduld. Het is immers ruim een jaar geleden dat de ID.3 werd gepresenteerd en consumenten werden uitgenodigd om een exemplaar te bestellen. Oorspronkelijk zou de elektrische Volkswagen in het tweede kwartaal leverbaar worden, maar door softwareproblemen zijn de reeds geproduceerde auto’s niet verkoopbaar. Een update kan alleen handmatig worden uitgevoerd en dat is een monsterklus aangezien er duizenden exemplaren staan te wachten op de aanpassing.

 

Specifiek platform

De marktintroductie van de ID.3 verloopt dus niet zonder slag of stoot, maar Volkswagen heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Er is namelijk gekozen voor een specifiek platform en niet voor aanpassing van een bestaand onderstel; een route die BMW (i4), PSA (Peugeot e-208) en Volvo (XC40 Recharge P8) prefereren voor wat betreft de transitie naar elektrisch rijden. De ID.3 is vooralsnog weliswaar een probleemkind, maar toch heeft men in Wolfsburg geen spijt van de gemaakte keuze.

Volkswagen vindt dat elektrische auto’s een eigen platform moeten hebben. Dat vergroot de ontwerpvrijheid, zo stelt designchef Klaus Bischoff. Concreet betekent dit dat de Volkswagen Groep haar elektrische auto’s een compacter formaat kan geven, terwijl het interieur juist groter is. Dat is te danken aan de minder ruimte vretende aandrijflijn. Als een onderstel ook geschikt moet zijn voor een conventionele verbrandingsmotor met alle bijbehorende techniek, dan dienen er concessies gedaan te worden. Ook op het gebied van het design. Bijvoorbeeld in de vorm van een grotere neuspartij. Bij de ID.3 en alle navolgende derivaten kan volstaan worden met een kort front. Andersom is een hoge zitpositie (noodzakelijk bij elektrische auto’s als het accupakket in de wagenbodem geplaatst wordt) voor modellen met een verbrandingsmotor niet nodig.

Er is wat voor de stelling van Bischoff te zeggen. Maar niet iedereen kan zich de luxe van een apart platform voor elektrische auto’s veroorloven. En zelfs als dat wel zo is, zullen de ontwikkelingskosten linksom of rechtsom terugverdiend moeten worden. Dat kan enerzijds door stevige prijzen te hanteren (zo is de Jaguar I-Pace gelet op zijn formaat erg duur) en anderzijds door schaalvoordelen te realiseren. Volkswagen zet haar kaarten in op dit tweede terugverdienmodel en wil miljoenen elektrische auto’s op basis van het MEB platform gaan verkopen, maar de tijd zal leren of die afzetmarkt er daadwerkelijk is. Bovendien moeten de geplande oplage ook geproduceerd kunnen worden en op dit vlak kampt Volkswagen bij de ID.3 met grote problemen.

Een bestaand platform ‘verbouwen’ en geschikt maken voor elektrische aandrijving is minder sexy, maar de uitdrukking ‘een beproefd recept’ bestaat niets voor niets. Vooralsnog zijn er geen alarmberichten over productieproblemen bij modellen als de Hyundai Kona Electric, Opel Corsa-e plus Peugeot e-208 (beide van PSA) en de Volvo XC40 Recharge P8. Binnen het BMW gamma nam de i3 qua onderstel een uitzonderingspositie in, maar dit model krijgt geen vervolg in München, noch de ontwikkeling van specifieke platforms voor elektrische auto’s. De eerder genoemde i4 krijgt dezelfde basis (en carrosserie) als de 4-serie Gran Coupé.

 

Corona crisis

De corona pandemie kan er voor zorgen dat de verkopen van elektrische auto’s van de Volkswagen Groep een minder hoge vlucht gaan nemen dan in de businesscase voor de ontwikkeling van het dure MEB platform is begroot. Aanvankelijk werd gehoopt op een economisch herstel in V vorm: momenteel krimpt de mondiale economie weliswaar, maar zodra het virus beteugeld zou zijn, kon er snel herstel optreden. Inmiddels is duidelijk dat het serum nog lang op zich laat wachten. Dit betekent dat er een tweede infectiegolf kan komen, met als gevolg opnieuw een lockdown. In dat geval zal het economische herstel een W vorm hebben. Of gelijkenis gaan vertonen met een liggende L indien er sprake is van langdurige schade en welvaartskrimp. Dit betekent concreet dat de autoverkopen de komende jaren structureel laag zullen blijven.

Volkswagen denkt inmiddels dat dit scenario realiteit gaat worden en legt de productie in haar fabrieken daarom opnieuw stil, nu vanwege een gebrek aan klanten. In Wolfsburg zal er gedurende minimaal 4 dagen geen exemplaren van de modellen Tiguan, Touran en Seat Tarraco (foto) van de band rollen. De productie van de nieuwe generatie Golf zou ook gedeeltelijk teruggeschroefd worden, maar is nu vanwege problemen met het noodoproep systeem helemaal gestaakt.

Wekenlang waren de autoshowrooms in Duitsland gesloten vanwege het corona virus. Maar nu die weer open zijn, blijkt de consument allerminst geïnteresseerd te zijn in de aanschaf van een nieuwe auto. Ook in landen als België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje laten consumenten het massaal afweten. Stackmann spreekt van een “alarmerende” marktsituatie. Daarom zullen er ook in de fabrieken van Audi, Seat en Skoda de komende dagen minder auto’s geproduceerd worden.

De Volkswagen fabrieken in Duitsland draaien momenteel op 35 tot 50 procent van de capaciteit. Eind vorige maand waarschuwde ondernemingsraad voorzitter Bernd Osterloh al “dat de consument gewoon niet geïnteresseerd is in de aanschaf van een auto”. Bureau Moody’s, dat zich bezighoudt met de kredietwaardigheid van bedrijven, voorspelt dat de Europese autoverkopen dit jaar 20 procent lager zullen uitvallen dan in 2019. In de VS zal de afzetmarkt met een kwart krimpen. Voor China wordt nu nog een (bescheiden) plus verwacht, maar als dit land merkt dat de afzetmogelijkheden door de corona crisis deels verdampt zijn, dan kan de economie ook aldaar in een recessie belanden, met een daling van de verkopen tot gevolg.

 

Samenwerking met Ford

Volkswagen en Ford blijven op koers voor wat betreft hun samenwerking. De corona crisis mag dan wel heel wat roet in het eten gegooid hebben bij autofabrikanten, de samenwerking tussen de Duitse en Amerikaanse giganten blijft buiten schot. De onderhandelingen tussen Volkswagen en Ford zouden in de laatste fase zijn beland.

Twee jaar geleden verrasten Volkswagen en Ford vriend en vijand door een samenwerking aan te kondigen op het gebied van bedrijfsvoertuigen. Vorige zomer werd die krachtenbundeling uitgebreid, met een gedetailleerd plan om ook op vlak van zelf rijdende technologie, elektrische voertuigen en pick-up modellen schouder aan schouder op te gaan trekken. Het idee was dat door de intensieve samenwerking Volkswagen en Ford kosten zouden kunnen besparen. Uitgaven zullen er de komende jaren immers al meer dan genoeg zijn. Denk aan aandrijftechniek die er voor moet gaan zorgen dat de gemiddelde CO2 uitstoot van de auto’s die in Europa verkocht worden, verlaagd kan worden. Nu de corona crisis een feit is, blijkt de samenwerking tussen Volkswagen en Ford een geschenk uit de hemel te zijn. Het traditionele verdienmodel is namelijk door het uitvallen van de vraag verdwenen.

De deal tussen Volkswagen en Ford zal er voor zorgen dat er vooralsnog niet getornd zal worden aan de plannen voor nieuwe elektrische auto’s en bedrijfswagens, zo laten de topmannen van beide concerns, Herbert Diess en Jim Hackett, weten (foto). Maar voor techniek waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden, liggen de kaarten anders. Ford heeft namelijk besloten om het ontwikkelingsbudget hiervoor terug te schroeven. Eerder besloten de Amerikanen al om de Focus RS te schrappen.

Nu schroeft Ford dus ook de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen terug. Dat kan gevolgen hebben voor soortgelijke personenwagens van de Volkswagen Groep want beide fabrikanten dachten ook op dit terrein samen op te trekken. In Wolfsburg zal men niet blij zijn met het besluit van Ford, maar aan de andere kant is er vermoedelijk wel begrip. Tijdens het eerste kwartaal leed de Amerikaanse partner 2 miljard dollar verlies. De verwachting is dat de resultaten over de periode april t/m juni nog roder van kleur zullen zijn. Daarom is Ford op de rem staan bij jaar uitgaven. En wordt er dus (tijdelijk?) minder tijd en geld geïnvesteerd in de peperdure ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. De ambitie om autonome voertuigen op de markt te brengen, is daardoor uitgesteld van 2021 naar 2022. Het betreft zowel op personenwagens als het vrachtvervoer. Ford is immers niet alleen betrokken bij de ontwikkeling van de autonome auto zelf, maar probeert de zelfrijdende technologie ook te verpakken in een werkbaar bedrijfsmodel met specifieke toepassingen.

Reageren is niet mogelijk.