Volkswagen: rechtszaak en kwaliteitsproblemen met de Golf

0

De Consumentenbond dagvaardt komende maand Volkswagen. Doel is het afdwingen van schadevergoedingen voor eigenaren van een sjoemeldiesel. De Consumentenbond ziet zich voor deze actie gesterkt door de uitspraak die het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, begin deze week deed in het voordeel van een Volkswagen klant.

Naar schatting zijn er in Nederland zo’n 180.000 gedupeerden. Zij kochten voor september 2015 een dieselmodel van Volkswagen die als zeer schoon werden aangeprezen in advertenties. De auto’s bleken echter gemanipuleerd en stootten op de weg veel meer schadelijke stoffen uit dan in de testopstelling. In Duitsland heeft het hof besloten dat een gedupeerde klant 80 procent van het aankoopbedrag van Volkswagen moet terugkrijgen als schadevergoeding.

“Wij hebben niet letterlijk dezelfde inzet voor Nederlandse consumenten”, verduidelijkt Joyce Donat van de Consumentenbond. “Wij willen dat Volkswagen de fouten erkent en verantwoordelijkheid neemt”. Als de Nederlandse rechter de autofabrikant schuldig acht, dan stelt die vervolgens de hoogte van de schadevergoeding vast. “Maar het zou ook kunnen dan Volkswagen eerder al besluit om toch tot een schikking met de gedupeerden te komen”, aldus Donat. De Consumentenbond wil voor het aanpakken van de autofabrikant vanwege het sjoemel software schandaal gaan samenwerken met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). Volgende maand gaat de eerste dagvaarding de deur uit in het kader van een aantal individuele proefprocedures. “Wij hopen dat Volkswagen in Nederland stopt met de door het bedrijf toegepaste vertragingstactieken en nu de druk voelt om tot een eerlijke en collectieve compensatieregeling te komen”, aldus Donat (foto). De Consumentenbond vindt de Duitse uitspraak een duidelijk signaal en verwacht dat die ook gevolgen zal hebben voor de Nederlandse gedupeerden die nog altijd geen cent hebben gezien van de autofabrikant. “Volkswagen heeft ons verzoek tot overleg onlangs afgeslagen omdat het geen aanleiding zag om met ons te praten. Dat is echt te gek voor woorden. Om die reden lagen de dagvaardingen al klaar. En die gaan, zeker na de uitspraak van het Duitse hof, snel de deur uit”.

In verschillende landen is dat laatste al gebeurd. In de Verenigde Staten kwam het tot een schikking van 14,7 miljard dollar (bijna 13,4 miljard euro) en in Duitsland werd een schikking van 620 miljoen euro getroffen. Hoeveel geld de Volkswagen klanten in Nederland kunnen krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de dieselauto’s gereden hebben. De uitspraak van het Duitse hof heeft mogelijk ook gevolgen voor nog eens 60.000 zaken die Duitse TDI bezitters tegen de autofabrikant hebben aangespannen en die nog lopen. Een aantal daarvan komt ook bij het Bundesgerichtshof terecht. In juli behandelen de rechters aldaar 3 zaken.

Volkswagen heeft in het kader van het schandaal rond de sjoemel software in Duitsland onlangs ook al een schikking getroffen met circa 262.000 andere bezitters van betrokken dieselauto’s. De Duitse consumentenorganisatie VZBV was achter de schermen de organisator van deze regeling. In de overeenkomst is voorzien dat getroffen consumenten een schadeloosstelling kunnen krijgen voor het waardeverlies van hun voertuig ten gevolge van het schandaal. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. Het gaat om bedragen van 1.350 euro tot 6.250 euro die vanaf deze maand uitbetaald zullen worden. Voor ongeveer 21.000 gevallen is nog aanvullend onderzoek nodig. Begin deze maand besliste ook een Britse rechter dat ook tienduizenden Volkswagen bezitters in Groot-Brittannië terecht een schadevergoeding eisen van de Duitse autofabrikant vanwege de sjoemelsoftware. Het gerechtshof in het Verenigd Koninkrijk moet nog wel beslissen op welke schadevergoeding de 91.000 klagers recht hebben.

De Consumentenbond liet in maart al merken dat haar geduld op begon te raken. De belangenorganisatie stelde Volkswagen toen een keihard ultimatum: binnen 2 weken om de tafel gaan zitten voor een gesprek. Inmiddels is deze termijn ruimschoots verstreken. Volkswagen heeft dus geen gehoor gegeven aan het dringende verzoek. De autofabrikant zag geen aanleiding om met de Consumentenbond te gaan praten. Volkswagen betaalde in totaal 830 miljoen euro aan schadevergoeding in Duitsland. In een eerdere rechtszaak wist de Consumentenbond er al wel voor te zorgen dat Volkswagen een boete van 450.000 euro kreeg. Dit is het maximale strafbedrag dat een bedrijf in Nederland kan krijgen vanwege oneerlijke handelspraktijken. Volkswagen ging hier echter tegen in hoger beroep. De zaak loopt momenteel nog. Dat de Consumentenbond de kwestie niet laat rusten, komt doordat haar internationale evenknieën op het claimvlak stevig aan de weg timmeren. Veel rechters gaan mee in de argumentatie dat de consument wel degelijk benadeeld is. Volkswagen leverde namelijk een ander (lees: minder milieuvriendelijk) product dan ze gecommuniceerd had. Dat is de voornaamste reden dat er nu een schadevergoeding wordt geëist.

 

Nieuwe Golf kampt met kinderziektes

Niet alleen de Consumentenbond is boos op Volkswagen, maar ook de dealers. Reden is het feit dat de nieuwe Golf kampt met extreem veel mankementen. De dealers hebben daarover scherpe kritiek geuit op Volkswagen. Nooit eerder waren er zo veel problemen bij de marktintroductie van een bestseller uit Wolfsburg. Eerder deze maand berichtte Autointernationaal.nl al dat Volkswagen de levering van de Golf gestaakt heeft omdat het e-Call noodoproep systeem niet naar behoren functioneert.

De voorzitter van de Duitse dealervereniging, Dirk Weddigen von Knapp (foto), spuwt ook zijn gal: “De uitzonderlijke omvang van het aantal mankementen is betreurenswaardig”. Hij wijst er op dat de dealers momenteel toch al in zwaar weer zitten door de corona crisis. “Wij hebben de omzet nodig”, aldus Von Knapp. Niet alleen zitten er in de nieuwe Golf veel door de fabriek veroorzaakte afwerkingsfouten, ook blijkt dat een groot aantal onderdelen niet geleverd kan worden.

De dealers dringen er bij Volkswagen op aan om de problemen snel op te lossen. Doordat er voor de zoveelste keer een mankement aan het licht is gekomen, kunnen zij op dit moment geen enkel exemplaar van de nieuwe Golf aan de klant leveren. Volkswagen hervat de productie van haar (ooit) populaire pas weer als de problemen met het veiligheidssysteem eCall zijn opgelost. Reeds geproduceerde exemplaren met de foutieve software blijven bij de fabriek geparkeerd staan en mogen niet naar de dealers getransporteerd worden.

Ook de voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen, Bernd Osterloh, sprak eerder deze maand zijn ergernis uit over het grote aantal technische mankementen in de nieuwe Golf. Volgens hem gaat het vooral om problemen in de software en elektronica. De nieuwe Golf maakte hierdoor een valse start: eind vorig jaar zouden er al 10.000 exemplaren geproduceerd moeten zijn, maar de teller bleef toen steken op 8.400 stuks. Osterloh: “Wie zo met de Golf speelt, speelt ook met de werkgelegenheid bij Volkswagen”. Het model is al 46 jaar een van de meest verkochte modellen van het merk.

Reageren is niet mogelijk.