Duitsland wacht op slooppremie

0

Van de Duitse autokopers stelt 57 procent de aanschaf van een nieuwe personenwagen uit totdat er meer duidelijk is over de aangekondigde subsidie. Twee derde van de dealers bij onze oosterburen melden dat particuliere klanten veel meer dan voor de corona crisis om kortingen vragen. Slechts een kwart vindt dat het met het bedingen van financieel voordeel wel meevalt.

Dit blijkt uit de maandelijkse peiling van de Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Ondanks de tijdelijke lockdown in mei was slechts 1 op de 8 dealers in Duitsland genoodzaakt om personeel te ontslaan. 80 procent is er in geslaagd om met het volledige personeelsbestand de periode van strenge corona restricties te overbruggen. Wel wordt er in de Duitse dealerwereld veel geklaagd over de configuratietools op websites van autofabrikanten. Liefst 59 procent geeft aan daar regelmatig problemen mee te ondervinden. Omdat meer dan de helft van de nieuwe auto’s tegenwoordig pas na de feitelijke bestelling wordt gebouwd, leidt dat tot verdere vertraging bij de aflevering, zo stelt de DAT.

Wat de tweede jaarhelft betreft, is slechts 6 procent van de autodealers in Duitsland optimistisch gestemd. 1 op de 3 bedrijven verwacht “enige verbetering” en ruim een kwart gaat er vanuit dat de situatie stabiel (oftewel slecht) zal blijven. Maar 20 procent rekent er op dat er in de tweede jaarhelft sprake zal zijn van een grotere economische krimp, met als gevolg ook een sterkere daling van de autoverkopen. Feit is dat de strenge corona maatregelen nu weliswaar grotendeels opgeheven zijn, maar dat er nog geen sprake is van een stormloop op de autoshowrooms bij onze oosterburen.

 

Volkswagen betaalt BTW voor Duitse autokoper

Volkswagen betaalt voor kopers van een nieuwe auto in Duitsland de 16 procent BTW. Dat aanbod geldt tot 30 september en alleen voor modellen met een benzine of diesel motor omdat er al een grote overheidssubsidie voor stekker hybride of elektrische auto’s is aangekondigd. Volkswagen had er bij de regering van Angela Merkel op aangedrongen om de bonus ook voor auto’s met een verbrandingsmotor te laten gelden, zodat het wagenpark over een brede linie gemoderniseerd zou kunnen worden. Maar in Wolfsburg kreeg men op dit punt nul op het rekest. Volkswagen komt de laatste tijd vooral negatief in de publiciteit (afwikkeling diesel schadeclaims, ruzie aan de top, software problemen bij zowel de Golf als de ID.3). Hierdoor heeft het bedrijf blijkbaar weinig krediet in Berlijn.

Volkswagen geeft daarom nu zelf maar een BTW korting van 16 procent om de verkopen aan te zwengelen. Die bonus wordt overigens over de bruto-aankoopprijs berekent, waardoor er voor de klant uiteindelijk sprake is van een daadwerkelijke korting van bijna 14 procent. Overigens is in Duitsland de BTW al tijdelijk verlaagd van 19 naar 16 procent om het economische herstel na de corona crisis te bevorderen.

De autoverkopen in Duitsland zijn in mei ruim de helft lager uitgekomen dan een jaar eerder. Iedereen leverde in, al viel de schade bij Tesla, Mitsubishi en Jaguar relatief mee Volkswagen zat met een daling van 51,5 procent nagenoeg op dat marktgemiddelde. Het merk had met 17,6 procent als vanouds het grootste marktaandeel in handen, maar dat was wel een volle procent minder dan in de eerste 5 maanden. Toen zag Volkswagen haar verkopen in Duitsland met 34,7 procent dalen. In mei was Volkswagen met 4 modellen vertegenwoordigd in de top-10: de Golf, de Tiguan, de Passat en de T-Roc.

 

 

Reageren is niet mogelijk.