In detail: de vernieuwde Kia Picanto

0

Volgens sommige autofabrikanten is de A segment auto ten dode opgeschreven, maar het Zuid Koreaanse merkenduo Hyundai en Kia gaan dapper door. Het eerste familielid heeft vorig jaar de i10 compleet vernieuwd en de partner heeft nu de uit 2017 stammende Picanto een facelift gegeven. Vechten Hyundai en Kia daarmee tegen de bierkaai?

In de eerste 5 maanden van dit jaar zijn de autoverkopen in Nederland met 27,8 procent gedaald. De i10 deed het in deze periode wel iets (- 26,0 procent) maar niet veel beter. In het geval van de Picanto was de verkoopdaling bovengemiddeld groot: 32,5 procent (vanuit deze optiek komt de facelift dus geen moment te vroeg). Modellen uit het A segment die het in de periode januari t/m mei duidelijk beter deden dan gemiddeld waren de Citroën C1, de Fiat Panda, de Mitsubishi Space Star, de Peugeot 108, de Renault Twingo, de Skoda Citigo, de Toyota Aygo. Maar de rest van het boodschappenspul (Fiat 500, Seat Mii, de Smart Forfour, de Suzuki Celerio en de Volkswagen Up) leverden duidelijk meer in. Dit zorgt dus voor een wisselend beeld voor wat betreft de jongste verkoopresultaten van A segment auto’s, maar er kan dus zeker niet geconcludeerd worden dat de belangstelling structureel afneemt. Vanuit deze optiek is de facelift van de Picanto dus zeker geen weggegooid geld. En gelet op die 32,5 procent verkoopdaling juist verstandig. Overigens bleef de Picanto ondanks de gedaalde belangstelling wel marktleider in zijn segment. En vorige maand was hij de op één na best verkochte auto van Nederland, na de Kia Niro. Van de huidige generatie Picanto rijden inmiddels al dik 30.000 exemplaren in Nederland.

De facelift van de derde generatie Picanto heeft een traditioneel karakter. Zo heeft Kia zowel de grille als de bumpers onderhanden genomen. De hertekende koplampen moeten de Koreaan optisch breder maken. Zij hebben 4-pits LED dagverlichting. Ook de units achter zijn nieuw. Dat geldt tevens voor de bumper aldaar. De achterlichten zijn eveneens voorzien van LED techniek. Voortaan is er keuze uit 10 carrosseriekleuren en 2 soorten 14 inch of 16 inch lichtmetalen velgen. Maar het zijn vooral de sportieve GT-Line en de avontuurlijke X-Line uitvoeringen die de meeste aandacht naar zich toe trekken.

Aan de binnenkant omvat de facelift, naast een nieuwe aankleding, 2 grotere dashboard schermen. Tussen de traditionele meters is er voor de bestuurder nu een 4,2 inch groot informatiedisplay, terwijl het touch screen voor het geavanceerdere infomediasysteem van 7 inch tot 8 inch is gegroeid. De software van de navigatiefunctie is eveneens nieuw. Op het systeem kunnen 2 telefoons tegelijkertijd via Bluetooth worden aangesloten.

Het UVO Connect Phase II systeem biedt een aantal nieuwe internetservices waarmee autorijden in de stad gemakkelijker zou zijn geworden. Het helpt bij het vinden van een vrije parkeerplaats, rekent de kosten voor en houdt de bestuurder op de hoogte van zowel verkeersopstoppingen als de weersverwachtingen. Apple CarPlay en Android Auto kunnen eveneens worden gebruikt. Ook een app voor de smartphone maakt deel uit van het UVO systeem, zodat men navigatieopdrachten van de telefoon naar de Picanto kan sturen, of kan zien waar de Kia zich bevindt. Daarnaast is het mogelijk om de technische conditie van de auto op te vragen.

De materialen werden opgewaardeerd, zodat het 5-zits interieur een hoogwaardiger uitstraling heeft gekregen. En zoals dat nou eenmaal altijd gaat bij een facelift halverwege de loopbaan van een auto, hebben Picanto kopers de keuze uit nieuwe dessins voor de stoffering. Voor mensen die hun Picanto van binnen vrolijk willen aankleden, zijn er diverse kleurenpakketten.

Onder de kap houdt de Koreaanse stadsauto zijn 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Wel heeft Kia het blokje onder handen genomen. De atmosferische versie (nu met efficiëntere dual-port injectie timing; DPI genaamd. Dit betekent dat de MPi aanduiding, die gebruikt werd voor multi-point injectie, nu tot het verleden behoort) levert 67 pk, de tweede is een turbo exemplaar die goed is voor 100 pk. Die draagt de bekende aanduiding 1.0 T-GDI.

Volgens Kia zijn beide driecilinders zuiniger en schoner dan voorheen, onder meer dankzij een verbeterde temperatuurs huishouding en wijzigingen aan zowel de inspuiting als de verbranding. De 1.0 T-GDi is een zogeheten Smartstream motor die gebruik maakt van het Continuously Variable Valve Duration systeem van Kia. Daarmee kan de motor naadloos schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk van de belasting, waardoor hij onder alle rij omstandigheden zo zuinig en schoon mogelijk functioneert.

Een gerobotiseerde 5-bak is beschikbaar voor wie liever niet zelf koppelt. Kia heeft daarvoor de benaming Automated Manual Transmission (AMT) gekozen. De bestuurder wordt geacht het schakelwerk nog steeds zelf te verrichten, maar voortaan kan de linkervoet met verlof. Dit soort transmissies leveren in de regel zeer soepele verzet wisselingen, alhoewel het selecteren van een andere versnelling gevoelsmatig vaak veel te lang duurt. Maar misschien is de AMT unit van Kia wel een uitzondering op die regel. Feit is dat gerobotiseerde versnellingsbakken een stuk goedkoper zijn dan echte automatische transmissies. Maar voor wie geen fiducie heeft in de AMT techniek, is er een conventionele handbak met 5 versnellingen.

Kia heeft ook de veiligheidsuitrusting van de Picanto opgewaardeerd. Het omvat nu onder meer een automatische remfunctie (Forward Collision Avoidance Assist) die voertuigen, fietsers en voetgangers detecteert. Verder kan de Picanto worden geleverd met dode hoek waarschuwing en een rijstrook assistent. Hij speurt bij het achteruit rijden zelfs naar kruisend verkeer. Naast vermoeidheidswaarschuwing kan de Kia bovendien worden voorzien van Lane Following Assist waarmee de Picanto zelfstandig accelereert, afremt en bijstuurt wanneer de verkeerssituatie daar om vraagt. Hillstart Assist Control helpt bij het soepel wegrijden op een helling of heuvel.


In de loop van de zomer opent Kia de orderboeken voor de opgefriste Picanto. Hij verschijnt in het vierde kwartaal van 2020 bij de dealers. De prijzen van de vernieuwde Picanto worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Nu mag de Koreaan weg voor prijzen vanaf 13.495 euro. Dat wordt na de facelift waarschijnlijk hooguit 13.995 euro, inclusief de bekende 7 jaar garantie van Kia (of 150.000 km).

Reageren is niet mogelijk.